Yerli filmler gişede yüz güldürmedi!
Abone olToplam 70 yerli yapımın seyirciyle buluşacağı sinema sezonunda vizyona giren filmlerden 6'sı kar ederken, 7 film de yapım masraflarını kurtardı.
Gösterime giren diğer yapımlar zarara uğrarken, seyirci oranının
yerli ve yabancı yapımlar arasında yarı yarıya gerçekleştiği
belirtildi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürü
Abdurrahman Çelik, sinema sezonu boyunca 70 Türk filminin
izleyiciyle buluşacağını anımsattı.
"Bu filmler içinde toplam gişeye ve seyirci oranına baktığımızda
yüzde 50 yabancı film, yüzde 50 yerli film izlenme oranı var" diyen
Çelik, şu değerlendirmelerde bulundu:
"70 yerli yapımın yanı sıra, 210 yabancı film vizyona çıktı ama
gişe ve seyirci sayısına baktığımızda yarı yarıya. Tabii bu son
yıllarda özellikle son 4-5 yıl içinde Türk filmlerini izleyen
seyirci sayısı gittikçe artmakta. Bu da hem filmlerin çok olması
hem de belirli filmlerdeki kalitenin yüksek olmasından
kaynaklanıyor. Türkiye'de 2010 yılının genel tablosuna baktığımızda
70 film içinde yaklaşık 6 film kar etti. Yani, bu filmler, yapım
maliyetinin üzerinde gişe hasılatı elde etti. Bunun yanı sıra, 6-7
film de maliyetini kurtardı, geri kalan filmlerin tamamı zarar...
Burada biraz ciddi düşünmek lazım. Dolayısıyla film üretiminde
kalite mi seyirci algısı mı yoksa sanat filmi mi önemli?
Ben, özellikle Avrupa ve ABD'yi ayrı tutuyorum. Çünkü ABD, tamamen
bütün dünyayı saran filmler üretiyor ve tümüyle ticari filmler
üzerine yoğunlaşıyor. Avrupa sinemasına baktığımız zaman ise tam
olarak ticari sinemayı göremiyoruz. Yani, her ülkenin kendine göre
belirli bir oranda yüzde 20'ye yaklaşan bir ticari film üretimi
vardır. Türkiye'de de bu hemen hemen aynı. Asıl parayı kazanan
filmler ve bütçe yapan filmler ise ticari filmlerdir ama sanat
filmleri olmasın mı tabii ki olsun."
"FİLMLERİMİZİ KABUL ETMEZLERDİ"
Türkiye'nin son 20-30 yıldaki değişimini diğer ülkelerin
algılayamadığını da dile getiren Abdurrahman Çelik, "Türkiye'ye
gelenler ve yaşamış olanlar hariç halen Avrupalılar ve
Amerikalılar, 100 yıl önceki Türkiye algısında yaşıyor" dedi.
Sinema filmlerinde Türkiye'deki yaşantıyı göstererek bu değişimin
Türkiye'yi tanımayanlara gösterilmeye çalışıldığını aktaran Çelik,
"Son 3 yıl içinde Avrupa'daki bütün uluslararası festivallerde Türk
filmleri mutlaka ödül alarak döndü. Hemen hemen Avrupa'da ödül
almadığımız A klasmanında hiçbir festival kalmadı" diye
konuştu.
Avrupa'da birçok ülkenin önemli film festivallerinde Türkiye'yi
konuk ülke yaptığını da anlatan Çelik, şunları söyledi:
"Daha önce filmlerimizi kabul etmezlerdi. Daha doğrusu, bırakın
yarışmaya kabul etmeyi, 'şu filmi gösterelim' dediğimizde neredeyse
Türkiye'ye karşı burun kıvrılırdı. Tabii o zamanlar yılda ortalama
10 film üretiliyordu. Bugün ise 70 film üretiliyor. Nitelik ve
kalite olarak Türkiye, sanat filmi anlamında çok ciddi performans
gösteriyor. Avrupa'da Türk sinemasının büyük bir patlama yapmasının
ve beğeni kazanmasının nedeni aslında biraz da TÜrkiye'nin gizemi.
Türkiye'yi yeni tanıyorlar. Sinema, insanlarla çok hızlı iletişim,
bağ kuran bir sanat dalı.
Türk filmlerinin Avrupa'da ilgi çekmesinin en önemli nedenlerinden
biri de bana göre, Avrupa sineması çöküyor. Ben bunu AB'nin bir
toplantısında da söyledim herkes garip karşıladı. Avrupa'da sinema
destekleme fonlarını topladığınız zaman yaklaşık olarak yılda 1.5
milyar avroya yakın... Çok büyük bir bütçe ama üretilen filmlere ve
Avrupa ile dünyadaki izlenme oranlarına bakın, hiçbir zaman
Amerikan filmlerine yaklaşma imkanları yok asla. Bu Avrupa'da
sinema sektörünün bana göre çöktüğünün bir göstergesi, son yıllarda
trend aşağı doğru iniyor."