BIST 9.880
DOLAR 35,07
EURO 36,65
ALTIN 2.956,43
HABER /  BİLİM - TEKNOLOJİ

Oyun sektörü 2023'ün sürükleyicisi olabilir

“Oyun sektörü Türkiye’nin 2023 vizyonu doğrultusunda sürükleyici sektörlerden biri olabilir”

Abone ol

ICT Summit NOW Bilişim Zirvesi’13 üçüncü gününde etkileyici sunumlara sahne oldu. Organizasyonun en büyük salonunda Oyun Konferansı gerçekleştirildi. Konferansın açılış konuşmasını Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu (TÜDOF) Yönetim Kurulu Başkanı Barış Özistek yaptı.

Sektörün tüm paydaşlarını bir araya getirdiği için İnterpromedya’ya teşekkür ederek sözlerine başlayan Özistek, oyun sektörü  için “Daha Hiçbir Şey Görmediniz” sloganının çok uygun olduğunu belirtti. Özistek’in verdiği bilgilere göre, 75 milyar doları bulan dünya pazarından Türkiye sadece 300 ila 350 milyon dolarlık bir pay alabiliyor. Konsol, mobil, sosyal ve kişisel bilgisayar (PC) başlıkları altında toplanan oyun pazarını  özetleyen Özistek, “Türkiye’de oyun pazarının gelişeceğini görmek için uzman olmaya gerek yok. Zira genç nufüs, internetin yayılma hızı ve ülkenin coğrafi konumu gibi etkenler açıkça görülüyor” dedi.

Türkiye’nin 2023 vizyonu çerçevesinde oyun sektörünün tetikleyici hatta taşıyıcı bir rol oynayabileceğini ifade eden Özistek, fiziksel dünyadaki inşaat sektörünün her sektöre katkı sağlaması  gibi oyun sektörünün de benzer bir etki yarattığını vurguladı. Sektörün gelişimi için Ekonomi Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’ndan oldukça fazla destek gördüklerini, sektörün dünyada eşi görülmemiş  teşviklere sahip olduğuna değinen TÜDOF Yönetim Kurulu Başkanı, oyun sektöründeki şirketleri bu teşviklerden yararlanmaya davet etti.

[PAGE]Oyun sektörüne yatırım yapıldığında diğer sektöre kıyasla çok daha kısa sürede dönüş alındığına işaret eden Özistek, son olarak Spor Bakanlığı’nın TÜDOF ile ilgili aldığı  kararı yorumladı:

“Yaklaşık 2.5 ila 3 yıldır büyük gayretlerle Spor Bakanlığı’na bağlı olarak kurulan Oyun Federasyonu, dünyada tek olma özelliğini taşıyor. Federasyon’un kapatılıp gelişmekte olan federasyonlar başlığı altına taşındığıyla ilgili resmi yazı elimize ulaşmasa da çıkan haberler doğru. Ancak bu durum olumsuz olarak algılanmamalı ve bilinmelidir ki çalışmalar artarak devam edecek.”

Crytek adına Oyun Konferansı’nın ikinci konuşması için söz alan Ferhan Özkan, Türkiye’nin 2023 hedeflerine oyun sektörüyle birlikte nasıl ulaşabileceğini katılımcılarla paylaştı. Dünyadaki know-how ve girişimcilik ruhunu ülkemize taşımaya çalıştıklarını  vurgulayan Özkan, 2023 yılına kadar dünya çapında bir bilişim markasının Türkiye’den çıkabileceğini söyledi.

Çevrimiçi mecralarda var olmayan markalar gelecekte kaybolmaya mahkum

Dijital Pazarlama, Mobil ve Sosyal Medya Konferansı’nda dijital pazarlamanın püf noktaları, sosyal medyanın hukuksal boyutu gibi konular konuşuldu. Reklam pastasından pay almak isteyenlerin artık dijital mecralarda da içerik üretmesi gerektiğine dikkat çekildi.

