Kadir Gecesi'nin önemi nedir?
Abone olRamazan-ı şerif ayı içinde bulunan en kıymetli gecedir.
Bazı âlimlere göre Mevlid gecesinden sonra en kıymetli
gecedir. Kadir Gecesi, bu ümmete mahsustur. Başka peygamberlere
böyle faziletli bir gece verilmemiştir. Bir hadis-i şerif meali
şöyledir:
dinimizislam.com'un haberine göre; (Allahü teâlâ, Kadir
Gecesi’ni ümmetime hediye etti, başka ümmete
vermedi.) [Deylemî]
Resulullah’a “sallallahü aleyhi ve sellem”, kendisinden önceki
insanların ömürlerinin ne kadar olduğu bildirilince, kendi
ümmetinin ömürlerini kısa buldu. Uzun ömürlü olan diğerlerinin
işledikleri salih amelleri işleyemezler diye düşününce, Allahü
teâlâ ona bin aydan hayırlı olan Kadir Gecesi’ni ihsan etti. Allahü
teâlâ, (Kadir Gecesi senin ve
ümmetinindir) buyurup Habibini
ferahlandırdı. (İ. Malik)
Resulullah efendimiz, (Benî İsrail peygamberlerinden
80 yıl hep ibadet eden oldu) buyurunca, Eshab-ı kiram
hayret etti. Cebrail aleyhisselam gelip, (Yâ Resulallah, ümmetin o
peygamberlerin, [diğer işlerin dışında] 80 yıl hep ibadet etmesine
şaşıyorlar. Allah sana ondan iyisini verdi)
diyerek, (Kadir Gecesi, bin aydan
hayırlıdır)mealindeki âyeti
okudu. (Rıyad-ün-nasıhin)
Baliğ olarak 50 yıl yaşayan kimse, 50 tane Kadir gecesi geçirir.
Bir gece, 80 yıl değerinde olunca, 50x80=4000 yıl eder. 4 bin yıl
ibadet etmiş gibi sevaba kavuşur. Kadir gecesi hakkındaki hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Dört gecenin gündüzü de gecesi gibi faziletlidir. Allahü
teâlâ, o günlerde dua edenin isteğini geri çevirmez, onları
mağfiret eder ve onlar bu günlerde bol ihsana nail olurlar. Bunlar,
Kadir gecesi, Arefe gecesi, Berat gecesi, Cuma gecesi ve
günleri.) [Deylemi]
(Sevabını Allah’tan umarak, Kadir Gecesi’ni ihya edenin
geçmiş günahları affolur.) [Buhârî]
(Kadir Gecesi’nde, bir kere Kadir suresini okumak, başka
zamanda Kur’an-ı kerimi hatim etmekten daha sevabdır. Kadir
Gecesi’nde bir Sübhanallah, bir Elhamdülillah, bir La ilahe
illallah söylemek 700 bin tesbih, tahmid ve
tehlilden kıymetlidir. Bu gece koyun sağımı müddeti
kadar [az bir zaman] namaz kılmak,
ibadet etmek, bir ay bütün geceleri sabaha kadar ibadet etmekten
daha kıymetlidir.) [Tefsir-i Mugni]
(Kadir gecesi üç defa “La ilahe illallah” söyleyen
müslümanın, birincisinde bütün günahları bağışlanır. İkincisinde
Cehennemden kurtulur, üçüncüsünde Cennete
girer.) [Tefsir-i Mugni]
Resulullah, Kadir Gecesi’nde, (Allahümme inneke
afüvvün kerîmün tühıbbül afve fa’fü annî) duasını
okurdu. (Ya Rabbi, sen affedicisin, kerîmsin, affı seversin, beni
de affeyle) demektir.
Ramazan ayının 27. gecesi
Sual: Kadir gecesinin 27. gece olduğu kesin
midir?
