Sanatta tek adres İstanbul değil
Abone olAltan Erkekli, Türkiye`de her yüz kişiden 84`ünün kültür-sanat etkinliklerine katılım göstermediğini söyledi.
Tiyatro oyuncusu Altan Erkekli, tiyatro sanatının gerçek
emekçilerinin son 15 yıldır çeşitli sıkıntılarla boğuştuklarını,
Türkiye`de tiyatronun altyapısının kurumsallaşmadığını belirterek,
``Teknolojinin hızlı gelişimi sonucu geniş kitlelere ulaşabilme
avantajını iyi kullanan popüler çalışmalar rağbet görüyor. Ancak,
araştırmalara göre Türkiye`de her yüz kişiden 84`ünün sanatla hiç
ilgisi olmamış. Bu karamsar bir tablo. Çünkü bu kitlenin içinde
doktor, mühendis ve komşumuz Ayşe teyze de var. Bizleri tiyatroyla
buluşturan edebiyat öğretmenlerimizdi. Şu anda, bırakın
öğrencileri, tiyatroya giden öğretmenlerimizin araştırılmasında
yarar görüyorum. Eğitim sistemindeki aksaklıklar nedeniyle bu
insanların tiyatro ile buluşması zorlaşıyor.`` dedi. İstanbul
odaklı düşünce Türkiye`deki her türlü ekonomik ve sosyal faaliyetin
İstanbul odaklı olarak gerçekleştiğini vurgulayan Erkekli, ``Sanat
ve sanatçılar konusunda tek adresin İstanbul olduğu şeklindeki
algılama yanlıştır`` dedi. Afife Jale Tiyatro Ödülleri`nin bu yılki
dağıtım töreninde aldığı ödülü Anadolu`nun çeşitli yerlerinde görev
yapan sanatçılara adayarak bu soruna dikkati çekmek istediğini
ifade eden Erkekli, konuşmasını şunları söyledi: ``Türkiye`nin
kalbi İstanbul`da, sanki her şey sadece orada yapılıyor. Ödül
töreninde, (Anadolu Kaplanları) diye nitelediğim bölgelerde görev
yapan genç arkadaşlarıma teşekkür ettiğimde, bana uzaylı gibi
baktılar. Sanki oralardaki sanat emekçilerinden hiç haberleri
yokmuş gibi. Tabi hemen olumsuzluklar konuşuldu, onları da bu
ödüller kapsamında değerlendirme konusunda (Bu çok zor, yapamayız)
dediler. Zor olduğunu ben de biliyorum. Ama bir yerden başlamamız
lazım. Taşın altına elimizi koymalıyız. Öyle bir zihniyet var ki,
bu statü devam etsin, renklendirelim, şaşaasını artıralım, ama
zenginleştirmeyelim. Oysa bir model kentle başlanabilir. Bu yıl
Diyarbakır olur, gelecek yıllarda Van olur. Adana olur, bir şeyler
oluşturulabilir. Çünkü, buralarda görev yapan arkadaşlarımızın
desteğe, yüreklendirilmeye ihtiyaçları var.`` Erkekli, tiyatro
etkinliklerinin toplumsal yaşama olumlu yönde katkı sağladığının
altını çizerek, ``Tiyatro olan kentte yere tükürenler azalmaya
başlar`` dedi. Bölge tiyatrolarında turne sistemi Bölge
tiyatrolarında görev yapan sanatçıların mesleki sıkıntılarının yanı
sıra yaşamsal sıkıntıları da olduğunu kaydeden Erkekli, şöyle devam
etti: ``Bölgelerde görev yapan arkadaşlar, kendilerini mesleki
anlamda geliştirecek bir takım etkinliklerin uzağında kalıyorlar.
Genç yetenekler bir süre sonra kendilerini tüketmeye başlıyorlar.
Tiyatro okulda öğrenilmez. Okulda bir ışık yakalarsınız, sonra
tecrübeyle kendi yolunuzu oluşturursunuz. Ustalarla bir arada olmak
gerekir. Bence bölgelerde idari yapı korunmalı, ama sanatçı
arkadaşlarımız ustasıyla genciyle bir arada turnelerle bölgeleri
gezmeli. Böyle bir rotasyon sistemi oluşturulabilir.``.2003
11:56:33