Orucu bozan durumlar cinsel ilişki kefareti nedir?
Abone olDiyanet orucu bozan durumları açıkladı. Kefaret orucu nedir cinsel ilişki kefaret orucu mu kaza mı gerektirir? Diş fırçalamak , kan vermek orucu bozar mı?
Orucu bozan durumlar nelerdir , cinsel
ilişkiye girmek kefaret mi gerektirir sorusunun yanıtını Diyanet
İşleri Başkanlığı açıkladı. Orucu bozan şeylerin başında yemek
yiyip içmenin yanısıra cinsel ilişki bulunuyor. Orucu bozan
şeylerin bir kısmı sadece kazayı gerektirirken bir kısmı hem kaza
hem de kefareti gerektirir.
Peki hangi durumlar orucu bozar , hangileri
orucu kazaya bırakır hangi durumlarda oruç kefaret gerektirir? İşte
Diyanet'in açıklamalarına göre orucu bozan ve kazayı gerektiren
durumlar;
ORUCU BOZAN VE KAZAYI GEREKTİREN
DURUMLAR
-Yolculuk, hastalık, ileri derecede yaşlılık gibi
meşru bir mazerete dayalı olarak bozulan orucun, sadece kaza
edilmesi gerekir. Ayrıca, kasıt olmaksızın yemek-içmek; beslenme
amacı ve anlamı taşımayan, yenilip içilmesi mutat olmayan şeylerin
tüketilmesi orucu bozar ve durum kazayı gerektirir.
Ramazanda bir mazeret olmaksızın tutulmayan
oruçlar, günü gününe kaza edilir. Ancak mazeretsiz olarak Ramazan
orucunu tutmamak büyük günah olup ayrıca bundan dolayı tövbe
istigfarda bulunmak gerekir.
ORUÇ KEFARETİ NEDİR? ORUÇ KEFARETİ
GEREKTİREN DURUMLAR
Oruç kefareti , Ramazan orucunun, mazeretsiz
olarak bozulması sebebi ile bir ceza olarak, Ramazan dışında iki
kameri ay veya altmış gün oruç tutmaktır. Meşru bir
mazeret bulunmaksızın yemek içmek , cinsel ilişkide bulunmak orucu
bozar ve bu şekilde bozulan orucun kaza edilmesi
gerekir. Eğer bu şekilde bozulan oruç Ramazan orucuysa
kefaret orucu tutmayı gerektirir. Kefaret orucu tutmayan
kişi bunun yerine 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün boyunca
doyurmalıdır.
Kefaret orucu sırasında adet gören kadırlar oruca
ara verirler. Adet dönemi biter bitmez ise kefaret orucuna devam
ederek 60 günü tamamlamalıdırlar.
Şafii mezhebine göre mazeretsiz olarak Ramazan
orucunun yeme-içme ile bozulması durumunda kefaret değil, sadece
kaza gerekir.
UNUTURAK YEMEK YA DA İÇMEK ORUCU BOZAR
MI?
Unutarak yemek, içmek orucu bozmaz. Peygamber
Efendimiz, “Bir kimse oruçlu olduğunu unutarak yer, icerse orucunu
tamamlasın, bozmasın. Çünkü onu, Allah yedirmiş içirmiştir'
buyurmuştur.
Unutarak yiyen içen kişi oruçlu olduğunu hatırladığı anda
hemen ağzındakileri çıkarıp yıkar ve orucuna devam eder. Oruçlu
olduğunu hatırladıktan sonra yiyip içmeye devam etmek kişinin
orucunu bozar.
DİŞ FIRÇALAMAK ORUCU BOZAR MI?
Diş fırçalamakla oruç bozulmaz. Bununla birlikte, diş macununun
veya suyun boğaza kaçması hâlinde oruç bozulur ve kazası ge- rekir.
Orucun bozulma ihtimali dikkate alınarak, dişlerin imsaktan önce ve
iftardan sonra fırçalanması uygun olur.
KUSMAK ORUCU BOZAR MI?
Kendiliğinden kusmakla oruç bozulmaz. Ancak kişinin kendi isteği ve
müdahalesiyle meydana gelen kusma, “ağız dolusu” olması hâlinde,
orucu bozar.
