Teravih namazı nasıl kılınır kaç rekat? Namaz saatleri
Abone olTeravih namazı 20 rekat olarak kılınır. Peki teravih namazı nasıl kılınır ve nasıl niyet edilir? Yatsı ve teravih namazı saatleri ile namazın kılınışı internethaber.com sitesinde.
Teravih namazı sünnet
olan ve camide cemaatle kılınan 20
rekatlık bir namazdır. Teravih namazı yatsı namazından
hemen sonra kılınır. Kazası olmayan teravih
namazının kılınışını ve namaz
saatleri ayrıntı olarak internethaber.com sitesi
biraraya getirdi.
Teravih namazının vakti, yatsı namazından sonra başlar, sabah
namazı vakti girinceye kadar devam eder. Teravih namazı
yatsıya tâbi bir sünnet olduğu için, vitir namazı teravihten sonra
kılındığı gibi, önce de kılınabilir. Âdet olan, teravihi önce kılıp
vitri sonra kılmaktır.
Bu sebeble teravihin bir kısmında imama yetişen bir kimse, imam
vitre kalkınca imamla beraber önce vitri kılıp sonra teravihten
kılamadıklarını kazâ etmesi câizdir. Teravih namazı vakti içinde
kılınmazsa, vakti dışında ne cemaatle, ne de tek başına kazâ
edilmez.
TERAVİH NAMAZI SAATLERİ
Teravih namazı yatsı namazının ardından kılındığı için saat olarak
da yatsı namazı saatlerini dikkate almak gerekiyor. Teravih namazı saati Ankara , İstanbul , Kocaeli , İzmir ,
Edirne ve Diyarbakır illeri için şöyle.
Ankara teravih namazı (yatsı
namazı) saati 22:16
İstanbul teravih namazı (yatsı namazı) saati 22:39
İzmir teravih namazı saati (yatsı namazı) 22:28
Kocaeli teravih namazı (yatsı
namazı) saati 22:33
Edirne teravih namazı (yatsı
namazı) saati 22:54
Kocaeli teravih namazı (yatsı
namazı) saati 21:33
TERAVİH NAMAZINI PEYGAMBERİMİZ NASIL
KILARDI?
Teravih namazı 20 rekat olarak kılınır. Peygamber Efendimiz
teravihi cemaatle kıldırdıkları zaman 8 rek'at
olarak kıldırmışlar, Ashâb da evlerinde bu namazı 20 rek'ata
tamamlamışlardır. 20 rek'atın tamamının mescidde kılınmaya
başlaması, Hz. Ömer zamanından itibarendir. O günden beri de 20
rekat olarak camilerde kılınmıştır.
TERAVİH NAMAZI 20 REKAT KILINIŞI
* Teravihi en faziletli kılma
şekli, 10 selâm ile ikişer rek'atlar halinde kılmaktır. Yaygın olan
kılma şekli ise, 4 rek'atta bir selâm vermek suretiyle kılmaktır. 6
rek'atta bir selâm vererek de kılınabilir.
Teravihi iki rek'atta bir oturmak suretiyle tek selâmla 20 rek'at birden kılmak da mümkündür. Ancak gece namazlarını 8 rek'attan çok olarak bir selâmla kılmak mekruh olduğundan teravihi de bu tarzda kılmamalıdır.
Teravih kaç selâmla kılınırsa kılınsın, iki rek'atta bir mutlaka oturarak kılınmalıdır.
Eğer iki rek'attan sonra oturmayıp 4 rek'atta bir oturulmuş ise, o 4 rek'atlar iki rek'at sayılır. Selâm verilmese bile, her iki rek'at sonunda mutlaka oturulmalıdır.
* Teravih kelimesinde rahatlama mânası vardır. Bu sebeble 4 rek'at başında selâmdan sonra biraz oturularak rahatlanmalıdır. Bu süre içinde isteyen kendi kendine bir şeyler okur. Yahut tefekkür eder. Yahut da tesbihte bulunur. Bunlarda, namaz kılan kimse muhayyerdir. Memleketimizde ise, ekseriya müezzinler, cemaatın da iştirâkiyle sesli olarak salâvat okur, cehrî zikir yaparlar.
* Teravih namazı dörder dörder kılınıyorsa ilk oturuşta Tahiyyat'dan sonra salâvatlar da okunur. Bu, sünnet-i müekkededir. Hattâ bâzı müctehidlere göre farzdır. Cemaat usansa bile, imam bunları terkedemez. Ayrıca 3. rek'atın başında da Fâtiha'dan önce yine Sübhâneke okunur.
* Teravihi hatim ile kılmak da sünnettir. Cemaate ağır gelmesi sebebiyle hatimle kılmak sünneti terkedilmez. Bir beldenin bir camiinde bu sünnet mutlaka yerine getirilmelidir.
