Sinan Paşa'ya tartışmalı restorasyon
Abone olKubbesiyle kalem işi sanatının en nadide örneği olarak gösterilen, Beşiktaş Sinan Paşa Camii’nin restorasyonu tartışmaya yol açtı.
Restorasyon sırasında motiflerin orijinallerine uygun olarak
yapılmadığı ileri sürülüyor. Kaptan-ı Derya Sinan Paşa tarafından
1555 yılında yaptırılan Beşiktaş’taki Sinan Paşa Caminin minaresi,
17 Ağustos depreminde zarar gördü. Bir süre sonra da restorasyonuna
başlandı. Restorasyon yapılırken uzman yerine stajyer öğrencilerin
kullanıldığı, orjinal kalem işlerinin çekiç ve keserlerle kırılarak
yok edildiği şeklindeki iddialar üzerine Vakıflar Bölge Müdürlüğü
harekete geçti. Uzmanlar, restorasyon sırasında bir sanat döneminin
yok edildiğini düşünüyorlar: “Eski tabakalara ulaşmak için yine
sanat değeri taşıyan daha sonra yapılmış olan tabakaları feda etmek
kabul edilebilir bir şey değil çünkü bir sanat dönemi yok edilerek
başka bir şeyi ortaya çıkartıyorsunuz.” “Orijinal motiflere
ulaştık” Restorasyonu yapan şirket yetkilileri ise yaptıkları
motiflerin aslına uygun olduğunu ileri sürerek “Aslına uygun eski
çimento sıvası yapılmış 1950-1958 yılları arasında bu camii önemli
bir restorasyon görmüş o restorasyon sırasında ustalar kendi
yorumlarını katmışlar onları sıvadığımız zaman altından
orjinallerine ulaştık.” açıklamasını yapıyor. Bezeme uslubu
değişmiş Doğan Kubat’ın Sinan Paşa Külliyesi ile ilgili olarak
İstanbul Ansiklopedisi’ne yazmış olduğu yazıda, yapının taş ve ve
tuğla almaşık, ucuz bir duvar tekniği ile inşa edildiği, cami
mekanının ise fazla süslenmediği belirtiliyor. Caminin diğer
yapılara göre çok daha sade inşa edilmiş olması Sinan Paşa’nın
inşaat bitmeden ölmesine bağlanıyor. Yani bugünkü bezeme ve
vitraylar yeni restorasyonlarda yapılmış. Bina 1936-37 yıllarında
Vakıflar İdaresi tarafından tamir edilmiş ardından 1970-72 yılları
arasında yeni bir restorasyon geçirmiş. Bu tamir sırasında 19.
yy’ın seçmeci üslubu ile bezenmiş olan içi, klasik üslupta bir
bezeme ile değiştirilmiş.