YGS'deki Alevilik sorusu kızdırdı!
Abone olYGS'de ilk kez sorulan Din Kültürü dersindeki Alevilik sorusuna CHP'den tepki geldi.
CHP'li Aykan Erdemir ve Hüseyin Aygün
YGS'de ilk kez çıkan Din Kültürü dersindeki Alevilik içerikli
soruya tepki gösterdiler.
CHP Bursa Milletvekili Doç.Dr. Aykan Erdemir, 24 Mart 2013 Pazar
günü gerçekleştirilen Yükseköğretime Geçiş Sınavı’nda ‘Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi’ alanında sorulan Alevilik sorusunun iptal
edilmesi gerektiğini söyledi.
‘YGS ALEVİLİK SORUSUNDA ALEVİ ÖĞRENCİYE
TUZAK’
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları ile ayrımcı bir politika
izlendiğini belirten Erdemir, bu uygulamayı meşrulaştırmak için iki
farklı strateji kullanıldığına işaret etti.
Erdemir’in açıklaması şöyle:
“1) Soruların herkes için “zorunlu” olmadığı yalnızca “tercih” eden
öğrencilerce yanıtlanacağı izlenimi oluşturulmaya
çalışılmaktadır.
Soru kitapçığında din sorularının yalnızca “Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi dersini yasal olarak almak zorunda olanlar ve İmam Hatip
Okulları öğrencileri/mezunları” tarafından yanıtlanacağı
belirtilmiştir. Ayrıca “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini yasal
olarak almak zorunda olmayan veya farklı müfredat ile alanlar” için
beş adet alternatif felsefe sorusu sorulmuştur. “Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi dersinden muaf olmak isteyen öğrencilerin yaşadığı
sıkıntılar ve engellemeler gerek Türkiye mahkemelerinde gerekse
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nde görülen çok sayıda davaya konu
olmuştur. Bu da göstermektedir ki kendi tercihleri dışında Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini “yasal olarak” almak zorunda
bırakıldığı için YGS din sorularını yanıtlamak zorunda kalan
öğrenciler bulunmaktadır.
2) Alevilik ile ilgili soru sorularak soruların mezhep ayrımcı
niteliği taşımadığı izlenimi oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Beş din sorusundan birinin Alevi Bektaşi inancıyla ilgili olması
“soruların mezheplerüstü olmadığı” ve “Alevilere yönelik ayrımcılık
içerdiği” yönünde gelebilecek eleştirilere karşı geliştirilmiş bir
savunma refleksidir. Diğer dört din sorusunun Alevi öğrencilerin
inanç esas ve pratikleriyle uyumsuzluğu bir yana Alevilikle ilgili
soru da Alevi öğrenciler için bir ayrımcılık kaynağıdır.
Soruda tarif edilen musahiplik, Alevi öğrencilerin kendi inanç ve
öğretileri çerçevesinde aşina oldukları musahiplik anlayışından
önemli farklılıklar barındırmaktadır. Soru, Alevi öğrencileri
yanıltıcı, yanlış yönlendirici ve rahatsız edici içeriği nedeniyle
de mezhep ayrımcı bir niteliğe sahiptir. Alevi öğrencilerin
musahipliğe ilişkin sahip oldukları bilgiler bu sorudaki içerikle
çeliştiği için bu soruyu doğru olarak yanıtlamalarını
zorlaştırmaktadır. Soru, mevcut haliye Alevi öğrencileri çeldirici
ve yanıltıcı bir içeriğe sahiptir. Bu nedenle de Alevi öğrenciler
için tuzak bir soru olarak görülebilir.
‘SORUDA ÇOK SAYIDA PROBLEM
BULUNUYOR’
YGS sınavındaki Alevilik sorusundaki çok sayıda problem
bulumaktadır.
1) Soruda tanımlanan musahiplik tanımıyla Alevilerin musahiplik
anlayışı arasında önemli farklılıklar bulunmaktadır.
2) Sorunun yanıtlarına göre musahiplik “şartların gereği olarak”
çıkan bir gelenektir. Oysa ki Aleviler için musahiplik kökeni
Kırklar Meclisi ve cemine dayanan, ikrarın yani Alevi inanç yoluna
girmenin ilk adımı olan vazgeçilmez bir inanç öğesidir. Dini bir
çerçeve içinde değerlendirme yaparken namaz, oruç ve hac ibadetleri
için “şartların gereği olarak çıkan” ifadesini kullanmak ne derece
sorunlu ve rencide edici ise, musahiplik için de benzeri bir ifade
kullanmak eşit derecede sorunlu ve rencide edicidir.
3) Musahiplik iki kişi arasında değil iki aile arasındaki ilişkinin
esaslarını tesis eden bir kurumdur. Bu boyutu bütünüyle göz ardı
edilmiştir.
4) Musahiplik iki kişinin insanların şahitliğinde söz vermesi
olarak tanımlanmış, musahiplik ceminden, ikrar verilmesinden,
dedenin, rehberin rolünden bahsedilmemiştir.
