İslam'da kadın tartışması büyüdü
Abone olİlahiyatçı Prof. Dr. Hayri Kırbaşoğlu'nun Sabah'a yaptığı açıklama yeni tartışmanın kıvılcımı oldu.
''İslam'da kadının yeri Hz. Muhammed döneminde daha genişti.
Peygamberimizin eşi Hz. Ayşe dini otoriteydi. Kadınlar dinde yine
söz sahibi olmalı.'' Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim
üyesi Prof. Dr. Hayri Kırbaşoğlu'nun SABAH'a yaptığı bu açıklama
geniş bir tartışmaya yol açtı. Milletvekillerinden İlahiyat
hocalarına, yazarlardan Diyanet İşleri Başkanı'na kadar bu konuda
öne sürülen görüşler özetle şöyle… * Uludağ Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Yunus Beyti Yavuz Kur'an Cahiliye
döneminden çıkan kadına insani haklarını vermesine rağmen,
Peygamberimiz ve 4 halife döneminden sonra toplumda bir bozulma
oldu. Arap milliyetçiliğine dönüş oldu ve Arap toplumunun kadına
bakışı geçerli oldu, kadın ikinci plana atıldı. * Emine Şenlikoğlu
(Yazar) Kadınlar Peygamberimiz döneminde dinini çok iyi biliyordu.
Kocasının söyledikleri eğer yanlış ise ona itaat etmiyordu. Hz.
Ayşe babasının ısrarına rağmen Hz. Peygamberden özür dilemiyor ve
'O haksız, o dilesin' diyebiliyordu. Sonunda da Peygamber özür
diliyordu. * Afet Ilgaz (Yazar) O dönemdeki eşitlik ile bugünkü
eşitlik anlayışı daha farklı. O yüzden bugün ve o günkü dönem
arasında mukayese yapılabileceğini zannetmiyorum. Ama kadınlardan
din yöneticisi olmaması için neden yoktur. * Abdurrahman Dilipak
(Yazar) Kadın imam olamaz. İmam cemaati arkasına alır ve namaz
kıldırır. Benim terbiyem bu konuları tartışmaya izin vermiyor ama
kadın özel bir durumda ise nasıl namaz kıldıracak. * Milli Eğitim
Komisyonu Başkanı ve Diyanet İşleri eski BaşkanıTayyar Altıkulaç
Kamu görevinde, siyaset ve diğer toplumun bütün alanlarında bugün
kadının yer alma oranını savunma imkanımız yok. Hükümette bir kadın
üye var. Neden 10 tane bakan olmasın? Parlamentoda niye bu kadar az
kadın milletvekili var? * AKP Ankara Milletvekili Eyüp Sanay
Kadının durumunu İslam tarihine yamamak yanlıştır. Çünkü
toplumların sosyolojik gelişmeleri vardır. Kadınlar bazen ön planda
olur, bazen de arka planda. * AKP Samsun Milletvekili Musa Uzunkaya
Hz. Muhammet döneminde hiç bir zaman kadınlar ikinci plana
itilmedi. Kadınlar daha sonra ''fitneye'' neden olabileceği
endişesi ile geri plana itildi. Oysa fitne her yerde olabilir. *
AKP Konya Milletvekili Mustafa Ünaldı Hiç kimse kadınların
fizyolojik farklılığı, kışkırtıcılığı olduğunu inkar edemez.
Erkekler ile iç içe olurlarsa kargaşa olur. Kendilerine ayrılan
yerde ibadetlerini yapabilirler. DİYANET ÇALIŞIYORUZ * Diyanet
İşleri Başkanı Prof. Ali Bardakoğlu Kadınlarımızın toplumda hak
ettikleri yeri aldıklarına inanmıyorum. Bu büyük bir eksiklik.
Bunun için Diyanet olarak üzerimize düşeni yapacağız. Yapmaya
çalışıyoruz. * Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi
Prof. Dr. Salih Akdemir Kadınlar günümüzde gecikmiş de olsa Atatürk
sayesinde peygamber zamanındaki konumlarına geliyorlar. * Hasibe
Turan (Mektup Dergisi yazarı) İslam dini kadının evde oturmasını
değil, tüm sosyal yaşam içinde aktif olarak yer almasını sağlayan
bir dindir. Ancak tarih içinde gerek savaşlar, gerek iktidarların
baskısı, gerekse Yahudi ve Musevilikte kadına uygulanan kıstaslar
kadının ikinci sınıf bir vatandaş haline dönüşmesine neden oldu. *
Ahmet Günbay Yıldız (Yazar) Kadınlar Peygamber dönemindeki
haklarını talep etmeli, sosyal ve siyasal alanda eşitlik istemeli.
Kadından dernek başkanı oluyor da neden devlet başkanı ya da ordu
başkanı olmasın. * Hüseyin Üzmez (Vakit Gazetesi Yazarı) Ben din
adamı değilim ama kadın dinimize göre imam olamaz, özel günlerinden
dolayı. Kısasa karar veren kadı olamaz. Bunun dışında her şey
olabilir. * Galatasaray Üniversitesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyesi
Yrd. Dç. Dr. Merçil Bugün 'ikinci kuşak kadınlar' olarak
nitelendirilen eğitim düzeyi yüksek kadınlar bir önceki kuşağa göre
daha çok hak talep ediyor. Bu kuşak kadınlar 'ev ve annelik
rolleri' dışında da seslerini duyurma çabasında.