Gökşin Sipahioğlu Geniş Açı’da
Abone olFotoğraf dergisi Geniş Açı, Londra’da açılan ‘Veil’ (Türban) başlıklı sergiden çarpıcı bir fotoğrafı kapağına taşımış.
NTV-MSNBC'nin haberine göre, Geniş Açı Fotoğraf Sanatı
Dergisi’nin son yayımlanan 34. sayısındaki özel dosyalardan biri
de, dünyanın üç büyük fotoğraf ajansından olan SIPA’nın kurucusu
Gökşin Sipahioğlu’yla gerçekleştirilen söyleşi. Londra’da açılan
‘Veil’ (Türban) başlıklı sergiden çarpıcı bir fotoğrafı kapağına
taşıyan derginin son sayısında yurt içi ve yurt dışından birçok
özel söyleşi yer alıyor. Özel dosyaların yanı sıra basın
fotoğrafının en prestijli ödülü olarak nitelendirilen World Press
Photo’nun kırk yedincisini kazananlara ayrılan özel bir bölüm, yine
World Press Photo’nun birçok ülkede düzenlediği seminerler
dizisinin Türkiye’deki son ayağıyla ilgili bir değerlendirme ve ilk
Müslüman Türk fotoğrafçılardan Rahmizade Bahaeddin’in hayat
hikayesi de yer alıyor. Geniş Açı’nın bu sayısı her sayıda olduğu
gibi yurt içi ve yurt dışından fotoğraf haberleriyle Londra ve
Paris’ten sergi değerlendirmeleriyle başlıyor. Takiben World Press
Photo’nun Bangladeş, Bosna Hersek ve Zimbabve gibi dünyanın farklı
köşelerinde düzenlediği ve genç basın fotoğrafçılarını sektörün
önemli isimleriyle bir araya getiren seminer dizisinin Türkiye’deki
son ayağıyla ilgili katılımcıların görüşlerine yer veren bir
değerlendirme, World Press Photo’nun her yıl düzenlenen basın
fotoğrafı yarışmasının sonuçlarına özel bir içerik ve uzun yılar
süren sessizliğini İstanbul Fotoğraf Merkezi’nde açılan sergisiyle
bozan Bülent Özgören’le yapılan söyleşi geliyor. Derginin bu
sayısındaki ilk özel söyleşi, Paris’i haber fotoğrafçılığının
merkezi yapan ve dünyanın üç büyük ajansından biri olan SIPA’nın
kurucusu Gökşin Sipahioğlu’yla otuz beş yıldır yönettiği ajanstan
ayrılmadan önceki son günlerde gerçekleştirilen söyleşi. 2001
yılının sonunda mali sorunlar nedeniyle ajansı bir iletişim
şirketine satan ve 2004 yılının sonuna kadar görevde kalacak
olmasına rağmen bazı anlaşmazlıklar nedeniyle yıl sonunu beklemeden
ajanstan ayrılan Sipahioğlu, Geniş Açı’nın Paris temsilcilerinden
Pınar Üstün’e verdiği bu özel röportajda hem gazetecilik hikâyesini
hem SIPA’nın geldiği noktayı hem de ajanstan ayrıldıktan sonraki
projelerini anlatıyor. Dergideki diğer bir özel söyleşiyse
geçtiğimiz sonbaharda bir Fransız dergisi adına çalışma yapmak
üzere İstanbul’a gelen Magnum fotoğrafçısı Patrick Zachmann’la
fotoğraf, bellek ve kimlik üzere odaklanan söyleşi. Farklı
kimliklere sahip toplulukları kendine konu edinen bir fotoğrafçı
olan Zachmann, şu anda Magnum’un Paris ofisinden sorumlu başkan
yardımcılığını da yürütüyor. Zachmann’ın fotoğraf öyküsünden
günümüzde fotoğrafçılıkta gerçekleşen değişimlere uzanan söyleşiyi
üçüncü dünyadaki bağımsız fotoğraf oluşumlarının önde gelenlerinden
Drik Fotoğraf Ajansı’nın kurucusu ve yöneticisi Shahidul Alam’la
gerçekleştirilen söyleşi takip ediyor. Uluslararası fotoğraf
camiasının renkli simalarından biri olan Bangladeşli Alam, Fotoğraf
Vakfı Girişimi’nin davetlisi olarak geldiği İstanbul’da kendi
geliştirdikleri bir yazılımın tanıtımında da bulundu. Geniş Açı’nın
bu sayısındaki son söyleşiyse siyah beyaz baskı alanında Paris’in
önemli laboratuvarlarından biri olan Fenêtre sur Cour’da sevdiği
işi, kendi bildiği gibi yürütmekte inat eden Nathalie
Lopparelli’yle derginin Paris temsilcilerinden Zeynep Saygı
Devisscher’in yaptığı söyleşi. Sebastião Salgado’nun yanında
asistanlık yaparak tecrübe kazanan Lopparelli, söyleşide siyah
beyaz baskının inceliklerinden son zamanda yaşanan teknik
gelişmelere kadar görüşlerini aktarıyor. Geniş Açı’nın
‘Unutul(may)anlar’ köşesinin bu sayısındaki konuğu ilk Müslüman
Türk fotoğrafçılardan Rahmizade Bahaeddin (Bediz). Derginin köşe
yazarlarından Burçak Evren’in kaleme aldığı yazı çoğu fotoğraf
tarihçisi tarafından ilk Müslüman Türk fotoğrafçı olarak tanımlanan
Bahaeddin’in hayat hikâyesinin bilinmeyen yönlerini ele alıyor.
Pera’daki birçok eski ve ünlü fotoğrafçıyla rekabete girişerek
tutunan ve popüler olan Bahaeddin’in fotoğraflarıyla desteklenen
yazı fotoğrafçının hayatından ilginç detaylar içeriyor. GENİŞ AÇI
BÖLÜMLERİ Geniş Açı’nın ilgiyle takip edilen bölümleri ‘Optik
Zamanlar’, ‘Köşebaşı’, ‘Nostalji’, ‘Çizgili Sayfa’, ‘Beriki Mecra’,
‘Exposed’ ve ‘Kitap’ da bu sayıda yer alan diğer köşeler. Bir
sonraki sayısı 15 Mayıs’ta yayımlanacak Geniş Açı ile ayrıntı bilgi
almak ve eski sayılara ulaşmak için: (0212) 251 7003 -
www.genisaci.com