Lazerli kutlama olur mu?
Abone olHz. Muhammed'in doğum günü nedeniyle yapılan kutlamalarda lazerli gösteri tartışma konusu oldu.
Hz. Muhammed'in doğum günü nedeniyle yapılan 'Kutlu Doğum Haftası' etkinliklerinde "havai fişekli, lazerli törenleri" ilahiyatçıların büyük kısmı doğru bulmadı. İlahiyatçıların görüşleri şöyle:
Prof. Dr. Süleyman Ateş (Eski Diyanet İşleri Başkanı):
Dinimizde mevlit kutlama yoktur. Peygamberimiz kendi doğumunu kutlamış değil. İki, üç asır sonra da kutlanmadı. Doğum kutlama 5 - 6 asır sonra iyi insanlar tarafından başlatıldı. Kutlama işi o zamanlar ibadetti. Zamanla dozu arttı. Şimdi havai fişeklerle kutlanıyor. Bu israftır, israf haramdır. Bunu doğru bulmuyorum. Şova dönüşüyor. İsraftan uzak durmak lazım. Böyle bir kutlamanın dinle alakası yok. Biattır. Her gelen dine bir şey sokarsa din yaşanmaz hale gelir. Böyle bir israfı dine sokmaya kimsenin hakkı yok.
Prof. Dr. Hamdi Döndüren (Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fak.):
İsraf ve gösteriştir. Bu tür anmalar, bayram yapılıyormuş gibi eğlenceli, büyük ölçüde etrafa gürültülerle duyurulan tarzda olmuyordu. Bizim ananelerimizde yoktu, bunlar sonradan geldi. Peygamberimiz zamanında Regaip gecesinde veya peygamberimizin doğum gecesinde, yıldönümlerinde, sahabe döneminde böyle bir merasim yoktu. Aşırılar sonradan ortaya çıkma. Bu biraz abartılı görünüyor. Hem israf yönüyle bakılabilir hem gösterişe girebilir. Anmaları bu şekle dönüştürmemekte fayda var. Daha ağırbaşlı, sükûnetli olmalı.
Prof. Dr. Salih Tuğ (Marmara Ü. İlahiyat Fak.):
Bilim ve teknoloji ilerledi. Farklı tatbikatlar doğru karşılanmalı ancak bu dengeli ve itidalli olmalı. Havai fişek masraflı. Bana 'Para vereceksin yardım et' deseler vermem. Aşırılığa kaçmak kötü. Türkiye zengin bir ülke değil, herhangi bir vesileyle aşırı masrafa gidilmesi tenkit edilebilir. Dinimizde sadelik esastır.
Prof. Dr. Abdullah Aydınlı (Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fak.):
Geleneklerimizde bu şekilde kutlu doğum yok. Ancak bir şenlik olarak düşünürsek bir sakınca da olmaz. İsrafın ölçüsü duruma göre değişebilir. Ölçüsü dahilinde, aşırıya kaçmadan, anma maksadıyla yapılmasında bir sakınca olmaması gerekir. Bunun dini bir ibadet gibi yapılması sakıncalı ama insanların şenlik olarak düşünmesinde bir mahzur yok.
Kaynak:
Prof. Dr. Süleyman Ateş (Eski Diyanet İşleri Başkanı):
Dinimizde mevlit kutlama yoktur. Peygamberimiz kendi doğumunu kutlamış değil. İki, üç asır sonra da kutlanmadı. Doğum kutlama 5 - 6 asır sonra iyi insanlar tarafından başlatıldı. Kutlama işi o zamanlar ibadetti. Zamanla dozu arttı. Şimdi havai fişeklerle kutlanıyor. Bu israftır, israf haramdır. Bunu doğru bulmuyorum. Şova dönüşüyor. İsraftan uzak durmak lazım. Böyle bir kutlamanın dinle alakası yok. Biattır. Her gelen dine bir şey sokarsa din yaşanmaz hale gelir. Böyle bir israfı dine sokmaya kimsenin hakkı yok.
Prof. Dr. Hamdi Döndüren (Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fak.):
İsraf ve gösteriştir. Bu tür anmalar, bayram yapılıyormuş gibi eğlenceli, büyük ölçüde etrafa gürültülerle duyurulan tarzda olmuyordu. Bizim ananelerimizde yoktu, bunlar sonradan geldi. Peygamberimiz zamanında Regaip gecesinde veya peygamberimizin doğum gecesinde, yıldönümlerinde, sahabe döneminde böyle bir merasim yoktu. Aşırılar sonradan ortaya çıkma. Bu biraz abartılı görünüyor. Hem israf yönüyle bakılabilir hem gösterişe girebilir. Anmaları bu şekle dönüştürmemekte fayda var. Daha ağırbaşlı, sükûnetli olmalı.
Prof. Dr. Salih Tuğ (Marmara Ü. İlahiyat Fak.):
Bilim ve teknoloji ilerledi. Farklı tatbikatlar doğru karşılanmalı ancak bu dengeli ve itidalli olmalı. Havai fişek masraflı. Bana 'Para vereceksin yardım et' deseler vermem. Aşırılığa kaçmak kötü. Türkiye zengin bir ülke değil, herhangi bir vesileyle aşırı masrafa gidilmesi tenkit edilebilir. Dinimizde sadelik esastır.
Prof. Dr. Abdullah Aydınlı (Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fak.):
Geleneklerimizde bu şekilde kutlu doğum yok. Ancak bir şenlik olarak düşünürsek bir sakınca da olmaz. İsrafın ölçüsü duruma göre değişebilir. Ölçüsü dahilinde, aşırıya kaçmadan, anma maksadıyla yapılmasında bir sakınca olmaması gerekir. Bunun dini bir ibadet gibi yapılması sakıncalı ama insanların şenlik olarak düşünmesinde bir mahzur yok.
Kaynak: