Nevruz bayramı hakkında flaş karar nerelerde kutlanacak
Abone olNevruz bayramı nedir? Nevruz'un anlamı ne? Nevruz bu yıl hangi illerde kullanacak, hangi illerde yasak? Nevruz'da neler yapılır? Nevruz ile ilgili detaylar internethaber.com'da.
Nevruz hangi illerde yasaklandı? Nevruz bayramı nedir
neden kutlanır? Nevruz bayramı hangi illerde kullanacak? Nevruz'un
yasak olduğu iller nereler? İşte Nevruz ile ilgili bilmeniz
gerekenler haberimizde...
NEVRUZ NERELERDE KUTLANACAK?
Nevruz etkinliği Bingöl, Batman, Hakkari, Şanlıurfa, Mersin, Mardin, Muş, Tunceli, Ankara ve İstanbul'da valilik kararlarıyla yasaklandı.
Diyarbakır Valiliği, 21 Mart'ta Nevruz bayramının kutlanmasına izin verdi.
NEVRUZ İSTANBUL'DA NEDEN YASAK?
İstanbul’da 20 Mart Pazar günü kutlanması planlanan Nevruz
etkinliği valilik kararıyla yasaklandı. İstanbul’daki Nevruz
etkinliği Bakırköy Halk Pazarı’nda kutlanması planlanıyordu.
Valilikler, "meydana gelebilecek muhtemel huzursuzluğun ve
kışkırtmanın engellenmesi", "milli güvenlik, kamu düzeni,
başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması" ve
"suç işlenmesinin önlenmesi" gibi ifadelerle
yasağı gerekçelendirmişlerdi.
NEVRUZ BAYRAMI NEDİR?
Nevruz Bayramı ya da kısaca Nevruz (Azerice: Novruz, Farsça:
نوروز - Noruz, Kazakça: Nawrız, Kırgızca: Nooruz, Kırım Tatarcası:
Navrez, Kürtçe: Newroz, Özbekçe: Navro‘z, Türkmence: Nowruz);
Afganlar, Anadolu Türkleri, Arnavutlar, Azeriler, Farslar,
Gürcüler, Karakalpaklar, Kazaklar, Kırgızlar, Kürtler, Özbekler,
Tacikler, Türkmenler ve Zazalar tarafından kutlanan geleneksel yeni
yıl ya da doğanın uyanışı ve bahar bayramı.
Yazılı olarak ilk kez 2. yüzyılda Pers kaynaklarında adı geçen Nevruz, İran ve Bahai takvimlerine göre yılın ilk gününü temsil eder. Günümüz İran'ında, her ne kadar İslami bir kökeni olmasa da bir şenlik olarak kutlanır. Bazı topluluklar bu bayramı 21 Mart'ta kutlarken, diğerleri Kuzey yarım kürede ilkbaharın başlamasını temsilen, 22 veya 23 Mart'ta kutlarlar. Aynı zamanda, Zerdüştlük, hem de Bahailer için de kutsal bir gündür ve tatil olarak kutlanır. Kürtlerde, Nevruz bayramının Kürt ve İran mitolojisindeki Demirci Kawa Efsanesi'ne dayandığına inanılır. Anadolu ve Orta Asya Türk halklarında da Göktürklerin Ergenekon'dan çıkışı anlamıyla ve baharın gelişi olarak kutlanır.
2010'da Birleşmiş Milletler Genel Kurulu, 3000 yıldan beri kutlanmakta olan Pers kökenli bu şenliği, Dünya Nevruz Bayramı ilan etmiştir.[8] 28 Eylül - 2 Ekim 2009 arasında Abu Dhabi'de hükümetler arası toplanan Birleşmiş Milletler Manevi Kültür Mirası Koruma Kurulu, nevruzu Dünya Manevi Kültür Mirası Listesi 'ne dahil etmiştir. 2010'dan başlayarak Birleşmiş Milletler Genel Kurulu 21 Mart'ı "Dünya Nevruz Bayramı" olarak kabul etmektedir.
NEVRUZ İSMİNİN KÖKENİ
Kelimenin aslı eski Farsçadan gelir: Yeni anlamındaki nava ve gün ışığı/gün anlamındaki rəzaŋh birleşerek oluşturmuşlardır. Anlamı "yeni gün/günışığı" dır ve günümüzün Farsçasında da hâlâ aynı anlamda kullanılmaktadır (nev: yeni + ruz: gün; anlamı "yeni gün")
İrani dillerdeki Gün anlamına gelen Ruz (Farsça), Roç (Beluçca), Roc (Zazaca), Roz (Soranice) ya da Roj (Kurmanci) sözcükleri Proto-İranicenin "Rauça"sından gelir. Bu da eski Hint-Avrupacanın manası Işık olan *Leuk- kelime köküne dayanmaktadır. Şu en eski şekilden Rusçadaki Luç, Almancadaki Licht, Yunancadaki Leukós, Latincedeki Lux, İngilizcedeki Light ve Ermenicedeki Luy da oluşmuşlar. Proto-Iranicede Rusçadaki gibi bir k > ç ses ertelemesi ortaya çıkmışdır ve ayrıca 'L' sesi 'R'ye dönüşmüştür.