IAB Türkiye Genel Koordinatörü Aygen Tezcan medya tüketim alışkanlıklarımızın değiştiğini belirterek önemli veriler paylaştı: “IAB internet kullanım oranı araştırmasına göre, 12 yaş ve üstü 27.4 milyon internet kullanıcısı var. Bu yaşa odaklanıyoruz çünkü orada bir tüketim faaliyeti başlıyor. TÜİK’e göre 11-15 yaş arası çocukların internet kafeye gitme oranı yüzde 28.8. Medya tüketim alışkanlıklarımız değişti. Medya Scob 2012’ye göre haftada 18.3 saati internette geçiriyoruz. 2010’dan bu yana bu oran yüzde 85 artmış. Her şeyi internette tüketmeye başlıyoruz. Yüzde 3’ü ayda bir kez televizyon izliyor. Haberleri günlük olarak internetten takip etme oranı ise yüzde 51.”

“Dünyada Brezilya, Rusya ve Arjantin’den sonra Facebook başında geçirilen süre olarak 4.sıradayız. Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 55’i sosyal medyada takip ettikleri markaları satın alırlarken, Avrupa’da bu oran yüzde 30. Türkiye’de sosyal ağlarda şikayet oranı yüzde 81 iken Avrupa’da bu oran yüzde 52. Boykot etmek için grup kurma oranı ise yüzde 43iken Avrupa’da yüzde 27. Tek taraflı iletişim yok güç artık tüketicinin elinde.” Tezcan, sözlerini şöyle bitirdi: “Mobil cihaz penetrasyonu son 1 yılda 3 kat arttı. Çoklu ekran kavramımızı geliştirmemiz gerekiyor. Geleneksek mecraları artık internette de tüketiyoruz şirketlerin stratejilerini buna göre belirlemesi gerekiyor. 2016 yılında internet reklam pastasından pay alanlar arasında televizyondan sonra ikinci sıraya yerleşecek.

[PAGE]

Konferansta gerçekleştirilen “Dijital Pazarlamada Yeni Eğilimler: Online İçerik ve Kullanıcı Deneyimi Pazarlaması” konulu paneli gazeteci Serhat Ayan’ın moderatörlüğünde gerçekleştirildi. Sosyal medya deneyimine kullanıcılarını dinleyerek başladıklarını belirten Ford Otosan Kurumsal İletişim Müdürü Değer Yaycıoğlu Öztürk, sosyal medya yaklaşımlarını şu sözlerle anlattı: “Sosyal medya deneyimine kullanıcıları dinleyerek başladık. Takipler yaptırdık, analizler yaptırdık. Ford hakkında ne konuşuluyor öncelikle bunları analiz ettirdik. İlk olarak facebook hesabını açtırdık. Şuanda 11 hesap yönetiyoruz çünkü farklı hedef kitleye ait çeşitli ürünlerimiz var. Şirketin tüm verilerini toparlayarak paylaşmak, sadece görüş geribildirim patylaşmak yeterli değil, sorunları halletmek açısından sosyal ağlarda müşteri memnuniyetini sağlamak için çözümlerde üretiyoruz.” 

IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi, Project House Yönetici Ortağı Cüneyt Devrim ise dijital dünyaya özel içerikler üretilmesi gerektiğinin altını çizdi: “İçeriklerin çoğu kopyala yapıştır ve dijitale özel içerik üretmek reklamcılara çok önemli bir görev yüklüyor. Reklam ajansı içerik üretmek benim işim değil diyor. IAB’nin amaçlarından biri sektörü büyütmek ve geliştirmek bunun için içerik üreticilere eğitimler veriyoruz. Reklam harcamaları yüzde 30 artmış durumda. Doğru içerik alanları bulduğunuzda reklamlarımız daha da değerleniyoruz. Dijital reklam mecralarında tüketiciyi daha kolay kaybedebiliyoruz. Sürekli yayında olmanız gerekiyor ve bunun içinde yeni içerikler üreterek tüketiciyle iletişim kurmanız gerekiyor. Örneğin bir çamaşır deterjanı markasıysanız sosyal ağlarda hedef kitlenizin hayatına değer katacak içerik üretmeniz gerekiyor. Sürekli iletişimde olmanın tek çıkar yolu bu. IAB olarak yayıncılara içerik üretimin önemin anlatacağız ve reklam sektörünün payı ancak bu şekilde büyüyebilir.” dedi.

