Tarikatlar liginde Gülen cemaati önde
Abone olTempo Dergisi’nde yayınlanan bir araştırmada Fethullah Gülen Cemaati ile Nakşibendi Tarikatı mercek altına alındı. İlahiyatçılar ve gazeteciler konuyu değerlendirdi.
Türkiye’de İslami akımlardan Fethullahçılar’ın, Nakşibendiler’e
göre daha etkin konuma geldiği iddia edildi. Tempo Dergisi’nin bu
haftaki sayısında yayınlanan araştırmada, dini cemaatlerden
Fethullahçılar’la Nakşibendi Tarikatı ve özellikle İskenderpaşa
kolu mercek altına alındı. YENİ İSLAM ANLAYIŞI İlahiyatçılar,
toplum bilimciler ve uzman gazetecilerin görüşlerinin de yer aldığı
araştırmada, Ankara Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Tayfun
Atay, Fethullah Gülen Hareketi’nin etkinliğinin artmasını iki
nedene bağladı. Birincisi Türkiye Müslümanlarının kapitalist
sisteme entegre olmasıyla bağlantılı olarak Müslüman burjuvazinin
şekillenmesi. İkincisi de hareketin küreselleşmeyle bağlantılı
olarak yerel kalmayıp dünyaya açılmasıdır. Bunun yanısıra, toplumda
değişen yeni İslam anlayışının çok iyi algılanması Fethullahçıların
etkinliğini artıran bir başka neden. Atay, yeni süreçlerde siyasal
İslam’ın sistem kurma iddiasından uzaklaşması ve İslam’ın kültürel
anlamda çok daha geniş bir alana yayılmasına ve dini çizgide
olmayan yayın organlarının içeriklerinin değişmesine dikkat çekerek
‘Burada İslam’ın ticaretleşmesinden söz edilebilir. İslam, artık
kültür endüstrisinin önemli bir gelir kalemini oluşturmuş durumda.
Burada bir tür sermaye dönüşmüştür. İslam’ın bu kültürel açıdan
geniş kesimlerce kabul görmesi, Fethullah Hoca ve cemaatinin
genişlemesine neden olmuştur.’ NAKŞİLER’İN UYUMU Marmara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Ali Köse ise,
Nakşibendiler’in İskenderpaşa özelinde günün değişen koşullarına
uyma konusunda sıkıntı çektiğini ve bu nedenle siyasetten kültüre
kadar birçok alanda gerileme sürecine girdiğini iddia etti. Köse’ye
göre, bu nedenle ibre Fethullah Gülen’e kaydı. Dini eğilimlere
duyarlı insanlar, eğitime ağırlık veren faaliyetler nedeniyle Gülen
Cemaati’ne yöneldi. Fethullahçıların yayın organları vasıtasıyla
iletişim ağı kurarken, diğer dini cemaatler bu konuda başarılı
olamayarak lokal kaldılar. Köse, Nakşibendi Tarikatı’nın
İskenderpaşa kolunun başında bulunan Nurettin Coşan’ın, tarikat
gelenekleri konusunda yetersiz kalmasının cemaatin sevk ve
idaresini zorlaştırdığını söyledi. Ayrıca Avustralya’da yaşaması,
giyim ve hitap tarzına kadar birçok konuda Coşan, kendisini cemaate
kabul ettiremedi. Köse, Coşan’ın geleneksel anlamda cemaatin
ritüellerine liderliğinin ve imamlık yapmasının şüpheyle
karşılaşabileceğini de sözlerine ekledi. Fethullahçılar neden
yükselişte Doç. Dr. Tayfun Atay’a göre; Fethullah Gülen cemaati
klasik tarikat anlayışını benimsemiyor. Fethullahçıların başta
medya olmak üzere, teknolojinin tüm imkanlarını kullanmaları,
kendilerine artı puan olarak dönüyor. Gülencilerin bağış yoluyla
toplanan paraları okul işinde kullanmaları, sempatiyle
karşılanıyor. Gülen’in önde gelen siyasilerle ve Papa gibi dini
önderlerle görüşmesi, inandırıcılığını arttırıyor. Nakşiler, Özal
döneminde etkinliklerinin doruğuna ulaşmışlardı. Ancak Erbakan
döneminde siyasette istediklerini alamadılar. Tarikatın eski bir
üyesi olan Erdoğan’ın klasik İslami çizgiden uzaklaşması da
Nakşilerin moral açısından düşmesine neden oldu. Nakşi Cemaati
neden düşüşte Prof. Dr. Ali Köse’ye göre; Cemaatin genç lideri
Nurettin Coşan, geleneksel tarikat yapısına oldukça uzak görünüyor.
Cemaatin geleneklerine uygun liderlik bilgi birikimine sahip değil.
Giyiminden hitap tarzına kadar cemaate kendini kabul ettiremiyor.
Cemaat bir liderlik sorunu yaşıyor. Nurettin Coşan’ın yurt dışında
oluşu, cemaatin sevk ve idare edilmesini güçleştiriyor. Medyayı ve
diğer iletişim olanaklarını Gülen Cemaati kadar etkin
kullanamıyorlar. Gülen Cemaati’nin eğitimde attığı önemli adımlar,
diğer tarikatlardaki insanları buraya yöneltti.