Regaib Kandili adetli regl olan kadınlar nasıl ibadet eder?
Abone olÜç ayların müjdesi Regaib Kandili 22 Nisan Perşembe gecesi.. Peki mübarek Regaib Kandili'nde adetli regl olan kadınlar nasıl ibadet eder, neleri yapamaz? Mübarek gecelerde adetliyken Kuranı Kerim okunabilir mi hayız olan kadınlar nasıl ibadet eder neler yapar? İşte adetliyken okunabelecek dualar ve ibadetler;
Üç ayların başlangıcı Regaib Kandili 23 Nisan
Perşembe'yi 24 Nisan Cuma'ya bağlayan gece tüm İslam alemince
ibadetlerle kutlanacak.
Peki Regaib Kandili'nde adetli regl olan kadınlar bu mübarek gecede
nasıl ibadet edebilirler? Adetli yani regl olan veyahut logusa olan
kadınlar Regaib Kandili'nde namaz kılıp Kur'an-ı Kerim
okuyabilirler mi?
İslam alemlerine göre, kadınların adet dönemleri eğer kandil gibi
kıymetli günlere denk gelirse o mümin ve müslüman kadınların
kalblerindeki niyetlerine göre sevap verilir.
Adetli kadınlar kandil günleride şunları yapabilir: - Kur’an-ı
Kerim okunduğu zaman dinleyebilir. - Her çeşit zikir ve dua
yapabilir.
- Sadaka verebilir. - ilim öğrenebilir.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki: "Bir saat ilim öğrenmek
gece sabaha kadar ibadet etmekten kıymetlidir. Bir gün ilim
öğrenmek, üç ay [nafile] oruç tutmaktan kıymetlidir."
Hadis-i şerfleri gereğince, o hayırlı günleri ve
geceleri ibadetle geçirmek niyetinde idiyseler, şüphesiz ki, o
mübarek ve güzel günlerin ve gecelerin rahmet ve bereketlerinden
nasiplerini hem de eksiksiz olarak alacaklardır. Çünkü kadınların
bu halleri, ellerinde olmayan bir özür kabilinden olduğu ve kendi
istekleriyle olmadığı için mahrum olmalarını gerektirmez. Niyet,
söz ve amelden hayırlıdır; çünkü söz ve amele gösteriş karışabilir,
fakat niyete hiçbir şey karışamaz.
NAMAZ KILMAK HARAM KILINMIŞTIR
Hayız ve nifas hâlinde olan bir kadının, namaz kılması ve Kur'an
okuması haramdır. Peygamber Efendimiz (SAV) hayızlı, lohusa ve
cünübün Kur’an okuması ile ilgili şöyle buyurmuştur;
“Hayızlı kadın ve cünüp olan kimse Kur’an’dan bir şey okuyamaz." (Tirmizi, Taharet, 98; İbni Mace, Taharet, ,105; Darakutni, Sünen, 1/117)
Ayrıca Hz. Ali (ra) de şöyle demiştir: “Allah Resülünü
cünüplüğün dışında Kur’an okumadan bir şey alıkoymazdı.”
(Ebu Davud, Taharet, 90; Neseî, Taharet, 170; İbn Mace, Taharet,
105)
Dolayısıyla bu hadisler cünüp ile hayızlı Kur’an okuyamayağı hususunda önemli bir delildir. (Aynî, el-Binaye, 1/644)
Bu hadislerden hareketle İslam âlimlerinin çoğunluğu, hayızlı
kadının Kur’an’dan, Kur’an okuma maksadıyla bir âyet bile
okuyamacağını söylemişlerdir. Aynı zamanda bunlar bu hâlde iken
Kur’an âyetlerini de yazamazlar. Bu konuda Tevrat, İncil ve Zebur
da Kur’an gibidir.(İbn-i Abidin, Haşiyetu Reddi’l-Muhtar,
1/293)
KUR'AN-I KERİM'DEN YALNIZCA FATİHA
OKUNABİLİR
Fatiha dua niyetiyle okunabilir. Ayrıca Kur’an'daki duaya
benzeyen âyetler de Kur’an okuma niyetiyle değil de dua maksadıyla
okunabilir. Mesela; "Rabbena atina fiddünya haseneten ve
filahireti haseneten ve gına azabennar." gibi.
ZİKİR ÇEKEBİLİR, DUA EDEBİLİR
Diğer yandan zikir çekebilir, dua edebilir. Bunlara bir mani yoktur. Hatta özel günlerindeki bir bayanın kıbleye doğru oturarak zaman zaman tesbih çekmesi, dua etmesi isabetli bir davranış olur; böylelikle âdet gördüğü günlerinde bu şekilde manen beslenmiş olur.
