Heykeldeki hata 11 yıl sonra giderildi
Abone olGelibolu Yarımadasında bulunan Şehitler Abidesi'ndeki 11 yıllık hata sonunda düzeltildi.
Tarihi Gelibolu Yarımadası Milli Parkı'nda bulunan
Şehitler Abidesi'nin ayaklarındaki rölyefte, askerlerine hedef
gösteren komutanın elinin 6 parmaklı olduğunun fark edilmesiyle
ortaya çıkan hata, düzeltildi.
Çanakkale Boğazı'nın girişinde bulunan ve buradan geçen gemilerin
rahatlıkla görebildiği Şehitler Abidesi'nin ayaklarında bulunan ve
Mehmetçiğin kahramanlıklarını anlatan 8 rölyef, Kültür ve Turizm
Bakanlığının açtığı bir yarışma sonucunda, heykeltıraş Prof. Dr.
Ferit Özşen'e yaptırıldı.
Abidenin Çanakkale Boğazı'na bakan ayağında yer alan rölyefte,
askerlerine hedef gösterdiği tasvir edilen komutanın 6 parmaklı
olduğunun vatandaşlarca fark edilmesi üzerine ortaya çıkan hatayı
rölyefi yapan Prof. Dr. Ferit Özşen, giderdi. Özşen, komutanın
elindeki 6. parmağı keserek, hatasını düzeltti.
Özşen, yaklaşık 10 yıl önce rölyef yapılırken fark edilmeden bir
parmağın fazla bırakıldığını söyledi.
Bir sanatçının yaptığı eserinden 5 yıl boyunca sorumlu olduğunu, bu
kutsal topraklarda yaptığı böyle bir eserin üzerinden 10 yıl
geçmesine rağmen kendisinde sorumluluk hissettiğini ifade eden
Özşen, bu nedenle zamanla doğabilecek hataları düzeltmeyi boynunun
borcu olarak gördüğünü ifade etti.
Özşen, ''Yaklaşık 10 yıldan beri eserim taş gibi ayakta duruyor.
Zamanla oluşan demir oksitleri silerek, aralardaki düşen derzleri
de doldurdum. Bu rölyefi Türkiye'deki granit üzerine yapılan eser
olarak nitelendirebiliriz. Bunların taşları Çanakkale'nin Ezine
ilçesi Kemallı köyünden getirilerek, 1950'li yıllarda döşendi. 40
yıl sonra bu rölyefleri alnımın akıyla ortaya çıkardım'' diye
konuştu.
Dedesinin ve 6 kardeşinin Çanakkale, Yemen, Trablusgarp, Balkanlar
gibi cephelerden geri gelmediğini, şehitlere çok önem verdiğini
belirten Özşen, ortaya çıkan hatayı düzeltmek için geldiğini
bildirdi.
TEŞEKKÜR BEKLERKEN, ELEŞTİRİ ALDIM
Şehitler Abidesi inşa edildikten sonra 3,5 metre boyutunda abidenin
ayaklarında bırakılan düz granit zeminin, Türk sanatçısı tarafından
yontulması gerektiğini, o yıllarda kendisi de dahil sanatçıların
granit yontamadığını bildirdi.
Özşen, şöyle konuştu:
''O dönem her bir bacak için yarışma düzenlendi ve tüm yarışmaları
kazandım. 30 usta ile 3 yılda elle yontarak bu işin üstesinden
gelebileceğimi düşündüm ama öncelikle bu işte çalışacak ustalara
granit yontmasını ardından da figür yapmasını öğretmem gerekiyordu.
Bunun çok masraflı olacağını düşünerek İtalya'ya gittim. Graniti
duvarda yontması için o zamanın parasıyla 200 bin dolar vererek, 30
tonluk makine aldım. 6 kişilik bir ekiple 9 ay süren bir çalışma
yaptım ama bu işten zarar ettim. İtalya'da yaptırdığım makine bana
kaldı. Bunun için bankadan çektiğim krediyi ödemek için bir evimi
ve bir tarlamı feda ettim. Kültür Bakanlığından bir teşekkür
beklerken yıllar sonra fazla yapılan parmaktan dolayı eleştiri
geldi. Bakanlık, rölyeflerin bitiminden sonra 'kim teslim aldı'
diye eleştiride bulundu. Zarar ettiğim bir işten teşekkür beklerken
beceriksizlikle nitelendirilmek yüreğimi sızlattı. Rölyeflerde
eksik bir şeyler olsa yine yontarım.''