CEVAP
Hayır, kesin değildir. Kadir gecesi
Ramazan ayı içindedir. Kadir gecesinin hangi gece olduğu, kesin
olarak belli değildir. Âlimlerimiz, (Allahü teâlâ, rızasını taatte,
gazabını günahlarda, orta namazı beş vakit namazda, evliyasını halk
arasında, Kadir gecesini Ramazan ayı içinde gizlemiştir)
buyuruyorlar.
O halde Allahü teâlânın rızasına kavuşmak için, hiçbir iyiliği
küçük görmemeli! Gazabı günahlar içinde saklı olduğu için, hiçbir
günahı küçük görmemeli; orta namazı kaçırmamak için, beş vakit
namazı vaktinde kılmalı; evliya halk arasında gizli olduğu için
herkese iyi muamele etmeli. Her geleni Hızır, her geceyi Kadir
bilmelidir.
Ramazan-ı şerif ayının 27. gecesini ihya etmek çok sevabdır. Birkaç
hadis-i şerif meali şöyledir:
(Kadir gecesini ramazanın son on gününde
arayın!) [Müslim]
(Kadir gecesini, ramazanın son on gününün 21, 23, 25, 27 ve
29 gibi tek gecelerinde veya ramazanın son gecesinde arayın!
Sevabını umarak Kadir gecesini ibadetle geçirenin günahları
affolur.) [İ. Ahmed]
(Kadir gecesi ramazanın 27. gecesidir.) [Ebu
Davud]
İmam-ı a'zam hazretleri, Kadir gecesinin, ramazanın 27. gecesine
çok isabet ettiğini bildirmiştir. (Kadir gecesine
rastlamış olan bir geceyi ihya eden, Kadir gecesini ihya etmiş gibi
sevab kazanır) hadis-i şerifini düşünerek, sık sık
vaki olan 27. gece ihya edilirse, o gece Kadir gecesi olmasa bile,
büyük sevaba kavuşulur. Kadir gecesini soran bir zata, Peygamber
efendimiz, (Bu yıl Kadir gecesi ramazanın ilk
gecesiydi, geçti. 27. geceyi ihya et! Ramazanın 27. gecesini ihya
edene, vücudundaki kıllar sayısınca, hac, umre, şehid ve gazi
sevabı verilir) buyurdu. Başka birine
de, (Bu yıl Kadir gecesi geçti, fakat Ramazanın 27.
gecesini ihya et! Kadir gecesi sevabına kavuşursun. Şefaatten
nasipsiz kalmazsın) buyurdu. Hazret-i Âişe validemize
de, (13. geceydi, geçti. Kadir gecesini kaçırdıysan,
27. geceye kavuşursun. O geceyi ihya edersen, ahiret yolculuğu
için, azık olarak, o geceki ibadet sana yeter)buyurdu.
Hazret-i Âişe validemiz de, (Resulullah, ramazanın son on gününde
çok ibadet ederdi) buyuruyor. [V. Necat]
Mübarek vakitlerde, günahlardan titizlikle uzak durmalı, taatları,
ibadetleri ve her çeşit hayratı artırmalıdır. Zira Allahü teâlâ,
tarafından sevilen kimse, faziletli vakitlerde faziletli amellerle
meşgul olur. Buğzettiği kul ise; faziletli vakitlerde kötü işlerle
meşgul olur. Kötü işlerle meşgul olanın bu hareketi azabının daha
şiddetli olmasına ve Allahü teâlânın, ona daha çok buğzetmesine
sebep olur. Çünkü o, böyle yapmakla vaktin bereketinden mahrum
kalmış ve onun hürmet ve şerefini çiğnemiş olur.
Bu geceyi ihya için ilim öğrenmeli, mesela ilmihal okumalı, kaza
namazı kılmalı, Kur’an-ı kerim okumalı, dua, tevbe etmeli, sadaka
vermeli, Müslümanları sevindirmeli, bunların sevaplarını ölü diri
bütün müminlere göndermeli! Kadir gecesini ihya edenin, Ramazan
orucunu tutanın, haccı kabul olanın, bütün günahları affolursa da,
namaz, oruç ve kul borçları ödenmiş olmaz. Bunları kaza ederek,
ödeyerek borçtan kurtulmak gerekir.
