İstiklal Marşını yanlış söylüyoruz
Abone olHürriyet yazarı Soner Yalçın, İstiklal Marşı’nın yıllardır yanlış söylendiğini iddia etti. Peki bu ne kadar doğru?
Türkiye tarihinin sözleri herkes tarafından büyük coşkuyla
okunan, ama bestesi hep eleştirilen başka bir eseri yok...
Besteci Osman Zeki Üngör’e göre tartışmalar, İstiklal Marşı’nın ilk
plak kaydını yapan Sahibinin Sesi adlı müzik şirketinin yanlış
kaydından kaynaklanıyor.
Hürriyet yazarı Soner Yalçın köşesine "İstiklal Marşımızı yıllardır
yanlış söylediğimizi" taşıdı:
"Marş cenaze marşı gibi, temposu çok ağır."Besteye
yapılan eleştirilerin odağında buna benzer cümleler vardı.Osman
Zeki Üngör de bu eleştirilere katılıyordu. Ama haklı bir gerekçesi
vardı.
Şöyle ki:
Sahibinin Sesi, İstanbul’da ünlü bir müzik şirketinin adıydı.
Şirketin üç ortağından Kayseri kökenli Vahram Gesaryan, İstiklal
Marşı’nı plağa kaydetmek istedi. Bu nedenle besteci Üngör’le bir
anlaşma imzaladı.
İngiltere’den getirilen ses teknisyenlerinin kontrolünde, besteci
Üngör orkestra eşliğinde milli marşı stüdyoda icra etti.
Fakat aksilik oldu; marş plağın aynı yüzünün yarısını doldurabildi.
Şirket yöneticileri devreye girdi; plağın dolması için bir marş
daha çalınmasını istediler.
Besteci Üngör yanaşmadı.
Ortam gerilince bir teklifte bulundu:
"Marşı biraz ağır çalalım, böylece plak dolar. Sonra çalınırken
gramofon biraz hızlıya ayarlanır, olur biter!"
Besteci Üngör kendi edip kendi bulmuştu; marş çalınırken,
gramofonun hızıyla ayarlama yapılacağını kim düşünebilirdi ki?
Doğal olarak, milli marş plağa okunan bu ağır temposuyla Türkiye’ye
yayıldı.
Radyolar bile aynı yavaşlıkta çalmaya başladı. Besteci Üngör sağa
sola koştu, derdini anlatmaya çalıştı:
"Ben, Şişli’deki dairemde besteyi yaparken gözümüzün önünde İzmir’e
dörtnala giden süvariler vardı; ama bu marş çok yavaş çaldırılıyor,
yanlıştır, yazıktır, yapmayın!"
Ama iş işten geçmişti. Orkestralar bile artık plaktaki tempoyla
çalıyordu..."