Kurban Bayramı tatili ne zaman kaç gün?
Abone olKurban Bayramı tatili 4 Ekim Cumartesi günü başlayıp, 7 Ekim Salı günü sona erecek. Kurban Bayramı'nda açıklanan resmi tatil süresi ise 4 gün.
Müslüman dünyasının ikinci bayramı Kurban Bayramı için geri
sayım başladı.
Kurban Bayramı Arefe günü 3 Ekim Cuma gününe denk gelirken, Kurban
Bayramı'nın ilk günü 4 Ekim Cumartesi günü kutlanacak. 4 günlük
Kurban Bayramı tatilinin son günü ise 7 Ekim Salı günü.
KURBAN BAYRAMI
NEDİR?
Kurban Bayramı Müslüman alemi tarafından Hicri Takvime
göre Zilhicce ayının onuncu gününden itibaren dört gün boyunca
kutlanan bir dini bayram. Zilhicce ayının onuncu, on birinci ve on
ikinci günlerine 'Eyyâm-ı nahr' (Kesme günleri) ve bir önceki gün
olan Zilhicce ayının dokuzuncu gününe Arife denir. Kurban Bayramı,
aynı zamanda İslam âleminin her yıl Mekke'de hac farizasını ifa
ettikleri vakittir.
Hicri takvim bir ay takvimi olduğu için yıllar güneş temelli miladi takvimden 11-12 gün kısadır. Bu nedenle Kurban Bayramı her sene 11-12 gün daha erken kutlanır. Yaklaşık 33 senede bir bayramı aynı tarihlere tekabül eder.
İslam dini terimi olarak Kurban, Allah’a yaklaşmak ve Allah
rızasına ermek niyetiyle kesilen, kurban edilen, hayvan demektir.
Kur'an'da geçen İbrahim peygamber ve oğlu İsmail ile ilgili
kıssadan yola çıkarak, kurban kavramı, çok daha genel bir
adanmışlığı, Allah için bireyin her şeyini feda edebilecek
olmasını, Allah'a teslimiyeti ve ona karşı şükür içinde olmayı
ifade etmektedir.
HAC SURESİ NE DİYOR?
Kur'an 'da Hac Suresinde geçen şu ayet, kurbanın islam inancındaki
yerini özetler:
"Onların etleri ve kanları asla Allah’a ulaşmaz. Allah’a
ulaşacak olan ancak, sizin O’nun için yaptığınız, gösterişten uzak
amel ve ibadettir." (Hacc 22/36;37)
KURBAN BAYRAMI
NAMAZI
Bayram sabahı, bayram namazı kılınır ve Bayram hutbesi okunur.
Arefe günü sabah namazından itibaren bayramın son ikindi namazı
dahil her farz namazdan sonra aşağıdaki teşrik tekbirleri
okunur:
Allahü Ekber Allâhü Ekber Lâ ilâhe İllâllahü Vallâhü Ekber,
Allâhü Ekber ve Lillâhi'l-Hamd
HZ. İBRAHİM'İN KURBAN
SINAVI
Kur'an-ı Kerim'in Saffat suresinin 100-113. ayetleri
Hz. İbrahim'in oğlunun kurban etmek istemesiyle ilgili detayları
anlatıyor.
Kur'an'daki bilgilere göre olay şöyle gerçekleşiyor:
Hz. İbrahim'in hiç çocuğu olmaz. Yaşı 86'ya ulaşmış bu büyük
peygamber davasını ve ailesini devam ettirecek temiz bir evlat arzu
eder. Allah'tan ister. Ve o arada da "bana bir evlat verirsen O'nu
kurban ederim" der. Yüce Rabbimiz, Hacer validemizden
Hz. İbrahim'e bir erkek çocuk nasip eder. Bu çocuğa da İsmail
ismi verilir. Nihayet çocuk 7 yaşına gelince Hz. İbrahim bir
rüya görür. Rüyada kendisine evladını kurban etmekle ilgili adak
hatırlatılır. Peygamberlerin rüyaları da vahyin bir türüdür. Yani
rüyaları onları bağlar. Hz. İbrahim çaresiz bir şekilde
oturduğu Şam'dan Hz. Hacer ve Hz. İsmail'in yaşadığı Mekke'ye
gelir.
Hz. İbrahim oğlu Hz. İsmail'e bıçak ve ip almasını söyler. Görüntüde odun kesmeye gidiyorlar. Evden uzaklaşırlar. O esnada şeytan Hz. Hacer'e, Hz. İbrahim'e ve Hz. İsmail'e görünür. Hacer'e, "kocan oğlunu kesecek" der. Hz. İbrahim'e "insan oğlunu keser mi" der. Hz. İsmail'e; "baban seni kesmeye götürüyor" der. Her üçü de şeytanı kovalar ve "Allah'ın hükmüne razı olduk" der.
Nihayet Mina-Müzdelife bölgelerine yakın bir yere gelince Hz.
İbrahim oğlu Hz. İsmail'i oturtup onunla sohbete başlar.
Şöyle der:
"Oğulcağızım! Ben rüyamda seni kurban ediyor görüyorum. Bak
bakalım, ne diyorsun bu işe. Babanla konuş bu işi. Bana teslim
olacak mısın?"
Hz. İbrahim bu emri paylaşır. Yüce Rabbin istediğini iletmekte
tereddüt etmez. Oğlu Hz. İsmail ise tam bir tevekkül ve
teslimiyetle şöyle cevap verir:
"Babacığım! Emrolunduğunu yap. İnşallah beni sabredenlerden
bulacaksın. Sana direnmeyeceğim. Senin
dediğini tartışmayacağım. Sana neden demeyeceğim. Sen ne ile
emredildiysen onu yap. Beni sabreden olarak
bulacaksın."
Nihayet Hz. İbrahim ile Hz. İsmail emre uymak için hazırlık
yaparlar. Hz. İsmail babasına şöyle der:
"Babacığım. Kollarımı arkadan bağla. Sımsıkı. Gömleğimi soy
ki kana bulanmasın. Annem görür dayanamaz."
Hz. İbrahim oğlu İsmail'i alnı üstü yatırır. Hz. İbrahim
bıçağı çalacaktır ince et parçasına ama Rabbim bıçaktan kesebilme
kudretini kaldırmıştır. Bıçak bir pamuk yumağı gibi boyundan
geçer.
Hz. İbrahim kendinden geçer, Hz. İsmail kendinden geçer. Bıçak
kendinden geçer.
Kurbanı keserken Hz. Peygamber (s.a.v.) hicretin ikinci yılından
itibaren hep böyle buyurdu.
"Bu babanız Hz. İbrahim'in sünneti -adeti-dir." Bu
nedenle de Kurban Bayramı'nda kurban vacip veya müekked (güçlü)
sünnet kabul edilmiştir. Usulüne uygun hayvanlara eziyet etmeden,
Kurbanı kesmek her Müslüman için bir ibadettir.