* Yatsının farzını tek başına kılan kimse teravihi cemaatle kılabilir. Ancak yatsının farzı cemaatle kılınmadan teravihin cemaatle kılınması caiz olmaz.
* Cemaatin memnun olması için imamın kırâet ve rükünleri sür'atle yapması mekruhtur. Mes'ûliyet duygusu taşıyan bir imam, çabuk kıldırayım diye kırâeti anlaşılmaz hâle getirmekten, ta'dîl-i erkânı terkten, tesbih sayılarını üçten az yapmaktan kaçınır.
* Hatimle namaz kıldıran imam, hatmi Ramazan-ı şerîf'in 27. gecesi tamamlamalıdır. Hatimle kılınmıyorsa Fîl sûresinden aşağısını okumak, tek sûre ve karışık âyetler okumaktan daha faziletlidir. Böylece rek'at sayısı da daha kolay bilinir.
* Bir özür olmaksızın teravihi oturarak kılmak câiz ise de, fazilet ve sevabını azaltır.
İmam kendisinde özür olsun olmasın teravihi oturarak kıldırabilir. Cemaat ise ayakta kılarlar. Ancak ayrılık olmasın diye cemaatın da oturarak kılmaları müstehab olur.
* Teravihi ve vitri başka başka imamlarla kılmak câizdir.
* Uyku iyice bastırmış halde teravih kılmak mekruhtur.
* Vitir ile teravih arasında biraz oturmak da müstehabdır.
* Teravihi cemaatle kılan, vitri de cemaatle kılacağı gibi, yalnız başına da kılabilir.
* Teravih namazının her iki rek'atında teravih namazına niyet etmek gerekmez. Çünkü 20 rek'attan ibaret teravih namazı, bir tek namaz hükmündedir. Bunun için namaza başlarken yapılan niyet kâfidir.
TERAVİH NAMAZI SÜNNET Mİ FARZ MI?
Ramazan ayında kılınan Teravih namazı farz değil sünettir.
Peygamberimiz Hazreti Muhammed teravih namazını farz olmasın diye
cemaatten ayrı olarak kılmıştır. Peygamberimizin teravih
namazını nasıl kıldığını Hazreti Aişe şöyle anlatmıştır;
-“Resûlullah (asm) bir gece mescidde nafile namaz kılmıştı. Birçok
kimse de ona uyarak namaz kıldı.
Sabah olunca “Resûlullah geceleyin mescidde namaz kıldı” diye
konuştular. Ertesi gece de Efendimiz (asm) namaz kıldı. Halk yine
olanları konuştu, katılacakların sayısı iyice arttı. Üçüncü veya
dördüncü gece halk yine toplandı. Öyle ki mescid, insanları
alamayacak hâle gelmişti. Ancak Peygamberimiz (asm) bu dördüncü
gecede yanlarına çıkmadı.
Sabah olunca Efendimiz (asm):
-‘Yaptığınızı gördüm. Size çıkmamdan beni alıkoyan şey, namazın sizlere farz oluvermesinden korkmamdır’ buyurdu.
TERAVİH NAMAZI NEDİR?
Teravih, Ramazan ayı boyunca her gece kılınan bir namazdır.
Kadın-erkek herkes için sünnet-i müekkededir ve İslâm'ın
şeâirindendir.
Teravih namazı, orucun değil, Ramazan'ın sünnetidir. Bu sebeble oruç tutmayan hasta ve yolculara da teravih kılmak sünnettir.
TERAVİH NAMAZI EVDE KILINABİLİR Mİ?
Teravih namazını cemaatla kılmak sünnet-i kifâyedir. Bir memlekette
yahut bir mahallede oturan insanların bir kısmı teravihi
mescidlerde cemaatle kılarlarsa teravihi cemaatla kılma sünneti
yerine getirilmiş olur. Bu durumda başkaları için teravihi tek
başına kılmak câiz olur. Ne var ki teravih namazı uzun olduğundan
tek başına kılanda, yanılma veya ihmal durumu olabilir. Hiç olmazsa
evlerde ev halkıyla cemaat olup birlikte kılınırsa, böyle bir
mahzur da ortadan kalkmış olur.
Teravihi cemaatla kılmanın sünnet olması, Peygamberimizin fi'li
ile sabittir. Resûlüllah Efendimiz, Ramazan'ın 23, 25 ve 27.
geceleri mescide çıkarak Sahâbe-i Kirâm'a teravih kıldırmıştır. Her
gece kıldırmamasının sebebi ise, teravihi cemaatle kılmanın vâcib
olduğu sanılmaması içindir.
İFTAR DUASI - NİHAT HATİPOĞLU