Hayızlı ve nifaslı kadınların veya cünüplerin, Kunut vesaire
gibi çeşitli duaları okumalarında, tesbih ve tehlil kelimelerini
söylemelerinde ve Hazret-i Peygambere salât ve selâm getirmelerinde
hiçbir mahzur yoktur. Hayız ve nifaslı hâlde olanlar, Kur'an-ı
Kerîm'i okuyamamakla beraber, onu dinleyebilirler.
KADINLAR ADETLİYKEN KUR'AN OKUYABİLİR, NAMAZ
KILABİLİR!
İslam alimlerinin büyük bir kısmı kadınların adet zamanlarında
namaz kılamayacaklarını, Kur'an-ı Kerim okuyamayacaklarını
söylerken, İslam alimleri arasında farkıl görüş bildirenlerde
bulunmaktadır.
Eski Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Süleyman Ateş'e göre kadınlar
regl ve lohusa halindeyken de namaz kılabilir ve Kur'an okuyabilir
ve her tür ibadetini yerine getirebilir.
Süleyman Ateş kişisel internet sayfası suleyman-ates.com'da
bir okurunun adetli-regl halindeyken ibadet edilip edilmeyeceği
yönündeki soruya şu yanıtı veriyor:
"Sana hayd (âdet görme)den soruyorlar. De ki: 'O
eziyettir.' Âdet halinde kadınlardan çekilin,
temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri zaman
Allah'ın emrettiği yerden onlara varın. Allah tevbe edenleri sever,
temizlenenleri sever!" (Bakara: 222)
Fakîhlere göre âdet süresi en az üç, en çok on gündür. Bundan az veya çok süre akan kan, hayd (âdet kanı) değil, hastalık eseri sayılır. Yine fakîhlere göre hayd halinde kadın oruç tutamaz, namaz kılamaz, Kur'ân'a el süremez, cinsel ilişkide bulunamaz. Orucunu sonra kazâ eder ama namazını kazâ etmez. Fakîhler kişi rivâyetleriyle gelen hadislere dayanarak bu yargılara varmışlardır.
Oysa Kur'ân-ı Kerîm'in kendisinde ne âdetin süresinden, ne de âdetli iken Kur'ân okunamayacağından, namaz kılınamayacağından, oruç tutulamayacağından söz edilir. Hayd tıpkı idrar tutamamak gibi bir özürdür. Özürlü erkek ibâdetten mu‘âf tutulmaz, sadece her vakit için abdest alıp ibâdetini yapar.
Bir kadın, Allah'ın Elçisine gelip düzensiz âdet gördüğünü, bu
durumda namaz kılıp kılamayacağını sormuş, Allah'ın Elçisi ona:
"O gerçek âdet değildir, yıkan ve namazını kıl!"
demiştir (Müslim, Hayd: b. 14, h. 62-64). Bu kadın, her vakitte
yıkanıp namazını kılarmış (Müslim, Hayd: b. 14, h. 66). Âdetin
düzenli olup olmamasıyla akan kanın niteliği değişmez. Hepsi de
adet kanıdır. Adetten kesilen kadından kan gelmez.
TEK YASAK CİNSEL İLİŞKİ
Kur'ân, âdetli kadının neyi yapamayacağını söylüyor: O da cinsel ilişkidir. Kadına eziyet vereceği için erkeklere, bu durumdaki kadınla ilişkiye girmemeleri emredilmiştir. Maksat kadına eziyet vermemek, bir de o durumda kadına karşı bir soğukluk duygusu oluşma olasılığını önlemektir.
Bunun dışında regl (âdet) hali, normal bir özür durumudur. Nasıl
cünüp kimse su ile yıkanamadığı takdirde teyemmüm ederek namaz
kılıyorsa özürlü kimse, özrü devam ede ede ibâdetini yapabiliyorsa
âdetli kadın da her namaz için abdest alarak namazını kılar. Regl
hali, kadını sarstığı için o durumda kadın, kendisini güçsüz
hissediyorsa orucunu yiyip sonra kaza eder. Ama güçlü hissediyorsa
oruç tutması daha iyidir.
NİHAT HATİPOĞLU: KUR'AN DA YAZMAZ AMA NAMAZ KILINMAZ,
ORUÇ TUTULMAZ, KUR'AN OKUNMAZ
Süleyman Ateş'in aksine İlahiyatçı Prof. Dr. Nihat
Hatipoğlu ise kadınların özel günlerinde namaz, oruç, Kur'an gibi
ibadetlere yaklaşamayacağını söyledi.
Kadınların özel hallerinde yasaklanan ibadetlerin tek tek Kur'an da
yazmasa da Hz. Peygamber'in hadislerinde detayların açıklandığının
altını çizdi. Nihat Hatipoğlu'nun açıklamalarını aşağıdaki
playerdan izleyebilirsiniz.