SAĞLIK SORUNLARINDA HANGİ DURUMLARDA ORUÇ
BOZULUR
Tıbbın gelişmesi ile günümüzde pek çok yeni muayene ve tedavi
yöntemleri ortaya çıkmıştır. Bunların bir kısmı orucu bozmakta, bir
kısmı ise bozmamaktadır. Bu yöntemlerle ilgili belli başlı sorular
ve cevapları şöyledir:
ASTIM HASTALARINDA OKSİJEN SPREYİ ORUCU BOZAR
MI?
Akciğer hastalarının kullandıkları spreyden, bir kullanımda 1/20
ml. gibi çok az bir miktar ağıza sıkılmaktadır. Bunun da önemli bir
kısmı ağız ve nefes boruları cidarında emilerek yok olmaktadır.
Bundan geriye bir miktarın kalıp tükrük ile mideye ulaştığı
konusunda kesin bir bilgi de yoktur. Abdest alırken ağızda kalan su
ile kıyaslandığında, bu miktarın çok az olduğu görülmektedir.
Hâlbuki oruçlu, abdest alırken ağzına verdiği sudan geri kalan
miktarın mideye ulaşması hâlinde orucun bozulmayacağı konusunda
hadis (Dârimî, “Savm”, 21) ve İslâm bilginlerinin icmaı vardır. Hz.
Peygamber’in oruçlu iken misvak kullandığı, sahih hadis
kaynaklarında yer almaktadır (Buharî, “Savm”, 27). Diğer taraftan,
“kesin olarak bilinen, şüphe ile bozulmaz” kaidesi gereğince,
mideye ulaşıp ulaşmadığı konusunda şüphe bulunan söz konusu
madde ile oruç bozulmaz.
Bu itibarla astımlı hastaların, rahat nefes almalarını
sağlamak amacıyla ağza püskürtülen oksijenli ilaç, orucu
bozmaz.
GÖZ DAMLASI KULLANMAK ORUCU BOZAR MI?
Uzman göz doktorlarından alınan bilgilere göre, göze damlatılan
ilaç miktar olarak çok az (1 mili- litrenin 1/20’si olan 50
mikrolitre) olup, bunun bir kısmı gözün kırpılmasıyla dışarıya
atılmakta, bir kısmı gözde, göz ile burun boşluğunu birleştiren
kanallarda ve mukozasında mesamat yolu ile emilerek vücuda
alınmaktadır. Damlanın yok denilebilecek kadar çok az bir kısmının,
sindirim kanalına ulaşma ihtimali bulunmaktadır. Bu bilgiler,
yukarıdaki bilgilerle birlikte değerlendirildiğinde, göz damlası
orucu bozmaz.
BURUN DAMLASI KULLANMAK ORUCU BOZAR MI?
Tedavî amacıyla burna damlatılan ilacın bir damlası, yaklaşık 0,06
cm ’tür. Bunun bir kısmı da burun çeperleri tarafından emil- mekte
olup, çok az bir kısmı ise mideye ulaşmaktadır. Bu da, dinî açıdan
abdestte ağza su vermede olduğu gibi af kapsamında
değerlendirildiğinden orucu bozmaz.
KALP HASTALARI DİLALTI HAPI ALMASI ORUCU BOZAR
MI?
Bazı kalp rahatsızlıklarında dilaltına konulan ilaç, doğrudan ağız
dokusu tarafından emilip kana karışarak kalp krizini önlemektedir.
Söz konusu ilaç, ağız içinde emilip yok olduğundan mideye bir şey
ulaşmamaktadır. Bu itibarla, dilaltı hapı kullanmak orucu
bozmaz.
HER GÜN İLAÇ KULLANAN HASTALARIN ORUÇ TUTMASI GEREKİR
Mİ?
Hastalık, Ramazan’da oruç tutmamayı mubah kılan özürlerdendir. Bir
kimsenin oruç tuttuğu takdirde hastalanacağı, hasta ise
hastalığının artacağı tıbben veya tecrübe ile sabit olursa
oruç tutmayabilir. İyi olunca da yalnız yediği
günler sayısınca kaza etmesi gerekir. Âyet-i Kerime’ de “Sizden her
kim hasta yahut yolcu olursa tutamadığı günler sayısınca diğer
günlerde oruç tutar” buyrulmuştur (Bakara, 2/184).
