Kurban Bayramına sayılı günler kaldı. İnsanlar vacip olan Kurban görevlerini yerine getirmek için hazırlıklar yapıyor. Durumu iyi olan vatandaşlar Peygamber Efendimiz için de kurban kesmek istiyor. Peki bu doğru bir uygulama mı?
Abone olAnkara Müftülüğü tarafından oluşturulan Alo Fetva hattında, Kurban Bayramı öncesinde günlük ortalama 2 bin soruya cevap veriliyor.
AA muhabirine konuşan Ankara Müftüsü Prof. Dr. Mefail Hızlı, Alo 190 Dini Soruları Cevaplandırma Merkezi'nde günlük ortalama 2 bin soruya cevap verildiğini, son günlerde gelen soruların ise yüzde 80'inin kurban ibadetiyle ilgili olduğunu belirtti.
25 VAİZ GÖREVLENDİRİLDİ
Hızlı, sorulara cevap vermek üzere İlahiyat Fakültesi mezunu 25 vaizin görevlendirildiğini kaydetti.Allah rızasına nail olmak için kurban kesmeye niyetlenen vatandaşların yaptığı ibadetin eksiksiz ve kusursuz olmasını arzu ettiğini dile getiren Hızlı, "Bu nedenle'Alo 190 Dini Soruları Cevaplandırma Merkezi'ne değişik başlıklar altında kurbanla ilgili sorular geliyor" diye konuştu.
"PEYGAMBER EFENDİMİZ İÇİN KURBAN KESİLİR Mİ?"
Hızlı, kurban ibadetiyle ilgili gelen sorular arasında, "Taksitle veya kredi kartıyla kurban alınabilir mi ", "Peygamber Efendimiz için kurban kesilir mi ", "Yolcunun kurban kesmesi gerekir mi ", "Kurumlarca hibe edilen kurbanlar satılabilir mi ", "Kurbanlığın etinden ve sütünden faydalanabilir miyiz ", "Memleketimde kurban kesebilir miyim" şeklinde soruların yer aldığını söyledi.
FAİZ PARASIYLA KURBAN KESİLMEZ
Alınan bilgiye göre, Alo 190 hattında görevli vaiz ve vaizeler, taksitle veya kredi kartıyla kurban kesimine ilişkin gelen sorulara şöyle cevap veriyor:
"Kişi, ister peşin ister taksitle olsun satın aldığı hayvanı kurban olarak kesebilir. Fakat kredi alması durumunda faiz ödeyecekse, faiz verme yasağını işlediği için günaha girmiş olur. Maddi durumu iyi olmayan kişinin böyle yöntemlere başvurması yerine kurban kesmemesi daha uygundur."
BÖYLE BİR UYGULAMA YOK
Hz. Muhammed için kurban kesmek isteyen vatandaşlara ise dinde böyle bir uygulama olmadığı belirtilerek, "Allah ve Resulünden nakledilmeyen bir uygulamayı ibadet gibi telakki etmek ve ona dinilik vasfı vermek bid'attir" deniliyor.
O KURBANLAR SATILABİLİR Mİ?
Kurumlar tarafından hibe edilen kurbanların satılıp satılamayacağına yönelik sorulara Alo 190 hattında, "Bazı kurumlar tarafından kurban bayramından önce hibe edilen küçükbaş hayvanlar, büyükbaş kurbanlık almak üzere satılabilir. Söz konusu kurumlar tarafından hayvan hibe edilen kişi dinen kurban kesmekle mükellef maddi varlığa sahip değilse ve ihtiyacı varsa zarurete binaen bu hayvanı satabilir. Zira bu hayvanı kurbanlık yapmak için henüz niyetlenmemiştir.
KURBAN OLARAK KESİLMESİ GEREKİYOR
Eğer hibe edilen bu hayvan, kişinin mülkiyetine geçtikten sonra kurbanlık olarak niyetlenirse söz konusu hayvanı satamaz. Kurban olarak kesmesi gerekir" diye yanıt veriliyor.
KURBANIN ETİNDEN SÜTÜNDEN FAYDALANILABİLİR Mİ?
"Kurbanlığın etinden ve sütünden faydalanabilir miyiz " diye gelen sorulara, "Bir kimse, kendi evinde besleyip büyüttüğü hayvanı, kurban olarak kesmeye karar verse; bu hayvanın gücünden veya dişi ise sütünden yararlanabilir. Fakat kurban kesmek için alınan bir hayvanın kesim öncesinde sütünden ve yününden yararlanmak uygun değildir.
YARARLANMA BEDELİ SADAKA VERİLİR
Çünkü bu durumda hayvan satın alınmasından itibaren kurbanlık olarak belirlenmiş olmaktadır. Şayet böyle bir hayvandan yararlanılmışsa, yararlanma bedeli sadaka olarak verilir" şeklinde cevap veriliyor.
KURBANLIĞI BAYILTMAK UYGUN MU?
Kurbanlığın bayıltarak kesilmesi konusunda, ölmeden kesilmesi kaydıyla, ihtiyaç halinde veya hayvana eziyet vermemek amacıyla kurbanlık hayvanın uygun tekniklerle bayıltılmasında bir sakınca olmadığı belirtiliyor. Ancak hayvan henüz kesilmeden, şok etkisiyle ölürse, kurban olmayacağı ve etinin de yenmeyeceği uyarısında bulunuluyor.
YOLCU KURBANLA MÜKELLEF DEĞİL
Yolcunun kurban kesmesine ilişkin ise yolcunun kurban kesmekle mükellef olmadığı belirtilirken, ancak kesmesi halinde, sevabını kazanacağı ifade ediliyor. Sefer halinde iken kurban kesenlerin bayram günleri içinde memleketlerine dönmeleri durumunda, yeniden kurban kesmeleri gerekmiyor. Kurban kesmeyip de bayram günlerinde memleketlerine dönenlerin, kurbanlarını kesmeleri gerekiyor.