Ünlü oyuncular büyük ustayı andı
Abone olTürk sinemasının en önemli isimlerinden Lütfi Akad için 1. Uluslararası Boğaziçi Film Festivali kapsamında gerçekleştirilen anma programına ...
Türk sinemasının en önemli isimlerinden Lütfi Akad için 1.
Uluslararası Boğaziçi Film Festivali kapsamında gerçekleştirilen
anma programına Hülya Koçyiğit, İzzet Günay ve Serdar Pehlivanoğlu
katıldı.
Köy, kent ve göç üçlemeleriyle akıllara kazınan ve bir asrı deviren
Türk sinemasının en önemli filmlerine imza atan Lütfi Akad, 22
Kasım Cuma günü 1. Uluslararası Boğaziçi Film Festivali kapsamında
anıldı. ‘Tiyatrocular dönemini kapatıp sinemacılar dönemini
başlatan duayen sinemacı’ olarak bilinen ve 19 Kasım 2011 tarihinde
yaşama veda eden Akad’ı anma programı, sinema emektarları Hülya
Koçyiğit, İzzet Günay ve Serdar Pehlivanoğlu’nun katılımıyla
gerçekleşti. İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin Sütlüce
Yerleşkesi’ndeki programın moderatörlüğünü İletişim Fakültesi
Öğretim Üyesi Doç. Dr. Âlâ Sivas yaptı.
‘Işıkla Karanlık Arasında’ kitabının yazarı ve hayatı ‘film yapma’
ve ‘ustalık’ dönemleri olmak üzere iki döneme ayrılan Akad,
kuramsal ve pratik anlamda dersler de vermişti. O dönemlerde Lütfi
Akad ile çalışmak istediğini her fırsatta dile getiren ve
yönetmenin Gökçe Çiçek ve Gelin, Düğün, Diyet üçlemesinde yer alan
oyuncu Hülya Koçyiğit, “Ustam Lütfi Akad, sinema kariyerim için çok
önemli bir dönüm noktasını oluşturuyor. Lütfi Akad ismi sadece
yönetmen değil, aynı zamanda hayat öğretmeniydi. Etkileyici ve
güçlü diyalogları olan, duru, sade ve anlaşılır bir sinema dili
kullandı. Ustalık dönemindeki eserleri, Türk tarihi ve sosyal
yaşamını izleyen, gerçeği arayan ve hepimizin birleştiği filmler
oldu. Onunla çalışmak hem mesleğimi daha iyi kavramam hem de
sinemanın halk için ne anlama geldiğini anlamam için çok önemli
oldu” şeklinde konuştu. Sinemanın görsel ihtişam kadar anlam da
ifade ettiğini belirten Koçyiğit, “Özel ilişkilerimizde baba-kız
gibiydik. Lütfi Ağabey’den çok şey öğrendim ve ona çok şey
borçluyum” ifadelerine yer verdi.
Hülya Koçyiğit, İhlas Haber Ajansı’na yaptığı açıklamada ise, yeni
dönemde Türk sinemasından çok umutlu olduğunu, özellikle de Cem
Yılmaz, Kıvanç Tatlıtuğ, Mert Fırat ve Kenan İmirzalıoğlu gibi
isimleri beğendiğini söyledi.
"BÜYÜK EKSİKLİK"
Lütfi Akad’ın ‘Vesikalı Yarim’ filminde başrolleri Türkan Şoray ile
paylaşan İzzet Günay ise “Onunla çalışmamak büyük bir eksiklik”
şeklinde duygularını ifade etti. Akad sinemasının detaylarını ve
öne çıkan yönlerini anlatan Günay, “Türkiye’de sinemanın gelmiş
geçmiş en büyük ustası olan Lütfi Akad, en önemli isim olmasına
karşın en mütevazi insandır. İnsan tarafı yöneticiliğinden ağır
basar. İlkelerinden asla taviz vermeyen ve oyuncularını koruyup
kollayan Lütfi Ağabey, sinemanın normal bir iş gibi mesai saatleri
olmamasından rahatsız olur ve gece çalışmalarını pek sevmezdi.
Çünkü aynı zamanda çok da iyi bir aile babasıydı. Akşam olunca
evine gitmek isterdi. Sessiz çalışan, hayatta az kelime ile konuşan
ve kendini ne kadar az kelime ile ifade ediyorsa filmlerinde de o
şekilde diyaloglar bulunan biriydi. İyi bir sinemanın ilkel olması
gerektiğini savunan Lütfi Ağabey’in filmlerinde duygusallık ve
atmosfer çok önemliydi. Ayrıca, kameradan rol çalmaz ve oyunculara
hareket kabiliyeti verirdi. Gerçek anlamda ilk sokak çekimlerini
yaptı ve özenli seçilmiş mekanlarda çalıştı. Az diyalogla atmosfer
filmi çeken yeni kuşakların Lütfi Akad’dan etkilendiğini anlıyoruz”
ifadelerini kullandı.
Lütfi Akad’ın öğrencisi olan ve onunla çalışma imkanı bulan Serdar
Pehlivanoğlu, yaşamının son döneminde Akad ile yapılan söyleşinin
bir bölümünü sinevizyonda katılımcılarla paylaştı. Ardından
duygusal anlar yaşan Pehlivanoğlu, “Yeniliğe çok açıktı. Kitabını
tamamlamak için bilgisayar kullanmayı öğrendi. Son yıllarda
göremiyor, duyamıyor ve rahatsızlıklarından dolayı iyi
algılayamıyordu. ‘Ben ne yapıyorum, yazamıyorsam yaşamanın ne
anlamı var?’ diyordu” şeklinde konuştu.
Katılımcıların sorularının ardından sona eren programda Hülya
Koçyiğit, İzzet Günay ve Serdar Pehlivanoğlu’na çiçek ve plaket
takdim edildi.
(İHA)