Ömrü boyunca bu durumda hasta olan kişiler ise, her gün
için bir fidye verirler. Yoksul ve muhtaç kişilerin fidye
vermeleri de gerekmez. Zira dinimizde hiç kimse, gücünün üstünde
bir sorumlulukla yükümlü tutulmamıştır.
ENDOSKOPİ , KONOLONOSKOPİ YAPTIRMAK ULTRASON ÇEKTİRMEK
ORUCU BOZAR MI?
Mideyi görüntülemek veya mideden parça almak için yaptırılan
endoskopide, ağız yoluyla mideye tıbbî bir cihaz sarkıtılmakta ve
işlem bittikten sonra çıkarılmaktadır. Kolonlardaki hastalığı
teşhis etmek amacıyla, bağırsak içini görüntülemek veya parça almak
için yapılan kolonoskopide, makattan bağırsaklara cihaz
gönderilmekte ve işlem bittikten sonra çıkarılmaktadır.
Kolonoskopide, hemen daima, endoskopide de genellikle, incelenecek
alanın temizliğini sağlamak amacıyla cihaz içinden su
verilmektedir.
Endoskopi veya kolonoskopi yaptırmak; makat veya
ferçten ultrason çektirmek; yeme, içme anlamına gelmemekle
birlikte, çoğunlukla cihaz içinden su verildiği için oruç
bozulur. Ancak söz konusu işlemlerde cihazların kullanımı
sırasında sindirim sistemine su, yağ ve benzeri gıda özelliği
taşıyan bir madde girmemesi durumunda endoskopi, kolonoskopi
yaptırmak, makat veya ferçten ultrason çektirmek orucu
bozmaz.
İDRAR KANALININ GÖRÜNTÜLENMESİ KANALI İLAÇ AKITILMASI ORUCU
BOZAR MI?
İdrar kanallarına giren cihazlar veya akıtılan ilaçlar
orucu bozmaz.
ANESTEZİ YAPILMASI ORUCU BOZAR MI?
Anestezi, nefes yolu veya iğne ile vücuda ilaç verilerek
oluşturulmaktadır. Nefes yolu veya iğne ile yapılan anestezi,
mideye ulaşmadığı gibi, yeme-içme anlamı da taşımamaktadır. Ancak
bölgesel ve genel anestezide, acil durumlarda ilaç ve sıvı vermek
amacıyla damar yolu açılarak, bu açıklık, işlem süresince serum
vermek suretiyle sağlanmaktadır. Bu itibarla, lokal
anestezi, orucun sıhhatine engel değildir. Bölgesel ve
genel anestezide serum verildiği için oruç
bozulur.
KULAK DAMLASI VEYA KULAK YIKATTIRMAK ORUCU BOZAR
MI?
Kulak ile boğaz arasında da bir kanal bulunmaktadır. Ancak kulak
zarı bu kanalı tıkadığından, su veya ilaç boğaza ulaşmaz. Bu
nedenle kulağa damlatılan ilaç veya kulağın yıkattırılması
orucu bozmaz. Kulak zarında delik bulunsa bile, kulağa
damlatılan ilaç, kulak içerisinde emileceği için, ilaç ya hiç mi-
deye ulaşmayacak ya da çok azı ulaşacaktır. Daha önce de
belirtildiği gibi, bu miktar oruç-ta affedilmiştir. Ancak kulak
zarının delik olması durumunda, kulak yıkattırılırken suyun mideye
ulaşması mümkündür. Bu itibarla, orucu bozacak kadar suyun mideye
ulaşması hâlinde oruç bozulur.
FİTİL KULLANMAK LAVMAN YAPTIRMAK ORUCU BOZAR
MI?
Makattan tedavi amaçlı kullanılan fitiller, her ne kadar sindirim
sistemine dahil olmakta ise de, sindirim ince bağırsaklarda
tamamlandığı, fitillerde gıda verme özelliği bulunmadığı için orucu
bozmaz. Aynı şekilde kadının da tedavi amaçlı
vajinasından/fercinden kullanılan fitiller de orucu
bozmaz.
