Türk resminde öncü kadınlar
Abone ol12 kadın ressamın eserlerinden oluşan Türk resminde öncü kadınlar seçkisi 14 Nisan'dan itibaren sergilenecek.
Aralarında Fahrünnisa Zeid ile Bülent Ecevit'in annesi Nazlı
Ecevit'in yanısıra Güzin Duran ve Belkıs Mustafa'nın da bulunduğu
İş Bankası koleksiyonundan derlenen sergi 20 Nisan'a kadar sürecek
olan Ankara Sanat Fuarı kapsamında sanatseverlerle buluşuyor. Türk
resim tarihindeki özgün kimlikleri göz önüne alınarak belirlenen
“Türk Resminin Öncü Kadınları” başlıklı bu seçki, 1914 yılında kız
öğrenciler için kurulan İnas Sanayi-i Nefise Mektebi’nden (bugünkü
Güzel Sanatlar Fakültesi) bugüne; Belkıs Mustafa, Fahrunnissa Zeid,
Güzin Duran gibi ilk Türk kadın ressamlarımızın yanı sıra, Nazlı
Ecevit, Naciye İzbul, Eren Eyüboğlu, Leyla Gamsız, Şükriye Dikmen,
Melahat Üren, Maide Arel, Naile Akıncı gibi Cumhuriyet dönemi kadın
ressamlarımıza uzanan bir içerikle, 12 kadın ressamın 26 yapıtını
sanatseverlerle buluşturuyor. Seçkide yer alan ilk kuşak kadın
ressamlarımızdan Belkıs Mustafa (1896-1925), 18 yaşında İnas
Sanayi-i Nefise Mektebi’ne girdi ve bu okuldan diploma alan ilk
Türk kızı oldu. 39 yaşında yaşama veda eden Belkıs Mustafa,
profesyonel olarak sekiz yıl sürdürebildiği sanat yaşamında nü
çalışmaları ve İstanbul manzaraları ile dikkat çekti. Uzun
yıllarını Anadolu’da, daha sonra ise Ankara’da geçiren Nazlı Ecevit
ise (1900-1985), Meşrutiyet döneminin aydın ailelerinden birine
mensup olmanın ayrıcalığını yaşadı ve böylelikle eğitim hayatını
önce Beşiktaş İnas Reşadiyesi ve Darülmuallimat, ardından İnas
Sanayi-i Nefise Mektebi’nde tamamladı. Ecevit’in yapıtları bir
İstanbullu olarak, kente duyduğu özlemi yansıtıyor. Fahrunnissa
Zeid (1901-1991) ise, tüm bireyleri sanatçı olan Şakir Paşa
Ailesi’nin bir ferdi olarak erken yaşlarda sanatla tanıştı. 1920’de
Sanayi-i Nefise Mekteb-i Ali’sinde resim öğrenimine başlayan Zeid,
1928 yılında Paris’e giderek burada, Roger Bisiere atölyesinde
soyut resim ile tanıştı. Zeid, Türk resmine güçlü bir anlatım
içeren soyut düzenlemeleriyle pek çok yapıt armağan etti.
Cumhuriyet Dönemi kuşağını temsil eden sanatçılardan Şükriye Dikmen
ise 1948 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nden mezun oldu,
İlk sergisini açtığı 1953 yılında Paris gibi bir sanat ortamında
dikkatleri çeken Dikmen, Ecole du Louvre’un sanat tarihi bölümünü
bitirdi ve üç yıl Leger Atölyesi’nde çalıştı. Resim tarihimizde
önemli bir yeri olan On’lar Grubu’nun yöneldiği geleneksel
motifleri özgün bir yoruma ulaştırmayı başaran Leyla Gamsız ise
resim öğrenimini 1950’li yıllarda Bedri Rahmi Atölyesi’nde
tamamladı. Özellikle İş Bankası Koleksiyonu’nda yer alan “Köylü
Kadınlar” adlı yapıtında yerel motifleri özgün bir yorumla tuvale
aktaran sanatçı, Türk resmine figürsel anlatımıyla dikkat çeken
yapıtlar armağan etti. Cumhuriyet Dönemi ressamlarımızdan Naile
Akıncı “Boğaz’dan Görüntü” ve “Marmara Adası Manastırı”, Maide Arel
“Mevleviler”ve “Hüzünlü Kadın”, Eren Eyüboğlu “Bursa Kapalıçarşı
Ağzı”, “Ana”, “Pazar-Alışveriş” ve “Peyzaj”, Naciye İzbul
“Natürmort”, Melahat Üren “İkili Figür” ve “Bursa Kebapçıları”
başlıklı yapıtlarıyla “Türk Resminin Öncü Kadınları” seçkisindeki
yerlerini alıyor. Kaynak : Hürriyetim