Haram parayla iftar verilir mi?
Abone olOnbir ayın sultanı Ramazan ayında her sene olduğu gibi oruç ve Ramazan ile ilgili bazı sorular akla geliyor.
İftar vermenin sevabı nedir? Haram parayla iftar verilir mi? İftar ettirme sevabı var mıdır? Oruçlu olmayanı iftara davet etmek caiz midir? İşte soruların cevabı.
Sual: İftar vermenin sevabı nedir?
CEVAP
İftar vermek çok sevabdır. Yolda giderken bir oruçluya bir hurma
veya bir zeytin verilse de iftar verme sevabına kavuşulur.
Peygamber efendimiz, (Bir kimse, bu ayda bir oruçluya iftar verirse
günahları affolur. O oruçlunun sevabı kadar ona sevab verilir)
buyurunca, Eshab-ı kiramdan bazıları, bir oruçluyu iftar ettirecek
kadar zengin olmadıklarını söylediler. Onlara cevaben (Bir hurmayla
iftar verene de, yalnız suyla oruç açtırana da, biraz süt ikram
edene de bu sevab verilir) buyurdu. (Beyhekî)
Yine bir hadis-i şerifte, (Ramazanda bir misafire oruç açtırana Sırat köprüsünü geçmek kolaylaşır) buyuruldu. (V. Necat)
Yemek yedirmek çok sevabdır. Hele oruçluya yedirmek daha çok sevabdır. Oruç tutanın sevabı kadar sevab alır, oruçlunun sevabından eksilme olmaz.
Peygamber efendimiz, (Ramazan ayında bir oruçluyu su ile iftar ettiren, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur) buyurunca da, Eshab-ı kiram, “Su az ve kıymetli iken mi?” diye sual etti. Onlara cevaben (İsterse nehir kenarında versin, aynıdır) buyurdu. (V. Necat)
Yemek yedirmeyi nimet bilmelidir! Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki:
(Amellerin en faziletlisi, bir müminin aybını örtmek, karnını
doyurmak ve bir ihtiyacını karşılamak suretiyle onu
sevindirmektir.) [İsfehani]
(Allahü teâlâ, yemek yediren cömertle meleklerine övünür.) [İmam-ı Gazali]
(Misafir, sofrada bulunduğu müddetçe, melekler, ev sahibine dua eder.) [Taberani]
(Cennette öyle güzel köşkler vardır ki, bunlar, tatlı konuşan, yemek yediren ve herkes uyurken namaz kılanlar içindir.) [Tirmizi]
(Arkadaşına, sevdiği yemeği ikram edenin günahları affolur.) [Bezzar]
Dostlarla yemek
Dost ve arkadaşlara yemek yedirmek, sadaka vermekten efdaldir.
Hazret-i Ali buyurdu ki:
(Dostlara yedirdiğim bir ekmek, fakirlere verdiğim beş ekmekten
daha kıymetlidir. Dostlarla yenilen yemek, köle azat etmekten daha
makbuldür.)
(O beni yemeğe çağırmıyor. Onu niye çağırayım) dememelidir! Yemeğe çağırırken de, yemeğe giderken de yalnız Allah rızasını düşünmelidir!
Yemekte günah işlenen davetlere gidilmez. Fakirlerin davetine gitmeyip de, zenginlerinkine gitmek kibirdendir. Kendinden aşağı olanları ziyaret etmek de tevazu alametidir.
Düğün yemeğine davet olunanın gitmesi sünnet, başka ziyafetlere
gitmek müstehaptır.
Bazı âlimler ise, (Düğün yemeğine gitmek vacip, diğer davetlere
gitmek sünnettir) demişlerdir.
Müslümanın Müslüman üzerindeki beş haktan biri, davetine icabettir. Yani davetini kabul edip gitmektir. Hadis-i şerifte, (Davete icabet ediniz) buyuruldu. (Müslim)
Külfete girenin davetine gitmek gerekmez. Cimrinin davetine de gitmemelidir! Peygamber efendimiz bu hususta, (Cömerdin yemeği şifa, cimrinin yemeği hastalıktır) buyurmaktadır. (Deylemi, Hâkim, İbni Lâl, Dare Kutnî, Hatib)
Samimi olarak davet edilen yere gitmelidir! Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Müslüman kardeşine ikram eden, Allahü teâlâya ikram etmiş olur.)
