Türkiye’nin en iyi sinema yazarları bu gece kıyasıya mücadele edecek en önemli altı Oscar dalının favorilerini seçtiler. ‘12 Yıllık Esaret’ ve ‘Para Avcısı’ ödüle doymayacak gibi görünüyor. 12 Yıllık Esaret (En iyi film) Uğur Vardan: Senaryo ve reji açısından ele aldığı dönemi gerçekçi fırça darbeleriyle önümüze atıyor. En önemli özelliklerinden biri arkadaki sosyal ve psikolojik yapıyı doğru gözlemlerle aktarması olsa gerek. Bütün bunlara Akademi’nin sevdiği türde bir anlatım da eklenince filmin heykele uzanması kolaylaşıyor. Para Avcısı (En iyi film) Esin Küçüktepepınar: Şahane ‘taşkınlığıyla’, acımasız hikâyeleri iç ısıtan çözümlere bağlayan ılımlı filmlere nanik yapıyor! Amerikan Rüyası dediğimiz hayali kazanmaktan ziyade delice harcamak tutkusuna bağlayan bu ‘aşırılıklar komedyası’ bu tüketim çağının her kulunu da kaçınılmaz ‘çöküşümüze’ ortak ediyor. Alfonso Cuarón (Yerçekimi filmiyle en iyi yönetmen) Murat Erşahin: Kullanılan müthiş tekniğin ötesinde, varoluşçu metni ve değindiği içi dolu meselelerle yılın en önemli filmlerinden. Yönetmenlik anlamında verilmiş bir ders. Yaratılan atmosfer, neyi nasıl gösterdiğini bilen bir anlatıcı... Yaman yönetmenin zeki, duygu dolu, nefes kesen filmi, sinemanın teknolojik anlamda yenilikçi ruhunu da yansıtıyor. Martin Scorsese (Para Avcısı filmiyle en iyi yönetmen) Cüneyt Cebenoyan: 72 yaşında hâlâ enerji ve yaratıcılıkla dolu. Filmde Di Caprio’yla iyi bir ortak çalışma çıkardı. Filmin dur durak bilmeyen temposuna rağmen kamera kullanımı performansı çok başarılı. Belki Para Avcısı’nın En İyi Film ödülünü alma ihtimali düşük ama yönetmenin alacağına inanıyorum. Meryl Streep (August: Osage County filmindeki rolüyle en iyi kadın oyuncu) Olkan Özyurt: Evet, o son yıllarda ‘saygı kontenjanından’ aday olurdu. Ama bu yıl farklı. Aile Sırları’nda son döneminin en iyi performansını sergiliyor. Yarı deli, külyutmaz, huysuz kadın rolünde pürüzsüz, incelikli bir oyun koyuyor ortaya. Filmin de lokomotifi. Cate Blanchett (Blue Jasmine filmindeki rolüyle en iyi kadın oyuncu) Nil Kural: Hem kocasını hem de mal varlığını bir anda kaybeden ama duruşunu dik tutmaya çalışan sosyetik Jasmine’i izleyiciyi perdeye kitleyen bir performansla canlandırıyor. Blanchett, bu yılki diğer kadın oyuncu performanslarına şans bırakmayacak kadar büyüleyici. Lupita Nyong’o (12 Yıllık Esaret filmindeki rolüyle en iyi yardımcı kadın oyuncu) Gülhan Düzgün: Canlandırmayıp adeta yaşadığı rolünün seyirci üzerindeki etkisi büyük. Trajik öyküsü, filmin ana karakterinin önüne geçebilecek kadar güçlü. Jennifer Lawrence (Düzenbaz filmindeki rolüyle en iyi yardımcı kadın oyuncu) Sevin Okyay: İnanılmayacak kadar ateşli ve hareketli bir performansı vardı. Ayrıca bu filmde daha önce oynadığı hiçbir karaktere benzemiyor. Belki daha çok yeni Oscar ödülü aldı ama neden yeniden layık görülmesin? Leonardo Di Caprio (Para Avcısı filmindeki rolüyle en iyi erkek oyuncu) Şenay Aydemir: Tamam adam ‘baby face’ diye yıllarca rüştünü ispatlamaya çalıştı ama hakkını yemeyelim son yıllarda rol aldığı her filmin hakkını fazlasıyla veriyor. ‘Para Avcısı’nda çok katmanlı ve fiziksel olarak da zorlayıcı bir rolün altından başarıyla kalkmasını biliyor. Üstelik dördüncü adaylığı bu. Artık vakti geldi. Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club filmindeki rolüyle en iyi erkek oyuncu) Ömür Gedik: Tek hünerinin bu film için verdiği kilolar olmadığının altını çizmeli. Her filminde Oscar’a yaklaşan ama döktüğü onca gözyaşına, çektiği onca eziyete, girdiği türlü şekle rağmen yine de heykelciğe uzanamayan Leonardo Di Caprio için bir kez daha ‘geçmiş olsun’ diyeceğiz. Barkhad Abdi (Kaptan Phillips filmindeki rolüyle en iyi yardımcı erkek oyuncu) Atilla Dorsay: Barkhad Abdi, Kaptan Phillips’deki oyunuyla beni çarptı. Benim adayım kesinlikle Barkhad Abdi. O yıldızlarla dolu gökyüzünde bir de Afrikalı olsun... Jonah Hill (Para Avcısı filmindeki rolüyle en iyi yardımcı erkek oyuncu) Ali Deniz Şensöz : Fırsatçı, bencil, seks ve uyuşturucu bağımlısı bir adamı bu kadar başarıyla canlandırdığı ve kendisinden ‘tiksinmemize’ neden olduğu için almasını isterim. Deniz İnceoğlu - Hürriyet