Yolculukta oruç bozmak caiz midir?
Abone olİlahiyatçı Hayrettin Karaman, bugünkü yazısında, yolculukta oruç haline dayanmanın zor olduğu durumlarda, orucun 'kazaya bırakılabileceği'ni anlattı.
İlahiyatçı Prof. Hayrettin Karaman, oruç tutmanın zor
hale geldiği anlardan biri olan 'yolculuk' ve 'araç kullanma'
durumlarında, orucun bozulması durumunda oluşabilecek sakıncaları
olup olmadığına ilişkin kritik yorumlarda bulundu.
Hayrettin Karaman, Yeni Şafak gazetesinde yayınlanan "Yolculukta
oruç" başlıklı bugünkü yazısında,
"Oruç tutanın dikkati araba kullanırken azalacaksa kazâya
bırakmalı. Sünnî mezhepler ittifakla, hastaların ve yolcuların,
sonradan kazâ etmek üzere oruçlarını bozabilecekleri veya niyet
etmeyip tutmayabilecekleri hükmünü benimsemişlerdir"
dedi.
YOLCULUKTA ORUÇ BOZMAK İÇİN EN ÖNEMLİ KISTAS:
MESAFE
Karaman, yazısında ayetlerle açıkladığı 'yolculuk' konusuna ilişkin
en kritik kıstasın 'yolculuk mesafesi' olduğuna değindi.
İŞTE YOLCULUKTA ORUÇ BOZMAYLA İLGİLİ AYET
İlgili âyette “Hasta ve yolcu olanlarınız başka günlerde
tutarsınız” (Bakara: 2/184) buyurulmaktadır. Sünnî mezhepler
ittifakla, hastaların ve yolcuların, sonradan kazâ etmek üzere
oruçlarını bozabilecekleri veya niyet etmeyip tutmayabilecekleri
hükmünü benimsemişlerdir.
Mazeret sayılan hastalık, oruç tutulduğu takdirde artacak, tedâvisi gecikecek veya tutana –sağlıklı olduğu zamana göre– daha fazla külfet getirecek hastalıktır.
ORUÇ BOZMANIN EN KRİTİK NOKTASI
Yolculuktan maksat, namazları kısaltarak ve birleştirerek kılmayı
da câiz kılan nitelikteki yolculuktur. Bu yolculuğun mesafesi
konusunda 20 civarında farklı ictihad/yorum vardır. Âyet, bir
mesafe belirlemeden “yolcu olanlarınız” demiştir. Sahîh hadîslerde
“üç mil, bir fersah” ölçüleri bile geçmektedir. Bu ise 5-6 km.lik
bir mesafeden ibarettir. Şu halde insanın içinde yaşadığı zamana,
mekâna ve şartlara göre yolculuk kabûl edilen, şehir veya köy
içinde gidip gelmeden farklı olan, örfe göre “oturduğunuz yerden
başka bir yere gitmek üzere yola çıkma” sayılan yolculuklar, orucu
ertelemek için bir mazeret olarak kabûl edilmiştir. Hanefî
mezhebine göre mesafe doksan km. civarındadır.
"HÜKÜM, KİŞİNİN DURUMUNA GÖRE
DEĞİŞİR"
Yolculuk haline rağmen oruç tutmak câizdir. “Bu durumda oruç tutmak
mı yoksa kazâya bırakmak mı daha iyidir?” sorusuna farklı cevaplar
verilmiştir. Doğrusu “hükmün, kişinin durumuna göre
değiştiği”dir. Maddî ve manevî bakımlardan yolculuk halinde oruç
tutmak daha iyi sonuçlar verecekse tutmak, vermeyecekse kazâya
bırakmak daha uygun olacaktır. Araba kullanan bir kimse, oruç
tuttuğu takdirde dikkâtinin azalması, reflekslerinin gevşemesi
ihtimâli varsa orucu kazâya bırakmalıdır; onun için bu daha
efdaldır, tercihe şayandır. Yolcu olmasına rağmen oruç tutan kimse
riyadan korkuyorsa (böyle bir ihtimâl varsa) yine kazâya
bırakmalıdır. Diğer durumlar bu örneklere bakılarak
değerlendirilebilir.