10 yıl  önce pek çok web yayıncısı varken şimdi sadece büyük oyuncuların kaldığını belirten Medyanet Satış Direktörü Banu Barbarosoğlu, “Kişilerin neyi ne kadar hangi sıklıkla tükettiği ilgi alanlarını biliyoruz. Tüketiciyi çok iyi tanımak ve onun hoşuna gidebilecek reklamı gösterebilmek. Her markanın sosyal medya anlayışı bütünleşmesi var” dedi.

[PAGE]

Rabarba Mobil Bölüm Yöneticisi Fırat Ertem ise gelecekte kullanıcı kaynaklı içeriğin daha da artacağını öngürüsünde bulundu: “İnternet kullanıcılarının haberlerde kendi yazılarını, görüntü ve videolarını ajanslara yayacağını ve para kazanabileceği bir platformların oluşabileceğini, markalarla çalışabileceğini düşünüyoruz. Bunun yanında internet ortamında tüketiciler için müziğin yeri oldukça önemli, akustikhanede bir şarkı 2.9 milyon dinlenme oranına ulaşabiliyor.”

Pharos şirketinin CEO’su Emrah Fakir ise “Tek başına reklam üretimi yeterli değil, tüketici sosyal platformlarda içerik bekliyor. Reklam departmanı varsa içerik üretim birimi de olması ve gerektiği noktada kreatif ajanslara yönlendirilmesi video, metin üretilmesi gerekiyor. Reklamı izledikten sonra tamamlayıcı içerikleri üretmek gerekiyor ki müşteri sizinle kalsın. İnsanlar artık akıllı telefon, tablet gibi ikinci ekranlardan bilgiye ulaşmak istiyor. İletişim ihtiyacını yalnızlaştığımızdan sosyal mecralarda yapıyoruz, kendimizi orada ifade ediyoruz” dedi.

Bulutta da hiçbir şey görmediniz

ICT Summit NOW Bilişim Zirvesi’13 kapsamında gerçekleştirilen Bulut Bilişim Forumu’nun açılış konuşmasını PWC BT Risk Hizmetleri Kıdemli Müdürü Serdar Güzel yaptı. Bulut bilişim nedir, nereden çıktı, sektörel büyüklükler başlıklarını değerlendiren Konunun hızla geliştiğine değinen Güzel, "Uzun dönemde karma kısa dönemde özel bulut teknolojileri tercih edilecek. Kurumlar süreçlini tamamen buluta teslim etmek istemiyor. Bunun da ana sebebi bilgi eksikliği. Bu ülkemizde de böyle dünya genelinde de" dedi. 2012-2015 arasındaki büyümenin yüzde 100 olacağını tahmin ettiklerini de ifade eden Serdar Güzel, "Altyapı tarafında bulutun daha önemli olacağını düşünüyoruz. Dünya genelinde şirketlerin yüzde 25'i bulut yatırımı yapıyor ya da yapmayı düşünüyor. Geri kalan yüzde 75'lik oran da bize potansiyel hakkında net bir bilgi veriyor" şeklinde konuştu.

Evidea Bilgi Teknolojileri Yöneticisi Engin Yuvaktaş ise 2008 yılında Malzemem.com adıyla çalışmaya başladıklarını belirtti; "Bugün 100 binden fazla ürünümüzü internet üzerinden müşterilerimize sunabilir bir hale geldik. Bizim bulut çözümlerini tercih etmemizdeki sebebimiz yoğun ürün satışı ve buna bağlı olarak artan altyapı ihtiyacımız. Sürekli işlemci, disk alanı ya da hafıza birimi satın almak yerine bunları Dora bizim için yapıyor. Ayrıca bu işler için zaman ve para ayırmamış oluyoruz" dedi.