Bin aydan faziletli, ne kadar kadri yüce!
Sayısız günahkâr kul, affa uğrar bu gece.
Sual: Kadir gecesinde bir günlük kaza namazı
kılanın bin aylık kaza namazı borcunun ödeneceği söyleniyor. Hiç
namaz kılmayıp sadece Ramazanda her gece bir günlük kaza kılan
Kadir gecesini bulur. Bin aylık [83 yıllık] namaz borcu ödenmiş
olur mu?
CEVAP
Mirac gecesinde yüz rekat nafile namaz
kılanın bütün namaz borçlarının ödeneceği de söylendi. Muteber
kitaplardan nakledilmezse, böyle büyük hatalara düşülür. Hadis-i
şerifte de buyuruldu ki:
(Kabul olan hac, geçmiş günahları yok
eder.) [Beyheki]
Kadir gecesini ihya edenin, Ramazan orucunu tutanın, haccı kabul
olanın, bütün günahları affolursa da, namaz, oruç ve kul borçları
ödenmiş olmaz. Bunları kaza ederek, ödeyerek borçtan kurtulmak
lazımdır. (Hadika)
Günahların affolması için Ehl-i sünnet itikadına sahip olmak,
bid’at işlememek lazımdır. Bu geceyi ihya için kaza namazı kılmalı,
Kur’an-ı kerim okumalı, dua, tevbe etmeli, sadaka vermeli,
müslümanları sevindirmeli, bunların sevaplarını ölü diri bütün
müslümanlara göndermelidir!
Sual: Kadir gecesinin alametleri nelerdir? Özellikle
Kadir gecesine rastlamak için Ramazanın gecelerini nasıl
değerlendirmeli?
CEVAP
Ramazanın her gecesini Kadir gecesi bilerek hareket edilirse Kadir
gecesine rastlanmış olur. Her gün en az şunlar yapılmalı:
1- Yatsı namazında zammı sure olarak Kadir
suresini okumalı.
2- Kadir gecesi okunacak duayı
okumalı.
3- Bir iki sayfa Kur'an-ı kerim okumalı.
4- İlmihalden bir iki sayfa
okumalı.
5- Az da olsa sadaka vermeli.
6- Gece seher vakti, iki rekat namaz kılıp,
silsile-i aliyyeyi okuyarak, o âlimlerin hürmetine dua
etmelidir.
7- Gündüzü de gecesi gibi kıymetli olduğu
için gündüzleri de değerlendirmelidir.
Kadir gecesin alametleri
Kadir gecesi, açık ve
sakin olur, ne sıcak, ne de soğuk olur. Ertesi sabah güneş, kızıl
olup, şuasız doğar. Kadir Gecesinde köpek sesi duyulmaz diyen
âlimler de olmuştur. Ubeyd bin Ömer hazretleri anlatır: Kadir
gecesi denizde idim, denizin suyunu içtim, tuzlu değildi, tatlı ve
hoş idi.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Kadir gecesi açık ve mülayim olur. Soğuk ve sıcak
değildir, sabahında da güneş zaif ve kızıl olarak
doğar.) [Taberani]
(Kadir gecesi açık olur, sıcak ve soğuk değildir. Bulut yoktur.
Yağmur ve rüzgar yoktur. O gecenin sabahının alameti güneşin şuasız
doğmasıdır.) [Taberani]
(Kadir gecesi sabahı güneş şuasız olarak doğar. Yükselinceye kadar
sanki büyük bir tabak gibidir.) [Müslim]
Sual: Kur’an-ı kerimin Kadir gecesinde
indirildiği Kadr suresinde bildiriliyor. Şimdi, bu gece niye her
sene aynı güne gelmiyor da Ramazan ayı içinde değişik günlere
geliyor? Niye hep aynı gece olmuyor? Mesela, Kur’an-ı kerimin
indirilmeye başlanması, Ramazanın 26’sını 27’sine bağlayan gece
vaki olduysa, Kadir gecesinin hep bu gece olması gerekmez mi? Bir
de kameri aylar da böyle. Ramazan yaza geldiği gibi kışa da
gelebiliyor. Niye hep aynı zamanda olmuyor da yılın bütün aylarını
dolaşıyor?