[İsfehani]
(İki kişi birden davet ederse, kapısı yakın olana icabet et! Çünkü kapısı yakın olanın hakkı daha önce gelir.) [Buhari]
(Davete icabet etmeyen, Allah’a ve Resulüne asi olmuş olur.) [Buhari] (Dinimizin bu konudaki emrine uymamış olur.)
Sual: Haram parayla iftar verilir mi?
CEVAP
Yalnız haram para ile iftar verip ondan sevap bekleyen kâfir olur.
Sevap beklemeden vermek küfür olmaz. Geliri haram helal karışıksa,
verilen iftar haram da küfür de olmaz.
Sual: Almanya'da şöyle söylentiler var:
«Burada herkes zengin istediği her şeyi alıp yiyor. Hiç
kimseyi davet etmek gerekmez. Asıl sevap kazanmak için bir fakiri
davet edeceksin ki sevap kazanasın. Burada fakir olmadığına göre
iftara davet etmek gerekmez» diyorlar. Doğru mu?
CEVAP
Yanlış. Akıl ile din olmaz. Din kitapları ne yazıyorsa, ona
bakılır. Bazı kimseler de, "Mahallende fakir varken hacca gitmek
gerekmez. Fakiri sevindirmek hacdan önemlidir" diyorlar. Ama
dinimiz öyle demiyor. Müslüman olanın dinimizin bildirdiklerine
inanması gerekir. Bütün dünyanın fakirlerini doyursanız, hepsini
zengin etseniz, hac yerine geçmez.
Fakire yemek yedirmenin sevabı ayrı, iftar açtırmanın sevabı ayrıdır. Peygamber efendimiz, (Ramazan ayında bir oruçluyu su ile iftar ettiren, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur) buyurunca, Eshab-ı kiram, "Su az ve kıymetli iken mi?" diye sual etti. Onlara cevaben (Hayır, ırmak kenarında olsa da, ırmaktan bir bardak su alıp verilse de aynı sevaba kavuşur) buyurdu.
Görüldüğü gibi ırmaktan su almak bedavadır. Burada önemli olan oruçluya iftar açtırmaktır. Bu su ile de olur, hurma ile de olur, zeytin ile de olur. Yemek yedirilirse daha çok sevap kazanılır.
Sual: Oruçlu olmayanı iftara davet etmek caiz
midir?
CEVAP
Evet, caizdir. Fakat iftara davet ederken, oruç tutanları tercih
etmeli. Bir mazereti sebebiyle, oruç tutamıyorsa, mesela yolcu ise,
hasta ise yahut muayyen halde ise, onlar da, davet edilebilir.
İftar yemeği parası vermek
Sual: Birine iftar yemeği parası vermek, iftar vermek gibi
sevab mıdır?
CEVAP
Evet.
İftar ettirme sevabı
Sual: Cami önlerinde camiden çıkanlara iftarını açmak için
hurma veriliyor. Bunlar da iftar ettirme sevabına kavuşuyorlar
mı?
CEVAP
Elbette kavuşuyorlar. Yarım bardak su verilse de, iftar sevabına
kavuşulur. İftar ettirme sevabı çok büyüktür. Üç hadis-i şerif
meali şöyledir:
(Ramazan ayında, bir oruçluyu, su ile de olsa iftar ettiren,
anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [V. Necat]
(Bir kimse, Ramazanda, bir oruçluya iftar verirse, günahları affolur. Hak teâlâ, onu Cehennem ateşinden azat eder. O oruçlunun sevabı kadar, ona sevab verilir.) [İbni Huzeyme]
(Bir hacıyı veya bir mücahidi teçhiz eden ve onların ailesini görüp gözeten veya bir oruçluya iftar veren, aynı sevablara kavuşur, diğerlerinin sevabından hiç bir şey eksilmez.) [Beyhekî]
İftara davet ederken
Sual: İftara veya başka davetlere tanıdıklarımızı davet
ederken bazıları, (Kimler geliyor?) diye soruyor. Söylemek gerekir
mi?
CEVAP
Elbette, gerekir. Hattâ sormasını beklemeden, kimlerin geleceğini
söylemeli. Gelecekler arasında görüşmek istemediği veya
görüşmesinde sakınca olabilecekler olabilir.
Kaynak: dinimizislam.com