Bulut bilişim forumunun ilk yarısı ise Fortune Türkiye Teknoloji Editörü Kerem Özdemir moderatörlüğünde; Milliyet-Vatan Teknoloji Direktörü Barış Öztürk, İş Bankası BT Altyapı Yönetimi Birim Müdürü Emrah Gökçe Aygün, Microsoft Türkiye Sunucu ve Bulut Pazarlama Müdürü Kadir Şener ve BDDK Bankacılık Uzmanı Murat Yönaç’ın katılımıyla gerçekleştirilen “Bulutlar Arası İletişim ve Kesintisiz Yaşam” başlıklı panelle son buldu.

[PAGE]

Dünyadaki yeni eğilim makineler arası iletişim

Makineler arası iletişim (M2M) forumunda ise “Geleneksel İşimizi M2M’e Nasıl Taşırız” başlıklı konuşmasıyla Vodafone Türkiye Kurumsal Pazarlama Direktörü Ebru Özgüç ilk olarak söz aldı.

Mobil teknolojilerdeki son yıllardaki önemli yükselişten bahseden Özgüç, Vodafone’un bu alanda 20 yıllık uluslararası bir deneyime sahip olduğunu ifade etti ve sözlerine şöyle devam etti: “2020 yılında birbirine bağlı 50 milyardan fazla cihaz olması bekleniyor. Bu kadar cihazın birbiriyle iletişim kurmasından büyük bir veri ortaya çıkacak. Bu verilerin analiz edilmesi ve anlamlı bilgiler çıkarılması  gerekiyor. Bunun için BT teknolojilerine büyük yatırımlar yapılması  gerekiyor.

“Nesnelerin İnterneti İle Geleceğe Bakış” başlıklı konuşmasıyla forumda yer alan Intel Ortadoğu, Türkiye ve Afrika Bölge Satış Müdürü Uygar Doyuran ise “nesnelerin interneti” hakkında çeşitli bilgiler verdi. Nesnelerin interneti ile birlikte büyük bir verinin açığa çıktığının altını çizen Doyuran, bu verilerin işlenmesi ve bilgiler açığa çıkarılması gerektiğini aktardı.

Konuşmalardan sonra moderatörlüğünü THY Proje Müdürü Zafer Babür’ün yürüttüğü “M2M ile birlikte gelişen yeni hizmet alanları” başlıklı bir panel gerçekleştirildi. M2M teknolojisinin kullanım alanları ve çeşitli örneklerin aktarıldığı panele Vestel İş Geliştirme Müdürü Yankı Yalçın, Eşarj Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Alper Barut, Ford Otosan BT Direktörü Hayriye Karadeniz ve Quisma Türkiye Reklam Operasyon Direktörü Ferudun Haluk Akalp konuşmacı olarak katıldı.

İnsanla etkileşimli hizmet robotları iş

Yapay zeka ve robot teknolojileri forumunda ise Boğaziçi Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof.Dr.Levent Akın, “Yapay Zeka ve Robotik Nasıl Bir Ekonomik Değer Yaratacak?” başlıklı konuşmasında robotiğin gelişiminden bahsetti. Endüstriyel robotların yerini insanla etkileşimi daha fazla olan hizmet robotlarının alacağını örneklerle anlattı Gelecek yıllarda yapay zeka ve robotik teknolojilerin insan istihdamını engellemeyecek şekilde, iş üreterek gelişeceğini ve bu gelişmelerin bilimsel ve hukuki boyutlarıyla ilgili olası senaryoların düşünülmesi ve robotik gelişmelerin geleceği üzerine politikalar geliştirilmesi gerektiğine değindi.

Forum kapsamında düzenlenen “İş Dünyasında Yapay Zeka ve Robotik Uygulamaları  Paneli”  Sabancı Üniversitesi Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği Doç.Dr. Esra Erdem’in Moderatörlüğünde, Atılım Üniversitesi, Öğretim Üyesi Prof.Dr. Abdulkadir Erden, Botego Genel Müdürü Ekim Nazım Kaya Mekatronik Yazılım Genel Müdürü Dr. Ragıp Başbuğ ve Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Lisesi Fen Lisesi, Fen Projeleri Koordinatörü Ziya Bahtiyar’ın katılımlarıyla gerçekleşti.