Piyango HARAM MI?
Abone ol"Piyangonun her türlüsü haramdır" sözlerine, ilahiyatçılardan farklı tepkiler geldi;
Din İşleri Yüksek Kurulu BaşkanVekili Prof. Dr. Saim Yeprem'in,
"Piyangonun her türlüsü haramdır" sözlerine, ilahiyatçılardan
farklı tepkiler geldi. Bazı ilahiyatçılar Milli Piyango'nun başta
Mehmetçik Vakfı ve Çocuk Esirgeme Kurumu olmak birçok kuruma yardım
aktardığını, dolayısıyla buna direkt olarak "haram" demenin doğru
olmadığını söyledi.
Bazı ilahiyatçılar da piyangonun "haram" olduğunu, başka kurumlara
yardım aktarılmasının bu sonucu değiştiremeyeceğini savundu.
Yeprem, Milli Gazete'ye verdiği demeçte rine olumlu bakmadığını
belirterek, "İslam dinine ve kutsal kitabımız Kuran-ı Kerim'e göre,
piyangonun her türlüsü haramdır" demişti. Yeprem'in bu sözlerine
kimi ilahiyatçılar destek verirken, kimileri de karşı çıktı.
İlahiyatçıların görüşleri şöyle:
- PROF. DR. BEYZA BİLGİN:
Bu konuda farklı görüşler var. Hiçbir şey tek başına haram
olmaz. Onun kötüye kullanılması haramdır. Milli Piyango konusunda
ben 'Haramdır' diyenlere değil de, 'İyiye kullanılırsa haram
olmayabilir' diyenlere katılıyorum. Milli Piyango'dan birçok kuruma
yardım aktarılıyor, buna bu gözle bakmak lazım. Ayrıca kişisel
olarak da insanlara zarar vermiyor.
- PROF. DR. SUAT CEBECİ (Sakarya
Üniversitesi):
Yardımlaşma anlamında olan hiçbir şey haram değildir, kumar
anlamında olan her şey haramdır. Kumar anlamında, insanların
birbirlerini kandırarak, birbirlerinin kazançlarını elde etme
anlamındaki organizasyonlar caiz değildir. Ama yardımlaşma
anlamında Milli Piyango oraya girebilir. Çünkü, Milli Piyango'da
toplanan paraların büyük bir kısmı Mehmetçik Vakfı'na, Çocuk
Esirgeme Kurumu'na hatta devlete vergi olarak aktarılıyor. Bu
şekilde yardımlaşma olarak düşünüldüğünde, ilke olarak her türlü
organizasyon caizdir.
- PROF. DR. AHMET YAMAN (Selçuk Üniversitesi):
Piyango, İslam'ın temel yasaklarından birisi olan 'kumar' kapsamına girer. Piyangoda bilet karşılığında herhangi bir mal veya hizmet alımı söz konusu değildir. Aksine müşterek bir bahisle tamamen risksiz ve çok kazanma amacı vardır. Tıpkı ortaya bir miktar para koyup zar atarak, çubuk çekerek veya başka bir tesadüfi yolla paranın tümünün bir kişi tarafından alınması gibi. Sonuçta toplanan paradan kamu hizmeti yapılması bu hükmü değiştirmez. İşlemin kendisi dinen meşru değilse, sonucu ve türevleri de meşru olmaz.