Eski İrani dili olan Avesta dilinde Raôçah zamanında esasdan Işık demekti. Eski hint-ari dilindeyse (Bugünkü Kuzey Hindistanda varolan dil grubu) Roçiş kulanılmaktadır.
Nevruz teriminin tarihte ilk yer aldığı kayıtlar, M.S. 2. yüzyıldaki Pers İmparatorluğu kayıtlarıdır, ancak bundan çok daha öncesindeki (yaklaşık MÖ 648 ve 330 yılları arasında) Pers İmparatorluğu altında yaşayan değişik milletlerin Pers Şahına Nevruz gününde hediyeler getirdiğine dair bilgiler mevcuttur.
Nevruz diğer Türk devlet ve topluluklarında da kutlanılır. Bunlardan Azerbaycan'da Novruz, Kazakistan'da Nawrız meyramı (Наурыз мейрамы), Kırgızistan'da Nooruz (Нооруз), Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde Mart dokuzu Kırım Türklerinde Navrez, Batı Trakya Türkleri'nde Mevris adları ile anılır.
Farsça'da yazılışı Nouruz'dur. Türk kökenli bir devlet olan Kazakistan'da (Наурыз мейрамы) Navrız meyrami adı ile kutlanan Nevruz Arnavutluk'ta ise Sultan Nevruz olarak isimlendirilir.
TÜRKLERDE NEVRUZ BAYRAMI NASIL KUTLANIR?
Türklerin (Göktürklerin) Ergenekon'dan demirden dağı eritip çıkmalarını, baharın gelişini, doğanın uyanışını temsil eder. Doğu Türkistan'dan Balkanlara kadar tüm Türk kavimleri ve toplulukları tarafından, MÖ 8. yüzyıldan günümüze kadar her yıl 21 Mart'ta kutlanır.
Türkiye'de bir gelenek, Türk Cumhuriyetleri'nde ise resmî bayram olarak kutlanırken, 1995 yılından itibaren Türkiye Cumhuriyeti tarafından Bayram olarak kabul edilen bir gün haline gelmiştir.
Türk Takvimi'nde bir gün 12 bölüme ayrılır, her bölüme Çağ adı verilirdi. Bir çağ iki saat, dolayısıyla bir gün de 24 saattir. Her bir çağ ise sekiz Keh ten ibarettir. Yılbaşı olarak gece-gündüz eşitliğinin yaşandığı 21 Mart, Nevruz günü olarak kutlanır. Bu güne ve yeni yılın başladığı âna Yılgayak denir.
Oniki Hayvanlı Takvim ve Melikşah'ın Celali Takvimi'nde yılbaşı olarak belirlenen 21 mart, Divânu Lügati't-Türk'te de ilkbaharın gelişi olarak belirtilir. Türk edebiyatı ve musikisine de Nevruz; Nevruz-ı Asl, Nevruz-ı Arap, Nevruz-ı Bayati, Nevruz-ı Hicaz, Nevruz-ı Acem ve Nevruz-ı Seba olarak girmiştir. Tarihte pek çok devlet tarafından bayram ve gelenek olarak kutlanmıştır. Bunların başında Anadolu beylikleri, Eski Mısır, İran, Safavi, Sasani, Moğollar, Selçuklu ve Osmanlı gelir.
Selçuklu ve Osmanlı'da millî bayram olarak kutlanan Nevruz, Nevruziye adlı şiirlere ve şenliklerle ziyafet verilerek kutlanırdı. Özel olarak hazırlanan Nevruziye adlı macun Osmanlı döneminden kalan bir kültür olarak bu gün hâlâ Manisa'da 21 Mart'ta Mesir macunu şenlikleri yapılmaktadır. Alevi ve Bektaşiler arasında da kimi yorelerde eski takvime atfen Mart Dokuzu adi verilerek kutlanan Nevruz'da özel ayinler yapılırdı, yine Zerdüştler ve Yezidiler'de 21 Mart'ı bayram olarak kabul etmişlerdir.
Ergenekon Destanı
Moğol ilinde Oğuz Han soyundan İl Han'ın hükümdarlığı sırasında
Tatarların hükümdarı Sevinç Han, Moğol ülkesine savaş açtı. İl
Han'ın idaresindeki orduyu Kırgızlar ve diğer boylardan da yardım
alarak yendi. İl Han'ın ülkesindeki herkesi öldürdüler. Yalnız İl
Han'ın küçük oğlu Kıyan, eşi Nüküz ve yeğeni ile kaçıp kurtulmayı
başardılar. Düşmanın, onları bulamayacağı bir yere gitmeye karar
verdiler. Yabanî koyunların yürüdüğü bir yolu izleyerek yüksek bir
dağda dar bir geçite vardılar. Bu geçitten geçerek içinde
akarsular, pınarlar, çeşitli bitkiler, çayırlar, meyve ağaçları,
çeşitli avların bulunduğu bir yere gelince Tanrı'ya şükrettiler ve
burada kalmaya karar verdiler. Bu yere "maden yeri" anlamında
"Ergene Kon" adını verdiler. Kıyan ve Nüküz'ün oğulları çoğaldı.
