Harvard Üniversitesi "İslam ve Ekoloji" kitabı yayınladı. İlginç tespitler var.
Abone olHarvard Üniversitesi Dünya Dinlerini Araştırma Merkezi'nin yayımladığı bir dizinin kitabı olan "İslam ve Ekoloji /Bahşedilmiş Bir Emanet", konu hakkında dünyada önde gelen uzmanların yazdığı makalelerle derin bir değerlendirme imkânı sağlıyor.
1997'de yazdığı aynı adlı kitabı dışında son yayımlanan İslam ve Ekoloji kitabında da "İslam, ekoloji ve modernlik: Çevre bozulmasının kökenindeki sebeplere ilişkin İslami bir eleştiri" adlı bir makalesi bulunan Fazlun Khalid, İslami çevre normlarını canlandırma yönünde çalışmayı asli görevi olarak gördüğünü belirtiyor.
Khalid, doğal âlemin dengede kalmak için kendi sınırlayıcı ilkeleri çerçevesinde işlediğini belirtiyor ve insanlık haline özgü sınırların ise dört ilkeyle belirlendiğini söylüyor:
- Tevhid (birlik): Yaratan tektir, kâinatın tamamı onun eseri olduğu için tek bir kararlı düzen içinde işler
- Fıtrat (yaratılış): Allah insanı kendi yarattığı kâinat içinde yaratmıştır, bu yüzden insan Allah'ın değişmez yasalarına tabidir. Yaratılış değiştirilemez.
- Mizan (ölçü): Bütün kâinatın bir düzeni ve amacı vardır. İnsanların Allah'ın nimetlerini yadsımama sorumluluğu vardır.
- Hilafet (sorumluluk): Allah'ın tasarımında insanoğlunun halifelikten gelme özel bir yeri vardır. Yaratanla ilişkimiz kul konumunda gözeticiliğe dayanır.
Khalid'e göre günümüzde bu ilkeler çerçevesinde hareket etmediğimiz aşikâr: "İslam'ın insanlara çevre sorunları hakkında verecek çok önemli mesajları olduğunu düşünüyoruz. İslam ve ekoloji arasında çok sıkı bir bağ var. Yaratılışın bir parçası olarak insan, dünyaya iyi bakmak sorumluluğuna sahip. Biz uzmanların görevi, aramızdaki ilişkileri güçlendirerek ortak çalışmalar yaparak Müslüman ülkelerde çevre bilinci yaratılması için çabalamak" sözleri ise tüm Müslümanlar'a mesaj niteliğinde. (Aktüel)