İşte Fazıl Say'ın Türkiye korkusu
Abone olFazıl Say, Alman gazetesine konuştu Türkiye'deki tartışmanın nedenlerini anlattı. İşte o ilginç ropörtaj;
Alman ''Berliner Morgenpost'' gazetesi,
dünyaca ünlü piyanist ve besteci Fazıl Say'ı Türk müziğinin
Batı'daki en önemli elçisi olarak tanıttı.
Say, gazeteye yaptığı açıklamada, Türkiye'nin farklı bir ülke
olduğunu ve öyle de kalması gerektiğini vurgularken,
''Müziğimiz Alman avangardistler tarafından pek takdir
edilmiyor, ancak neden Alman avangardistliğine bağlı olayım ki, ben
bir Alman değilim. Biz ülkemizin hammadesi ile ilgileniyoruz, bu
bizim kanımızda var'' şeklinde konuştu.
Say, Türkiye'nin hammadesinin ''Kara Toprak'' adlı
eserde gizli olduğunu, bu eserde Anadolu toprağının büyüsü, coşkusu
ve hüznünün bir arada yaşandığını dile getirdi.
Gazetenin haberinde, Say'ın, Türk kökenini inkar etmeden, Ulvi
Cemal Erkin, Ahmed Adnan Saygın gibi ünlü Türk bestecilerini
dünyaya tanıttığı ve piyano konçertolarıyla müziğin yönünü
Boğaziçi'nden Batı'ya çevirdiği, bu yönüyle kültürlerarası
diyaloğun dervişi ve ülkedeki gelişimin yeni bir yüzü olduğu
belirtildi.
Say, Türkiye'nin yüzyıllardan beri bir kültür ülkesi olduğunu ve bu
kültürün doğu ruh ve zihniyetine hitap ettiğini ifade ederek,
Batı'da dil farklılığından dolayı bir türkünün piyano konçertosu
kadar etkili olamadığını söyledi.
Türkiye'nin sadece Avrupa'da değil, yaşam tarzıyla kendi içinde de
bölünmüş bir ülke olduğu ve bu farklılığın daha da büyüdüğü
şeklindeki bir yorum üzerine de Say, ''Türkiye hem Batı,
hem de bir Doğu ülkesi. Türkiye'de şu anda var olan sıcak tartışma
da, Batılı yaşam biçimini benimsemiş insanların yaşam biçimlerini
değiştirmek zorunda kalacağı korkusundan kaynaklanıyor''
iddiasında bulundu.
Say ayrıca, 10 yaşındaki kızının başörtüsü takma ya da ateist olma
konusunda ancak kendisinin karar verebileceğini ve bu konuda bir
baskı yapmadığını belirterek, ancak bu baskının Türkiye'de daha da
artmasından endişe duyduğunu ifade etti.