Lavman yaptırmak konusunda ise, iki durum söz konusudur; kalın
bağırsaklarda su, glikoz ve bazı tuzlar emildiği için, gıda içe-
ren sıvının bağırsaklara verilmesi veya orucu bozacak kadar su
emilecek şekilde verilen suyun bağırsakta kalması durumunda oruç
bozulur. Ancak, suyun bağırsaklara veril- mesinden sonra
bekletilmeyip bağırsakların hemen temizlenmesi durumunda, verilen
su ile birlikte bağırsaklarda bulunan dışkının dışarıya çıkarıldığı
ve bu esnada emilen su da çok az olduğu için oruç bozulmaz.
SERUM , İĞNE YAPTIRMAK VE KAN VERMEK ORUCU BOZAR
MI?
İğnenin orucu bozup bozmayacağı, kullanılış
amacına göre değerlendirilebilir. Ağrıyı dindirmek, tedavi etmek,
vücudun direncini artırmak, gıda vermek gibi amaçlarla enjeksiyon
yapılmaktadır. Gıda ve keyif verici olmayan enjeksiyonlar, yemek ve
içmek anlamına gelmediklerinden orucu bozmazlar.
Ancak gıda ve/veya keyif verici enjeksiyonlar orucu
bozar. Hastaya serum veya kan verilmesi de, aynı hükme
tabidir.
DİYALİZE GİRMEK ORUCU BOZAR MI?
Böbrek yetmezliği hastalarına uygulanan diyaliz, periton diyalizi,
hemodiyaliz olmak üzere iki çeşittir. Periton diyalizi, karın
boşluğuna verilen özel bir solüsyon aracılığı ile, hastanın kendi
karın zarı kullanılarak, kanın zararlı maddelerden arındırılması ve
sıvı dengesinin sağlanması işlemidir. Hemodiyaliz ise, kanın vücut
dışında bir makina yardımı ile temizlenip vücuda geri verilmesi
işlemidir. Kan, bir iğne aracılığı ile hastanın kolundan alınır.
Hemodiyaliz makinası, diyalizör denen bir filtreden kanı sürekli
geçirerek zararlı maddeleri ve fazla suyu filtre eder. Filtre
edilen temiz kan, ikinci bir iğne ile hastanın damarına geri
verilir. Bu işlem yapılırken bazen gıda içerikli sıvı verilmesi
gerekmektedir. Buna göre hastaya herhangi bir sıvı maddesi
verilmeden gerçekleştirilen hemodiyalizde oruç
bozulmaz.
Diğer diyaliz çeşitlerinde ise, vücuda gıda içerikli sıvı verildiği
için oruç bozulur.
ANJİYO YAPILMASI ORUCU BOZAR MI?
Halk arasında anjiyo (anjiyografi) olarak bilinen operasyon,
teşhise veya tedaviye yönelik olarak uygulanmaktadır. Anjiyografi,
vücut damarlarının görüntülenmesi demektir. Damar içine, damarların
görünür hâle gelmesini sağlayan ve kontrast madde olarak tanımlanan
ilaç verilerek, anjiyogram adı verilen filmler elde edilir.
Anjiyografi sayesinde organları besleyen damarlar görüntülenerek
damar hastalıkları veya bu damarlardan beslenen organlara ait tanı
koydurucu bilgiler edinilir. Tedaviye yönelik olarak uygulanan
anjiyonun klasik yöntemi, anjiyoplastidir. Bu ise, dar veya tam
tıkalı damarların balon ya da stent denilen özel araçlarla tekrar
açılması için yapılır. Bu bilgiler ışığında gerek anjiyografi,
gerekse anjiyoplasti operasyonlarında yemek ve içmek anlamı
bulunmadığından, oruç bozulmaz.
BİYOPSİ YAPTIRMAK ORUCU BOZAR MI?
Tahlil amacıyla vücudun herhangi bir organından parça alınması
(biyopsi), orucu bozmaz.
KAN ALDIRMAK ORUCU BOZAR MI?
