Zekat kimlere düşer zekat vermek nedir?
Abone olDinen zengin sayılan müslümanların malının bir kısmını ihtiyaç sahiplerine Allah rızası için vermesi anlamına gelen zekat nasıl nasıl hesaplanır ve zekat vermek kimlere düşer? İşte zekat hakkında merak edilenler ve Diyanet cevabı
2020 yılı zekat hesaplama ekranı Diyanet tarafından
vatandaşların erişime açıldı. Türkiye Diyanet Vakfınca,
vatandaşların zekat ibadetini yıl boyunca yerine getirebilmesi, mal
varlığının hesaplanıp ihtiyaç sahiplerine ulaştırılmasına yardımcı
olabilmek için hesaplama işlemlerinin yapılabileceği bir internet
sitesi kurdu. Peki zekat nedir, kimlere verilir?
ZEKAT HESAPLAMA NASIL YAPILIR?
Zekat hesaplamada mevcut borçlarınız düşüldükten sonra kalan malınız üzerinden zekatınızı hesaplayabilirsiniz.
Borçların düşülmesi ve zekat konusundaki sorularınız için fetva.diyanet.gov.tr adresinden, ALO190 destek hattından veya E-Devlet sistemindeki "Dini Soru Sor" servisinden destek alabilirsiniz.
ZEKAT
HESAPLAMA EKRANI İÇİN TIKLAYIN
ZEKAT NEDİR?
Zekât, dinen zenginlik ölçüsü kabul edilen miktarda (nisap) mala
sahip olan kimselerin Allah rızası için muayyen kişilere vermesi
gereken belli miktarı ifade eder. Zekâtın farz olması için şartlar;
malların nisaba ulaşması yanında nâmî (üreyici/artıcı) olması,
sahip olunduğu andan itibaren üzerinden bir yıl geçmesi, bir yıllık
borcundan ve aslî ihtiyaçlardan fazla olmasıdır.
Nisap, zekâtla yükümlü olmak için esas alınan zenginlik ölçüsüdür.
Bu ölçü, altında 20 miskal (80.18 gr), devede 5, sığırda 30, koyun
ve keçide 40 adettir.
ZEKAT KİMLERE VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
Zekâtın verileceği kimseler Kur’an-ı Kerim’de belirtilmiştir. Bunlar; fakirler, miskinler, zekât toplamakla görevlendirilen memurlar, müellefe-i kulûb adı verilen kalpleri İslam’a ısındırılmak istenen kimseler, esaretten kurtulacaklar, borçlular, Allah yolunda cihad edenler ve yolda kalmış olanlardır (Tevbe, 9/60).
Fakir ve miskin, temel ihtiyaçları dışında herhangi bir maldan nisab miktarına sahip olmayan kimsedir. Ancak temel ihtiyaçları dışında, ister artıcı (nâmî) vasıfta olsun ister olmasın, herhangi bir maldan nisap miktarına sahip olan kimse fakir veya miskin kapsamında olmadığından ona zekât verilmez (İbnü’l-Hümâm, Feth, II, 266).
Borçlu, kul hakkı olarak borcu olan ve borcunu ödeyeceği maldan başka nisab miktarı malı bulunmayan kimsedir (İbnü’l-Hümâm, Feth, II, 268).
Yolda kalmış kimse, sürekli yaşadığı yerde malı bulunsa bile,
çıktığı yolculukta parasız kalıp parasına ulaşma imkânı bulamayan,
başka bir deyişle, parasızlıktan yolda kalmış ve memleketine
dönemeyen kimsedir. Bu kimseye, malının bulunduğu yere dönmesine ve
dönünceye kadarki ihtiyaçlarını gidermesine yetecek kadar zekât
verilebilir (Kâsânî, Bedâî’, II, 43-46). Günümüzde yolcu olan kişi
istediği zaman memleketindeki parayı banka kartı veya
başka bir yöntemle alma imkânına sahipse ona zekât verilmez.
“Allah yolunda” anlamına gelen “fî sebîlillah” ifadesi ise, kendisini Allah yoluna ve İslam’a adamış hac yolcuları, askerler ve ilim için yola çıkan gerçek kişiler olarak yorumlanmıştır.
ZEKAT NE ZAMAN VERİLİR?
Zekât vermenin belli bir zamanı yoktur. Oruç ve hac ibadetlerinde olduğu gibi nisap miktarı malın üzerinden sene geçmiş olması konusunda da kamerî ay hesabı uygulanır. Farz olduğu andan itibaren verilmesi gerekir. Bunun için belli bir kamerî ayı veya Ramazan’ı beklemeye gerek yoktur. Zekât vermekle yükümlü olanların, yükümlü oldukları andan itibaren en kısa zamanda zekâtlarını vermeleri gerekir. Çünkü zekât bir kulluk borcudur, borç da bir an önce ödenmelidir (İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, III, 175, 191-192, 223).
Hanefilere göre aşağıda sayılanlara zekât ve fitre verilmez:
a) Ana, baba, büyük ana ve büyük babalara,
b) Oğul, oğlun çocukları, kız, kızın çocukları ve bunlardan doğan çocuklara,
c) Eşine,
d) Müslüman olmayanlara,
e) Zengine yani aslî ihtiyaçları dışında nisap miktarı mala sahip olan kişiye,
f) Babası zengin olan ergen olmamış çocuğa (Merğinânî, el-Hidâye, II, 223-228).
ZEKAT NE ZAMAN VERİLİR?
Oruç ve hac ibadetlerinde olduğu gibi zekât konusunda da
kamerî ay hesabı uygulanır. Zekâtın farz olması için nisap miktarı
malın üzerinden bir kamerî yılın geçmesi gerekir. Buna rağmen mal
sahibi dilerse nisaba ulaşmış olan malın zekâtını sene dolmadan
önce de verebilir