Yatsı Namazı yanlış saatte mi kılınıyor?
Abone olİlahiyat profesörünün ortaya attığı namaz vakti iddiası çok tartışılacak
İstanbul Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi öğretim üyesi ve Süleymaniye Vakfı Din ve Fıtrat
Araştırmaları Merkezi Başkanı Prof. Dr. Abdulaziz Bayındır, diğer
İslâm ülkelerinde yatsı ezanının okunduğu vakitte namaz vaktinin
bittiğini öne sürdü.
Prof. Dr. Bayındır, "Havadaki bütün ufuklar karanlığa
dönüştüğünde yatsı namazı vakti biter" dedi.
Prof. Dr. Abdulaziz Bayındır, Türkiye'de ve diğer İslâm ülkelerinde
yatsı ezanının okunduğu vakitte namaz vakti dolduğunu belirterek
"Yani o ezan, yatsı namazının bittiğini ifade ediyor.
İnsanlar başladığını zannediyor. Mezhepler üzerine yaptığım
çalışmada Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli mezheplerini kuran
alimlerin tamamı hava karardığı zaman yatsı vaktinin bittiğine
tamamen ittifak ediyor. Çünkü ilgili hadis ve ayetler kesindir.
Sonra ne olduysa Maliki mezhebi hariç, diğer mezhepler yatsı
namazını sabah vaktine kadar uzatmış. Bu konuda da herkes, Kur'ân-ı
Kerim'in İsra Suresi'nin 78. ayetine bakarsa namazın vaktinin
bittiğini görür" dedi.
Konuyla ilgili ilahiyatçıların görüşleri ise şöyle:
Prof. Dr. Süleyman Ateş: Yatsı namazı, güneş doğumundan yani sabah
namazından 2 saat öncesine kadar kılınabilir. Yatsı namazının vakti
alacakaranlıktan itibaren başlar, şafak atıncaya kadar sürer. Prof.
Dr. Beyza Bilgin: Ben ehl-i sünnetin dediği gibi yatsı namazımı
kılıyorum. Öğrencilere de bunu anlatıp öğretiyorum. "Yatsı
ezanı okunduğunda namaz vakti doluyor" çıkarımının
yapıldığı çalışmayı dikkate almak ve geliştirmek gerekir.
KUTUPLARDA NAMAZ VE
ORUÇ
Prof. Dr. Abdulaziz Bayındır, Norveç'in Tromso kentinde yapılan
çalışmaların, kutuplarda güneş batmasa da gece, güneş doğmasa da
gündüzün olduğunu gösterdiğini söyledi. Bayındır, kutup
bölgelerinde güneş hareketlerinin namaz ve oruç konusunun
tartışılmasına neden olduğunu belirterek ocak ayında Norveç'e giden
heyetin buradaki gözlemlerinin ardından, 5 vakit namazın 5'inin de
Türkiye'deki derin vadilerde olduğu gibi tespit edilebildiğini
kaydetti. "Kutuplarda namaz vaktinin girmemesi gibi bir şey
söz konusu değildir. Vakitler çıplak gözle bile
anlaşılabiliyor" diyen Bayındır, 22-26 Haziran'da
Tromso'da ikinci bir çalışma yapacaklarını anlattı. Bayındır,
Kur'ân'da namazın ilk peygamberden son peygambere kadar kesintisiz
kılındığının anlatıldığını ifade ederek bu vakitlerin herkesi
kapsadığını kaydetti.