Kaplumbağa terbiyecisi satıldı
Abone olTürk resminin en ünlü tablosu olan Osman Hamdi Bey'in 'Kaplumbağa Terbiyecisi' rekor bir fiyata, 5 trilyon liraya satıldı. Trilyonluk tablo Pera Müzesi'nin oldu.
1 trilyon 950 milyar lira muhammen bedeli olan tablo için
İstanbul Modern ile Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi çekişti.
Karşılıklı olarak 15 dakika süren fiyat artırımı sonunda tablo Pera
Müzesi'nin oldu Türk plastik sanatları arka arkaya tarihi günler
yaşıyor. Önceki gün yıllardır beklenen İstanbul Modern açıldı. Dün
ise Türk resminin en ünlü tablosu olan 'Kaplumbağa Terbiyecisi'
rekor bir fiyata, 5 trilyon liraya satıldı. Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu (TMSF) tarafından satışa çıkarılan ve İktisat Bankası
Koleksiyonu'nda yer alan 'Kaplumbağa Terbiyecisi' adlı eser, Suna
ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi tarafından, çok çekişmeli geçen bir
açık artırma sonucunda satın alındı. Dün Swissotel'de yapılan
müzayedede İktisat Bankası Koleksiyonu'ndaki 322 tablo ve 24
antika, toplam 8 trilyon muhammen bedelle satışa sunuldu. Antik
A.Ş.'nin sahibi Turgay Artam tarafından yönetilen müzayedenin en
önemli eseri, muhammen bedeli 1 trilyon 950 milyar lira olarak
belirlenen Osman Hamdi Bey'in tuval üzeri yağlıboya tekniğiyle
yapılan 222x122 santimetre boyutlarındaki 'Kaplumbağa Terbiyecisi'
adlı tablosuydu. 'Kaplumbağa Terbiyecisi'ni satın almak için
telefonla müzayedeye katılan İstanbul Modern Sanat Müzesi ile
salonda bulunan Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi temsilcileri
arasında büyük bir çekişme yaşandı. Kıran kırana geçen müzayede
sırasında tabloya verilen fiyatın beklenenin çok üzerine çıkması
üzerine, fiyatı gösteren elektrik göstergeye rakamların sığmadığı
ve görevlilerin rakamları ellerindeki rakam kâğıtlarıyla
ekledikleri dikkat çekti. Tablo için tam 42 kez fiyat artırımı
yapıldı. Türk resminin bu en pahalı ve ünlü tablosu yaklaşık 15
dakika süren açık artırma sonunda Odakule'deki eski Esbank
binasında ocakta açılması planlanan Pera Müzesi tarafından satın
alındı. Pera Müzesi adına müzayedeye katılan Suna ve İnan Kıraç
Vakfı Sanat Danışmanı Ahmet Keskiner, gazetecilere yaptığı
açıklamada, özel bir koleksiyonda yer alan bu yapıtı Türk halkıyla
paylaşmak için satın aldıklarını dile getirdi. Keskiner, "Suna ve
İnan Kıraç Vakfı'nın Pera Müzesi'ne bu başyapıtı kazandırmasının
sebebi Türk halkıyla paylaşmaktır" dedi. Ahmet Keskiner, Pera
Müzesi'nin kurulması çalışmalarının devam ettiğini belirterek,
Odakule'de kurulacak müzenin gelecek yıl faaliyete geçeceğini
söyledi. Bu arada 'Kaplumbağa Terbiyecisi' adlı yapıt, ebatları
büyük olduğu için güvenlik gerekçesiyle müzayede salonuna
getirilmedi. 'Kaplumbağa Terbiyecisi' 1991 yılında yapılan bir
müzayedede o zamana göre yine rekor bir fiyata, 700 bin dolara
bankacı Erol Aksoy tarafından satın alınmıştı. 'Kaplumbağa
Terbiyecisi' 5 trilyona satılarak Türkiye rekoru kırarken dünya
rekoru 146 trilyon lirayla Picasso'nun 'Pipolu Çocuk' adlı
tablosunun elinde bulunuyor. Tarihi bir gün Yahşi Baraz (Galerici):
Fiyatın bu kadar yükselmesi İstanbul Modern ile Müze Pera'nın
kapışmasındandır. Ben bu kadar beklemiyordum, 2.5 trilyona
satılacağını tahmin ediyordum. Müzeler arasındaki rekabet daima
resimlerin fiyatlarını yukarıya çeker. Bu, bütün dünyada böyledir.
Bizde müzeler bugüne kadar alıcı konumunda değildi. Oya Eczacıbaşı
modern anlamda ilk müzecilik hareketini başlatmıştır Türkiye'de.
Kutlamak gerekir. Yakında Pera Müzesi açılacak. Büyük bir dönüm
noktasıdır bu. Mehmet Güleryüz (Ressam): Ben daha önce fiyatın
yükselebileceğini söylemiştim ve herkes bir tablo bu kadar eder mi
diye sormuştu. Edebiliyor. 'Kamplumbağa Terbiyeci'nin bu kadar
pahalı olması, ressamın kişiliğine, kalitesine ve resmin son
zamanlarda popüler olmasına bağlı. Osman Hamdi resimleri içinde
anlatımcı bir figürasyon olan bu resmin de çok cazip yanları var.
Çünkü bir kere tasavvufi bir yaklaşım: İnzivaya çekilmiş bir
dervişin duayla ve bir tek bağı gibi gözüken kaplumbağalar üzerine
bir teferrüdü. En önemli kısmı ise giderek yapıtların el
değiştirmesi ve bu değişimin değer yönünden artış sağlaması. İki
müzenin çekişmesi çok ilginç bir başlangıç. Bugüne kadar
müzayedelerde müzeler varlık göstermiyordu. Başka müzelerin de bunu
takip edeceğini gösteriyor. Önemli bir kıpırdanma. Ahu Antmen
(Sanat eleştirmeni): İki müzenin bu tabloyu satın almak istemesini
gayet normal karşılıyorum. Benim için önemli olan bu tablonun
halkın gidip görebileceği bir yerde sergilenecek olması.
'Kaplumbağa Terbiyecisi' bir dönemi ifade ediyor. Kendi içinde
ilginç, seyretmesi keyifli bir resim. Ömer Uluç (Ressam): Şimdi
müzelerin açılmasıyla sanat pazarı sistemi yavaş yavaş ortaya
çıkıyor ve sanat piyasası bizim dışımızda oluşuyor. Bu piyasasının
kurulmasını ve bizim sanatçı olarak devreden çıkmamızı büyük bir
sevinçle karşılıyorum. Yıllarca galericiler bu sanat para etmez
diye fiyatları düşük tutmamız için bizi zorlardı. Bundan sonra
söyleyecek şeyleri kalmadı