Taş fırın erkekleri kızacak
Abone olDevlet Tiyatroları ''taş fırın erkeklerini kızdıracak'' "Bahçemdeki Ayı'' adlı oyunu seyirciyle buluşmak için gün sayıyor.
Ünlü tiyatro yazarı Refik Erduran'ın kaleme aldığı eser,
kendisini her fırsatta hırpalayan, ilkokul mezunu, politikaya
atılma heveslisi ''maganda kocası'' tarafından ezilen bir kadının
başkaldırarak ünlü bir yıldız olmasını konu alıyor. Erduran'ın ilk
kez seyirci karşısına çıkacak oyununun yönetmenliğini Kemal Başar
üstleniyor. Yapıt, 8 Nisan'da dünya prömiyeri yapacak. Yapıtta,
ezilen ve sonunda zafer kazanan Neşe'yi Miraç Eronat, çubuklu
pijaması, atleti, altın zinciri, siyah çorapları ve tokyolarıyla
''dehşet saçan'' eşi Cabbar'ı Ali İpin canlandırırken, diğer
rollerde Adnan Erbaş, Benian Dönmez ve Dilara Keyf Günüç izleyici
karşısına çıkıyor. Yapıtın dekor tasarımı Suar Şeylan'a, kostüm
tasarımı Berna Yavuz'a, müzik düzeni Kemal Günüç'e ait. Müzikli
oyunda, Devlet Opera ve Balesi Orkestrası sanatçıları Fikri
Özdemir, Fahrettin Ünal, Esin Bakırcı, Yalçın Özen ve Yalçın Baygın
da sanatçılara sahnede eşlik ediyor. Erkeklere gönüllü köle olmam
Yapıtın temel figürü, eser boyunca evin bahçesine Cabbar tarafından
getirilen ve burada ''esir hayatı'' süren, üstelik oyun boyunca hiç
görünmeyen bir ayı... Zaman zaman bu ayının çevresinde ''kötü
koca'' Cabbar'a gönderme yapılırken, Cabbar kimi zaman da kadın
oyuncuların eleştiri oklarından, ''sen yeni ayı olmadın ki, eskiden
beri ayısın'', ''artık bahçemdeki çiçekleri yaban hayvanlarına
ezdirmem'' sözleriyle nasibini alıyor. Ayılığı kendi de kabullenen
Cabbar, yapıtın bir sahnesinde, ''bir ayı lafı duydum galiba''
diyerek sahneye dalıyor. Hapisten çıktıktan sonra Cabbar-Neşe
çiftinin evine temizlikçi olarak giren ''Yapıncak'' ile Neşe'nin
düet yaptığı sahnede de, hizmetçi Yapıncak'ın ''İyi ki
doğurmadım/Belki erkek olurdu/Bir canavar büyürdü/Sütümü eme eme''
sözlerine Neşe'den de erkeklere başkaldıran sözler geliyor. Güncel
öğelerin de sık sık tekrarlandığı oyunda, Cabbar, ''Bizim orda
Okusford vardı da biz mi okumadık'' derken, bir sahnede de
Cabbar'ın metresi, Petek Dinçöz'ün ''Foolish Casanova'' şarkısını
söyleyerek sahneye giriyor. Eserin yönetmeni Başar, oyunun zorbalık
ve ahlaksızlığa başkaldırı olduğunu söyledi. Toplumdaki yozlaşmaya
eleştiri oklarının çevrildiğini anlatan Başar, ''Karısının
babasının parasıyla yaşayan, zorba bir adam. Politikaya soyunmuş,
ilkokul mezunu. Yani, günümüzde de çok örneği var. Yapıtta herkesin
bir hesabı var. Toplumun her kesiminde olduğu gibi'' dedi. Kaynak :
Milliyet