CEVAP
Biri diğerinden farklı sualdir. Allahü
teâlâ, kameri [gökteki ayı] bütün seneyi dolaşacak şekilde
yaratmıştır. Kameri sene 354 gündür. Şemsi yıla göre 10 veya 11 gün
azdır. Bunun için her sene kameri ay, 10 gün önce gelir. Böylece
bütün senenin aylarını dolaşır. Allahü teâlâ böyle istemiştir.
Ramazan orucu, böylece senenin en uzun ve en kısa, en soğuk ve en
sıcak günlerine geliyor.
İslamiyet, bir bölgeye değil, bütün dünyaya gelmiştir. Her
coğrafyadaki, her mevsimdeki insanlara hitap eder. Sıcak ve soğuk
ülkeler var. Gündüzleri veya geceleri kısa ve uzun yerler var.
Hepsi için tek ve aynı tarih olsaydı müslümanların işi güç olurdu.
Bunun gibi daha bir çok hikmeti olabilir.
Allahü teâlâ, Kadir gecesini gizlemiş, yani Ramazan ayının çeşitli
günlerine koymaktadır. Bu sene Ramazanın birine koyarsa öteki sene
Ramazanın yedisine koyabilir, Kadir gecesi o gece olur. Diğer
geceler gibi falanca ayın belli bir günü yapmamış, bu geceyi
gizlemiştir. Bu gecenin aylarla ilgisi yok, gece ile ilgisi var.
Kadir gecesi Ramazanın 27. gecesinde Kur'an-ı kerim inmiş ise, bu
sene de Kadir gecesi Ramazanın üçüne alınmış olabilir. Demek ki bu
mübarek gece Ramazanın üçüne geldi. Ay mefhumundan sıyrılmak
gerekir. Diğer geceler ayla ilgili, Kadir gecesi ayla ilgili değil,
gece ile ilgilidir. Allahü teâlâ dileseydi her aya bir tane koyardı
ve her ayda Kadir gecesi olabilirdi. Kur'an-ı kerimin indiği bu
geceyi de her ay kutlardık.
İlk defa Kur’an-ı kerimin nazil olduğu gecenin
hususiyetini, faziletini ve bereketini Allahü teâlâ her sene başka
bir geceye veriyor. Yani her sene değişik bir gecenin o kıymet ve
fazileti taşımasını irade buyuruyor. Kur’an-ı kerimin nazil olduğu
o mübarek gecenin her sene-i devriyesinde aynı gecenin o fazileti
taşıması icap etmiyor. Başka bir gece o fazileti taşıyabiliyor.
Kadir gecesi ne zaman?
Sual: İmam-ı Şa’rani hazretlerine
göre Kadir gecesi hangi güne denk
geliyor?
CEVAP
İmam-ı Şa’rani hazretleri, kendi keşfini
bildirmiş ve (Ramazan, pazar günü başlarsa, Kadir gecesi 29.
gecedir. Salı başlarsa 27. gece, perşembe başlarsa 25., cumartesi
başlarsa 23., pazartesi başlarsa 21., çarşamba başlarsa 19., cuma
başlarsa 17. gecedir) buyurmuştur.
Ebül Hasan Harkani hazretleri de buyuruyor ki: Büluğ çağımdan beri
Kadir gecesini hiç kaçırmadım. Ramazan ayının ilk günü pazar günü
başladığında, Kadir gecesi 29. gece olurdu. Pazartesi günü
başladığında, 21. gece olurdu. Salı günü başladığında, 27. gece,
çarşamba günü başladığında, 19. gece, perşembe günü başladığında,
25. gece, cuma günü başladığında, 17. gece, cumartesi günü
başladığında, 23. gece olurdu. (Mişkat-ül-envar,
Şir’a-tül-İslam)
Görüldüğü gibi iki büyük âlim de, aynı şeyi keşifleriyle
bildiriyorlar.