Tatil caiz mi değil mi?
Abone olDiyanet'in yayınladığıdergide yer alan 'İslami hayatta tatil sorunu' yazısı eski bir tartışmayı yeniden alevlendirdi
SABAH Gazetesi'nin haberine göre, İslamcı aydınlardan bir kısmı
tatile tamamen karşı çıkarken; bir kısmı da tatilin bir ihtiyaç
olduğunu dile getirdi. Bazı İslamcı aydınlar ise, lüks tatile karşı
olduklarını ifade etti. İslamcı aydınlar arasında tartışmaya yol
açan yazıyı kaleme alan Yaşar Çolak, şu görüşlere yer verdi
''Modern hayatın ağırlığı ve yoğunluğu çok yüksek. Dolayısıyla
insanı çok yoruyor. Ayrıca gelecek kaygısı ve benzeri telaşlar da
insanın ruhsal yapısı üzerinde stres oluşturuyor ve insan üzerinden
bunu atabilmek için dinlenme ve tatil ihtiyacını duyuyor. Bu
bakımdan tatil ve dinlenme tabii insani bir ihtiyaçtır. Çağımızda
bu ihtiyacın giderilmesi pratiği, kendi kültürünü de oluşturan yeni
bir tüketim kalıbını hayatımıza sokmuştur.'' KUR'AN-I KAYNAK
GÖSTERDİ Kur'an-ı Kerim'de seyahati ve gezip görmeyi öngören birçok
ayetin bulunduğuna dikkat çeken Çolak, yazısını şu sözlerle
sürdürdü ''Tatil konusundaki net görüş, dinlenmenin insani ihtiyaç
olduğudur. Bunun biçimi insanların kendilerine kalmış bir şey.
İslamın temel sınırlarını muhafaza etmek kaydıyla, insanlar
dinlenme biçimini kendileri belirleyebilir.'' Dergide görüşlerine
başvurulan Diyanet İşleri Başkanlığı Teftiş Kurulu Üyesi Ahmet Onay
ise, herkes gibi din hizmeti veren görevlilerin de dinlenme hakkına
sahip olduğunu kaydetti. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın yayın organı
'Diyanet Avrupa'nın son sayısında yer vererek, yeniden gündeme
taşıdığı tatil tartışması, İslamcı aydınlar arasında yıllardır
bitmek bilmeyen polemiğin de yeniden alevlenmesine neden oldu.
Milli Gazete yazarı Mehmet Şevket Eygi, insanların dinlenmeye hakkı
olduğunu, ancak İslamiyetin de hayat tarzı hakkında genel
prensipleri bulunduğunu söyleyerek, ''İslamiyet lüksü, gösterişi,
aşırı tüketimi, ortanın üzerindeki haracamaları kabul etmiyor. Kişi
zengin de olsa İslam'ın ilkeleri bunu kabul etmiyor. Bu tür
davranışlar Müslüman'a yakışmaz'' dedi. İSLAM HAYATINDA TATİL
'OLUR' DİYENLER Tatil herkesin hakkı Marmara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Zekeriya Beyaz Tatilin çalışan herkesin
hakkı olduğunu düşünüyorum. Yorgun bir insandan başarı beklemek
mümkün değildir. Tatil herkesin hakkı. Dinlenmek, daha iyi çalışmak
ve kazanmanın neredeyse tek şartı. Yorgun bir vücut ve kötü
psikolojiyle üstün başarılar elde etmek mümkün değildir. İslam
'gezin, görün'diyor 19 Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Öğretim Üyesi Doç. Dr. Burhanettin Tokar Tatil konusu sadece yılın
belli zamanlarında insanın bütün işlerini askıya alması, elini
eteğini çekmesi olarak ele alınmamalı. Tatil, bilincin tatil
yapmasıdır. İnsan yaptığı, ürettiği işlerden zevk alabiliyorsa, iş