5) Musahiplik için kullanılan “yayla kültürünün bir gereği” olarak
ifadesi, coğrafi indirgemeci bir iddiadır. Musahiplik, Aleviler
için yayla kültürünün gereği değildir. Tarikat kapısı olarak da
adlandırılan musahiplik, coğrafi değil inançsal bir çerçevede
incelenmelidir.
6) Soru Alevi inancını tarif etmeye, tahrif etmeye ve bu yolla
yeniden inşa etmeye yönelik bir girişimdir. Böylesi bir toplumsal
mühendislik manevrasının YGS soruları üzerinden yapılmaya
çalışılıyor olması kabul edilemez bir hukuksuzluk ve hak
ihlalidir.
Mezhep ayrımcılığı yapan, Alevilik inancı ve öğretisini tahrif eden
ve Alevi öğrenciler için çeldirici bir nitelik taşıyan YGS
sorusunun iptal edilmesi ve Alevi yurttaşlarımızdan özür dilenmesi
gerekmektedir.”
HÜSEYİN AYGÜN'DEN ÖSYM'YE
TEPKİ
CHP Tunceli Milletvekili Hüseyin Aygün ise aynı soruya şu
ifadelerle tepki gösterdi:
“ÖSYM bu yılki sınavda 5 din dersi sorusu sormuş. 4 soru ayet ve
surelerle ilgili, toplumu ‘din toplumu’, devleti ‘din devleti’
yapmaya yemin etmiş AKP’ye de bu yakışır. ‘Zorunlu din
dersi istemeyen’ ailelerin çocukları bu soruları nasıl
cevaplayacak? ÖSYM Aleviliği de ‘unutmamış’ ve
‘Musahiplik’ kurumunu sormuş; ÖSYM’nin Musahiplik
yorumu şöyle:
‘Musahiplik, Eski Türkler’de göçebe hayatı ve yayla
kültürünün bir gereği olarak ortaya çıkmıştır. İslami dönemde ise
Hz. Muhammet, Mekke’den Medine’ye hicret edildikten sonra,
inananları birbirine kaynaştırmak ve sosyal dayanışmayı sağlamak
amacıyla her bir Mekkeliyi, bir Medineliyle kardeş
yapmıştır.’
ÖSYM Alevilik tarihini inkâr etmektedir. Musahiplik, Türkler
dışında Kürtler, Zazalar,Türkmenler, Tahtacılar, Kızılbaşlar,
Bektaşiler, Ehlihaklar (Araplar’da ‘Amcalık’) ve Ortadoğu’nun başka
halklarında da vardır. ÖSYM Alevi kurumlarını; aynı zamanda bu
kurumların sürekliliğini sağlayan Pir, Rehber, Mürşit, Ana ve
Talipleri de yok hükmünde saymıştır.
Alevilik’te Musahiplik, dünya-ahiret kardeşliği, Hak için
birbirlerine gönül veren, birbirlerinin hatasından sevabından
sorumlu olan, birbirlerini seven iki evli çift ya da iki bekâr kişi
arasında Cem’de, Hak Muhammed Ali Meydanı’nda, Pir, Rehber, Mürşit
ve Talipler huzurunda ikrarı-bend olmaktır. ÖSYM önce Alevilik’i
kendi öğrensin, sonra sınavda sorsun!”
YGS’DEKİ TARTIŞMALI SORU
ŞÖYLE:
Alevilik ve Bektaşilikte önemli bir yere sahip olan musahiplik (yol
kardeşliği) iki kişinin, insanların şahitliğinde hayat boyu yol
kardeşi olmaya söz vermesi olarak açıklanabilir. Geçmişi, eski
Türklerde göçebe hayatın ve yayla kültürünün bir gereği olarak
ortaya çıkan ‘kardeşlik’ geleneğine kadar uzanan musahiplik, İslami
dönemle birlikte farklı bir biçim kazanmıştır. Hz. Muhammed,
Mekke’den Medine’ye hicret edildikten sonra, inananları birbirine
kaynaştırmak ve sosyal dayanışmayı sağlamak amacıyla her bir
Mekkeliyi, bir Medineliyle kardeş yapmıştır. Bunlarda öz kardeş
gibi beraber yemiş, beraber çalışmışlardır. İşte musahiplikde bu
geleneklerin harmanlanarak günümüze ulaşmış halidir.
Buna göre musahiplik ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
ileri sürülemez ?
A) Özünde sosyal dayanışmayı barındırdığı
B) Yerleşik hayata geçmede kolaylık sağladığı
C) Din kardeşliğini yansıtan örnek bir uygulama olduğu
D) Toplumsal aidiyeti pekiştiren bir model olduğu
E) Şartların gereği olarak çıktığı
YGS puanlarınızı hesaplayacak program! Uğur Dershanelerin hazırladığı bu robotla ne kadar puan alacağınızı öğrenebilirsiniz |
YGS SORU VE CEVAPLARI
TIKLAYIN
2013 YGS TARİH SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!
2013 YGS FELSEFE SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!
2013 YGS DİN KÜLTÜRÜ
SORU VE CEVAPLARI İÇİN
TIKLAYIN!
2013 YGS COĞRAFYA SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!
2013 YGS MATEMATİK SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!
2013 YGS FİZİK SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!
2013 YGS KİMYA SORU VE CEVAPLARI İÇİN TIKLAYIN!