Dört yüzyıl sonra kendileri ve sürüleri o kadar çoğaldılar ki,
Ergenekon'a sığamadılar. Atalarının buraya geldiği geçidin yeri
unutulmuştu. Ergenekon'un çevresindeki dağlarda geçit aradılar. Bir
demirci, dağın demir kısmı eritilirse yol açılabileceğini söyledi.
Demirin bulunduğu yere bir sıra odun, bir sıra kömür dizdiler ve
ateşi yaktılar. Yetmiş yere koydukları yetmiş körükle hep birden
körüklediler. Demir eridi, yüklü bir deve geçecek kadar yer açıldı.
İl Han'ın soyundan gelen Türkler yeniden güçlenmiş olarak eski
yurtlarına döndüler, atalarının intikamını aldılar. Ergenekon'dan
çıktıkları gün olan 21 Mart'ta her yıl bayram yaptılar. Bu bayramda
bir demir parçasını kızdırdılar, demir kıpkırmızı olunca önce
Hakan, daha sonra beyler demiri örsün üstüne koyarak dövdüler.
Bugün hem özgürlük hem de bahar bayramıdır.
KÜRTLERDE NEVRUZ BAYRAMI NASIL KUTLANIR?
Birçok Kürt şair ve yazarın da eserlerinde yer alan Nevruz'u Kürtler 21, 22 ve 23 Mart'ta kutlarlar. Bu bayram ile Kürtler çoğunlukla şehir dışındaki bölgelerde ve açık alanlarda bir araya gelir ve gelmekte olan ilkbaharı kutlarlar. Kadınlar rengarenk elbiseler giyerler ve başlarına pullarla süslenmiş ışıltılı örtüler örterler. Topluluk büyük bir ateş yakar ve bu ateşin etrafında dans ederek ya da üstünden atlayarak büyük bir coşkuyla bu bayramı kutlarlar.
Kürt yazar Musa Anter'e göre Nevruz aslında Kürtlerde ilk başlarda 31 Ağustosta kutlanıyordu ancak daha sonra Arap Takviminin kabul edilmesiyle bu kutlamalar Mart ayına kaymıştır.
"Nevruz kutlu olsun" Kürt dillerinde şöyle söylenir: Kurmanci: Newroz pîroz be!, Zazaca: Newroz pîroz bo, ve Sorani: Newroztan pîroz bêt.
Demirci Kawa Efsanesi
Kürtlerde nevruzun Demirci Kawa Efsanesi'ne dayandığına inanılır.
Fars mitolojisindeki Kawa efsanesinin Kürt versiyonuna göre,
günümüzden 2500 yıl öncesinde Zuhak (Bazı kaynaklara göre
Dehak)adında Asurlu çok ama çok zalim bir kralın altında yaşayan
Kawa adında bir demirci vardı. Bu kral tam bir canavardı ve
efsaneye göre her iki omuzunda da birer yılan bulunuyordu. Her yıl
bu iki yılanı beslemek için Kürtlerden iki genci sarayına kurban
olarak getirtip aşçılarına bu iki çocuğu öldürtüp beyinlerini
yılanlarına yemek olarak verdiriyordu. Aynı zamanda bu canavar kral
ilkbaharın gelmesini de engelliyordu. En sonunda bu zulümden bıkan
ve bir şeyler yapmak isteyen Armayel ve Garmayel adlı iki kişi
kralın sarayına mutfağa aşçı olarak girmeyi başarırlar ve Kralın
yılanlarını beslemek için beyinleri alınarak öldürülen çocuklardan
sadece birini öldürüp diğerinin gizlice saraydan kaçmasına yardımcı
olurlar. Böylece ellerindeki bir insan beyni ile kestikleri bir
koyunun beynini karıştırarak yılanlara vererek her yıl bir çocuğun
kurtulmasını sağlamış olurlar. İşte bu kaçan kişilerin Kürtlerin
ataları olduğuna inanılır ve bu kaçan çocuklar Kawa adlı demirci
tarafından gizlice eğitilerek bir ordu haline getirilirler. Böylece
Kawa'nın liderliğindeki bu ordu bir 20 Mart günü zalim kralın
sarayına yürüyüşe geçer ve Kawa kralı çekiç darbeleri ile öldürmeyi
başarır. Kawa etraftaki tüm tepelerde ateşler yakar ve
yanındakilerle birlikte bu zaferi kutlarlar. Böylece Kürt halkı
zalim kraldan kurtulmuş olur ve ertesi gün ilkbahar gelmiş
olur.