Kan aldırmak orucu bozmaz. Nitekim Hz. Peygamber, ihramlı iken ve
oruçlu bulunduğu sırada kan aldırmıştır. Ayrıca Hz.
Peygamber: “Üç şey vardır orucu bozmaz: Kan aldırmak,
kusmak, ihtilam olmak” buyurmuştur.
AKAPUNKTUR ORUCU BOZAR MI?
Akupunktur; vücutta belirli noktalara iğne batırmak suretiyle
çeşitli hastalıkları tedavi etme metodudur. Akupunktur uygulanması
hâlinde, vücudun beslenmesi, gıda alması söz konusu olmadığından,
akupunktur yaptırmak orucu bozmaz.
MERHEM VEYA İLAÇLI BANT KULLANMAK ORUCU BOZAR
MI?
Deri üzerindeki gözenekler ve deri altındaki kılcal damarlar
yoluyla vücuda sürülen yağ, merhem ve benzeri şeyler emilerek kana
karışmaktadır. Ancak cildin bu emişi, çok az ve yavaş olmaktadır.
Diğer taraftan bu yeme içme anlamına da gelmemektedir. Bu itibarla,
deri üzerine sürülen merhem, yapıştırılan ilaçlı bantlar
orucu bozmaz.
ORUÇLUYKEN MORFİNLİ DİŞ TEDAVİSİ ORUCU BOZAR
MI?
Oruçlu bir kimsenin morfinli veya morfinsiz olarak dişlerini tedavi
ettirmesi veya çektirmesi orucu bozmaz. Ancak
tedavi esnasında, kan veya tedavide kullanılan maddelerden
herhangi bir şeyin yutulması orucu bozar.
SUSUZ OLARAK HAP YUTMAK ORUCU BOZAR MI?
Oruçlu bir kimse meşru mazeret olmaksızın gıda veya ilaç cinsinden
bir şeyi ister su ile, ister susuz olarak yer veya içerse
orucu bozulur ve kefaret gerekir. Ancak oruç
bozmayı mübah kılacak ölçüde bir rahatsızlık sebebiyle ilaç alınmış
ise oruç bozulur ve kendisine yalnız kaza gerekir, kefaret
gerekmez.
ADET DÖNEMLERİNDE KADINLAR VE ORUÇ TUTABİLİR
Mİ?
Kadınlar hayız (adet) ve nifas hâllerinde oruç tutabilirler mi?
Kadınlar hayız ve nifas hâllerinde oruç tutmazlar.
Daha sonra tutamadıkları oruçlarını kaza ederler.
Bu konuda müçtehitler görüş birliği içindedirler.
ORUÇLU İKEN ADET GÖREN KADININ ORUCU BOZULUR
MU?
Oruçlu iken hayız olan/âdet gören kadının orucu bozulmuş
olduğundan yiyip içer. Şu kadar var ki, böyle bir kadın,
yiyip içebileceği gibi edeben oruçlu gibi
davranmaya devam etmesi uygun olur.
İMSAKTAN SONRA ADETİ BİTEN KADIN ORUÇ TUTABİLİR
Mİ?
İmsak vaktinden sonra âdet hali sona eren bir kadın, o gün hiçbir
şey yiyip içmemiş olsa bile, oruç tutmuş
sayılmaz.
ADET GECİKTİRİCİ İLAÇ KULLANMAK CAİZ MİDİR? BU ŞEKİLDE ORUÇ
TUTULABİLİR Mİ?
Bayanların Ramazanda âdet geciktirici ilaç kullanmaları caiz midir?
Ayrıca kullandığı ilaç sebebiyle âdeti geciken bir bayanın tuttuğu
oruçlar geçerli midir?
Ay hâli oruç tutmaya mânidir. Bu hâlde iken tutulan oruç geçerli
olmaz. İlaç etkisi ile de olsa, akıntı olmadıkça
ay hâli vuku bulmuş olmayacağından tutulan oruç
geçerlidir. Ancak hayız kanı ile vücutta biriken zararlı
maddeler dışarı atıldığından, vücudun sıhhati bakımından ay hâlini
önlemek için ilaç kullanılması tavsiye edilmez.