Faruk Bayhan projelerini anlattı
Abone ol"Televizyonlarda reklam kirliliği var" diyen Bayhan, "Beyaz ve Okan Bayülgen'den başka televizyon starı yok" dedi.
- Çalışma hayatınızda sizi en çok yıpratan dönem Star'da yönetici olarak bulunduğunuz dönem oldu değil mi?
Star'a geçmeye karar verdiğimde önümde iki referans vardı; çok değerli arkadaşlarım Ali Kırca ve Uğur Dündar. Benim o dönem bulunduğum yerde, Kanal D'de bir rahatsızlığım yoktu. Ancak yeni bir şeyler yapmak, yaratmak istiyordum. Ancak Star'da 6 ay sonra tadımız kaçtı, kanalda siyaset başlayınca benim oradaki işim bitti. Buna rağmen Beşik Kertmesi ve Hürrem Sultan gibi başarılı diziler yayına soktuk. Ancak o dönem orada yapılan televizyonculuk normal bir televizyonculuk değildi.
- Birçok yerden teklif aldınız. Neden Med Yapım'ı seçtiniz?
Belli bir süre için üretime yönelik, özgür bir çalışma temposu içinde çalışmayı düşünüyordum. Buradan gelen teklifi kabul ettim. Hepsi bildiğim, güvendiğim arkadaşlar. Artık hem kendime, hem aileme vakit ayırmak istiyorum. Burada her gün karne almak, yani reyting listesini almak zorunda değilim. Başarılı oluruz inşallah.
- Med Yapım'da ne tür projelere imza atacaksınız?
Dramalara ağırlık vermeyi düşünüyorum. Zaten Med Yapım stüdyo programları ve sitcom'larda çok başarılı. Yurt dışından getirmek istediğim birkaç format var. Ama bunları konuşmak için daha çok erken.
- Kimlerle çalışacaksınız peki?
Hülya Avşar'la çalışmak da her zaman zevkdir, çok disiplinlidir. Ama artık başka yüzler de bulmak gerekiyor. Aynı isimleri ekranda 4-5 projede birden görmek hoş değil.
- Şu an ekranlarda başarılı bulduğunuz ve özellikle izlemeyi tercih ettiğiniz diziler hangileri?
Dört büyük kanalda 30 dizi yayınlanıyor. Bana göre ulusal bir kanal 4 veya 5 dizi yayınlamalı. Bu dizilerin zaten 15'i çok birbirine benziyor. Dizi furyası daha ne kadar devam edecek, bilmiyorum. Çocuklar Duymasın, Avrupa Yakası, Ekmek Teknesi, Kurtlar Vadisi, Kınalı Kar, Melekler Adası, Zerda ve Bir istanbul Masalı en çok izlenen diziler. Bunların arasında merakla ve beğenerek izlediklerim ise, Kurtlar Vadisi, Bir İstanbul Masalı, En Son Babalar Duyar, Avrupa Yakası. Ama bu sene bir kanalın lokomotifi olabilecek nitelikte bir dizi yok. Çünkü çok fazla dizi var. Oyuncu, yönetmen, senaryo birden fazla projeye dağılınca kaliteli gruplar bir araya gelemiyor. Doğru ekibi kurmak ve doğru senaryoyu bulmak en önemli şeydir.
TÜRKİYE'DE İKİ STAR VAR: CEM YILMAZ VE TARKAN
- 'Star bulma' yarışmalarını nasıl buluyorsunuz? Sizce hangisi daha başarılı?
Yarışmalar gelip geçicidir, diziler lokomotiftir. Asmalı Konak, Yılan Hikayesi ve İkinci Bahar örneklerine bakalım. Bu star arama yarışmaları gelecek sene bu kadar popüler olmayacak. Bu yarışmalar şekil değiştirecek. Tamam Sevda Masalı çok izleniyor, çünkü halk orada kendisini yaşıyor. Ancak bence bu yarışmalar arasında en kalitelisi Akademi Türkiye ve Türkstar. Popstar da, Med Yapım'ın yaptığı ve Kanal D'de yayınlandığı dönem başarılıydı. Bir de bu yarışmalarda izleyici istismar ediliyor. Özellikle elemeler sırasında. Sevda Masalı'nda Tülin ve Caner olayı mesela. Bu yarışmaların hiçbirinden star çıkmaz. Türkiye'de bence şu an iki star var; Tarkan ve Cem Yılmaz. İkisi de kitleleri peşindan sürüklüyor. Şimdi bu yarışmalardan çıkıp star olacaksın, kolay mı o kadar?
- Bugüne kadar Erol Aksoy ve Aydın Doğan gibi büyük medya patronları ile çalıştınız. Bu isimlerle çalışmak nasıldı, zorlukları nelerdi?
Hepsi de bugünün dünyasına uygun, çağdaş, yozlaşmadan yayın yapabilen patronlar. Erol Aksoy da, Aydın Doğan da hep yayın ilkelerine sahip çıkarak yayın yaptılar. Televizyonlarda her yıl 100 milyon dolarlara yakın masraflar yapılıyor. Bazı projeler tutuyor, bazıları tutmuyor. O zaman sorunlar yaşanıyor haliyle. Ben Show TV'ye ilk defa Türk filmlerinin alınmasını istediğimde Erol Bey bunu kabul etmemişti, zor ikna etmiştim. Bugün Show TV'deki Türk filmleri arşivi 7-8 yıldır bu kanala çok yarar getirdi. Kanal D kurulduğunda, Show TV ve atv zaten bir adım öndeydi.
Hayatımdaki en olgun dönemdir Kanal D dönemim. Orada çok titiz bir çalışma sürdürdük.
BEYAZ YALNIZCA ŞOV YAPMALI
- Birçok TV starı yarattınız. Bunların öyküsünü anlatır mısınız?
