Yunanlı besteci Xenakis’in, ‘Oresteia’ adlı yapıtı, şef Gürer Aykal yönetimindeki Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası, Atina'daki sanatseverleri büyüledi.
Abone olÜnlü bariton Spyros Sakkas, Yunanlı drama sanatçıları ve korolarının katılımı ile Atina’da üç gece üst üste muhteşem bir atmosferde, görsel ve işitsel bir şölen olarak sahnelendi. Çağdaş müzikle mitolojiyi birleştiren Oresteia performansları, Türk – Yunan dostluk konserlerine dönüştü. Oresteia, ünlü besteci Xenakis’in, Yunan tragedyalarından yola çıkarak gerçekleştirdiği, ses, dans, ışık, tiyatro, insan sesi ve enstrümantal müziği bir araya getiren çağdaş bir dramatizasyon. Eser, Atina’da, vokal ve enstrümantal olarak korolar ve solistler eşliğinde, şiirsel bir anlatı içinde sunuldu. Önemli mitolojik olayları günümüze uyarlayan besteci, geçmiş barbar dönemin sonu ve kolektif bilincin başlamasını yücelterek, demokratik bir yargılamanın nasıl olması gerektiğini vurgulayan bir eser yaratmış. Eser, dünya barışı için derin bir ümit taşıyor. Son sahnede seyircilerin arasından koşarak sahneyi çevreleyen beyazlara bürünmüş çocuk korosu bu umudu simgeliyor. Oresteia, ünlü kral Agamemnon’un oğludur. Oresteia’nın annesi Clytaemnestra, Troy savaşını kazanmak için kızı İphigenia’yı feda eden kocası Kral Agamemnon’a öfke doludur. Agamennon üstelik Troy’dan dönerken, yanında Kassandra’yı ikinci eş olarak getirmiştir. Clytaemnestra kızını öldüren ve kendisine kuma getiren Agamennon’a karşı kamuoyunu kışkırtıp kralı ve Kassandra’ya öldürtür. Oğlu Oresteia’nın yanında yer alacağını zanneden Clytaemnestra, yanılmaktadır. Oresteia babasını öldürten annesi Clytaemnestra’yı öldürecek ve iktidara geçecektir. Ancak giderek içinden yükselen çılgın seslerin ve vicdanının esiri olacaktır. Gerçek nedir, yargı nasıl işlemelidir, söylenen gerçek acaba gerçeğin bütünü mü yoksa yarısı mıdır, yargılama nasıl olmalıdır? Eserde bu derin konular tartışılıyor. 250 kişilik Yunan korosu ve dramatizasyonda tümüyle antik Yunanca kullanılıyor. Eser, Benaki Müzesi oditoryumunda, seyirciyi çepeçevre kuşatan, şaşırtıcı ses ve ışık oyunları içeren bir kurgu ile açık havada sahnelendi. Ünlü bariton Sakkas’ın kadın ve erkek seslerini aynı anda çıkardığı müthiş performansı ve şef Gürer Aykal yönetiminde Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası sanatçılarının çağdaş ve çok değişik bir müzik tarzında ayrı ayrı gösterdikleri başarı sonucu dorukta bir ilgi ile karşılandı. Eseri izlemeye gelenler arasında Yunanistan Kültür Bakan vekili Petros Tatulis ile Türkiye’nin Atina Büyükelçisi Tahsin Burcuoğlu ve eşi Efsane Burcuoğlu da yer alıyordu. Oresteia Projesi’nin, 3 Ekim’de Türkiye’nin AB ile üyelik müzakereleri kararı öncesi Atina’da 3 kez sahnelenmesi, AB ile kültürel yakınlaşma yolunda önemli bir adım olarak değerlendirildi. Eserin temaları insanlar ve toplumlar arası işbirliği ve demokrasi için özgün mesajlar içeriyor. Spyros Sakkas ve Borusan Kültür Sanat Merkezi, bu konserleri önümüzdeki yıllarda Xenakis Vakfı işbirliği ile Türkiye’de Efes Antik Tiyatrosu’nda, 2006 Petra Avrupa Kültür Başkenti gösterilerinde ve 2008 Pekin Olimpiyatları’nda ve Uluslararası İstanbul Müzik Festivali’nde aynı sanatçı kadrosuyla gerçekleştirmeyi planlanıyor..