yaparken dinlenebiliyorsa, bu tatil ve işin varolması demektir''
diye konuştu. İslam dini 'gezin görün' der. Bu güzel bir mekan ya
da tarihi bir yer olabilir. Bu konuda İslam oldukça açık, neden
insanlar istediği yerde tatil yapmasın? Ancak din anlayışına göre,
herşeyde olduğu gibi tatilde de israf olmaması gerekir. 'OLMAZ'
DİYENLER Tatil yoktur İslamcı Gazeteci-YazarAbdurrahman Dilipak
İslamda Cuma günü de tatil değildir. Cuma namazı ibadeti
yapıldıktan sonra Kuran-ı Kerim, 'yeryüzüne dağılın' der. Yani
işinize dönün. O yüzden bana göre de tatil kavramı yoktur. Ben
uyuyorsam bedenim ihtiyacı olduğu içindir. Uyuma da bir eylemdir''
Haram eğlence olmaz İslamcı Yazar Emine Şenlikoğlu Hava değişimi
Peygamberimizin tavsiyesidir. İslam alemi eğlenceyle dinlenmeyi
karıştırıyor. Müslüman, lüks otellerde eğlenceye zaman ayıramaz ama
deniz kenarı müslümana da helal. Gösterişe kaçmadan ve haddi
aşmadan. Akıntıya kapıldılar Yazar Ali Bulaç Müslümanlığın israf
etmeme, çevresini ve yoksulları kollama gibi bir yükümlülüğü var.
Ancak Müslüman liderler, kanaat önderleri, maalesef bu ilkeye
riayet etmiyor. Tatil kültürü modern toplumun kültürüdür.
Geleneksel toplumda tatil yok. Bugün insanlar tatil kavramı
üzerinde hiç düşünmeden sosyal kukla gibi hareket ediyorlar. Tatil
ve dinlenme her dinde tartışma konusu Dinler tarihi ile ilgili
çalışmalar yapan Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğretim üyesi
Prof. Dr. Niyazi Öktem, tüm dinlerin 'dünya nimetlerinden
yararlanma' konusunda aşırılıktan kaçınılmasını öğütlediğini
vurgulayıp ''Hıristiyanlığa göre insan cennetten kovulup ilk günahı
işlemiştir ve bu dünyada kefaletini ödemek için de 'bir lokma bir
hırka anlayışı' ile yaşamalıdır. Yahudilik'te de aşırılıktan
kaçınılması öğütlenir. Yahudiler için, Tanrı dünyayı 6 günde
yarattığı için haftanın bir günü kesin olarak dinlenilmelidir
anlayışı geçerlidir'' dedi. Budizm ve Hinduizm konusunda çalışan
Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr.
Ali İhsan Yitik de her iki dinin de dünya nimetlerinden mümkün
olduğu kadar uzak kalınması gereklililiği anlayışına sahip olduğunu
dile getiriyor. AKP'li vekilden tatil yorumu Tatil, Arapça'da
tembellik demektir AKP İstanbul Milletvekili İrfan Gündüz, tatil
kelimesinin Arapça kökeninin, ''tembellik ve tembelleştirmek''
olduğunu belirterek İslami kurallara uyulduğu sürece her yerde
tatil yapılabileceğini söyledi. Tatilin verimlilik esası üzerine
kurulması gerektiğini anlatan Gündüz, Türkiye gibi tatili çok olan
ülkelerde insanların verimsizleştiğini belirtti. 2'nci
Abdülhamit'in devlet işlerine ara verdiği zamanlarda marangozluk
yaptığını hatırlatan Gündüz, ''Tatil her insan için ihtiyaçtır.
Dinlenirken bile verimlilik esas olmalıdır. Tatilin İslamiyetin
yasaklarını aşarak kullanılması doğru olmaz. Emirlere uyulduğu
sürece ister dağ başında ister deniz kenarında tatil yapılır'' diye
konuştu.