TV starı deyince çok beğendiğim iki kişi var; Okan Bayülgen ve Beyaz. Kendi dallarında en iyisini yapıyorlar. Onlara çok yardımım olmuştur. Mesala Okan gündelik program yapmak istiyordu. Onu haftalık program yapma konusunda zor ikna ettim. Beyaz'ı radyoda keşfedip, ekrana teşvik ettik. Ama asıl önemli olan kendi çabaları. Bu arada Beyaz'ın dizilerde rol almasını onaylamıyorum. Bakın ünlü stand up'çı Larry King hiç bir dizide oynamış mı? Tamam bir sinema projesinde yer alırsın, TV dışında da şovlar yaparsın. Ama Beyaz'ın hayranlarıyla, ekranda şov dışında başka bir platformda buluşması ona zarar verir. Bir diğer örnek ise, Defne Samyeli'nin haberciliğe hiç niyeti yoktu. Onu da teşvik ettik. Hande Ataizi, Berna Laçin, Nurseli İdiz, Memet Ali Alabora... Bu isimlerin de elinden tuttum ve hepsi kendi hakkıyla TV yıldızı oldular. (Daha birçok arkadaş var, ama şu anda aklıma gelmiyor.) Alabora'nın yer aldığı son proje, Hayalet dizisinin ekrandaki serüveni kısa sürdü. Ne kadar yıldız olursan ol, uygun bir senaryoda oynamadığın sürece zararlı çıkarsın. Hülya Avşar'ın ilk TV denemelerine de Show TV'de birlikte başladık.
- TV dünyasında nasıl kalıcı olunur?
Çalıştığın kanalla ilişkilerini dengeli kuracaksın ve yer alacağın proje çok önemli, iyi seçeceksin. Bir de özel yaşantı çok önemli. Magazine karşı değilim, hayatın bir parçası. Ama bir sanatçı işinin dışında başka şekillerde anılmaya başlanırsa, magazinle fazla içli dışlı olursa ve bu ona zarar verir. İzleyici öyle bir tepki gösterir ki, şaşırıp kalırsın.
- Sizce şu an Türkiye televizyonlarda en büyük tehlike ne?
Televizyonlar arasındaki rekabette en önemli tehlike, prime time'da alınan reklam sayılarının çokluğu ve reklam sürelerinin uzunluğu. Artık neredeyse reklamlar arası program izliyoruz. Reklam verenler ve RTÜK dahil olmak üzere bu konuyu bir çare bulmak gerekiyor. Ekranda reklam kirliliği var. Bu şekilde reklam da etkisini yitiriyor.
- Başarılı bir televizyoncu olmanın ilkeleri nelerdir?
Piyasada artık yeni ve genç yöneticilere ihtiyaç var. Televizyon kanalları içinde, TV'ye yapım hazırlayanlar arasında da çok yetenekli insanlar var. Şu an isimlerini açıklamak istemiyorum. Ancak bunlardan birçoğu yapıma geçti, oysa ki yönetici olarak devam etmeliydiler...
Star'a geçmeye karar verdiğimde önümde iki referans vardı; çok değerli arkadaşlarım Ali Kırca ve Uğur Dündar. Benim o dönem bulunduğum yerde, Kanal D'de bir rahatsızlığım yoktu. Ancak yeni bir şeyler yapmak, yaratmak istiyordum. Ancak Star'da 6 ay sonra tadımız kaçtı, kanalda siyaset başlayınca benim oradaki işim bitti. Buna rağmen Beşik Kertmesi ve Hürrem Sultan gibi başarılı diziler yayına soktuk. Ancak o dönem orada yapılan televizyonculuk normal bir televizyonculuk değildi.
- Birçok yerden teklif aldınız. Neden Med Yapım'ı seçtiniz?
Belli bir süre için üretime yönelik, özgür bir çalışma temposu içinde çalışmayı düşünüyordum. Buradan gelen teklifi kabul ettim. Hepsi bildiğim, güvendiğim arkadaşlar. Artık hem kendime, hem aileme vakit ayırmak istiyorum. Burada her gün karne almak, yani reyting listesini almak zorunda değilim. Başarılı oluruz inşallah.
- Med Yapım'da ne tür projelere imza atacaksınız?
Dramalara ağırlık vermeyi düşünüyorum. Zaten Med Yapım stüdyo programları ve sitcom'larda çok başarılı. Yurt dışından getirmek istediğim birkaç format var. Ama bunları konuşmak için daha çok erken.
- Kimlerle çalışacaksınız peki?
Hülya Avşar'la çalışmak da her zaman zevkdir, çok disiplinlidir. Ama artık başka yüzler de bulmak gerekiyor. Aynı isimleri ekranda 4-5 projede birden görmek hoş değil.
- Şu an ekranlarda başarılı bulduğunuz ve özellikle izlemeyi tercih ettiğiniz diziler hangileri?
Dört büyük kanalda 30 dizi yayınlanıyor. Bana göre ulusal bir kanal 4 veya 5 dizi yayınlamalı. Bu dizilerin zaten 15'i çok birbirine benziyor. Dizi furyası daha ne kadar devam edecek, bilmiyorum. Çocuklar Duymasın, Avrupa Yakası, Ekmek Teknesi, Kurtlar Vadisi, Kınalı Kar, Melekler Adası, Zerda ve Bir istanbul Masalı en çok izlenen diziler. Bunların arasında merakla ve beğenerek izlediklerim ise, Kurtlar Vadisi, Bir İstanbul Masalı, En Son Babalar Duyar, Avrupa Yakası. Ama bu sene bir kanalın lokomotifi olabilecek nitelikte bir dizi yok. Çünkü çok fazla dizi var. Oyuncu, yönetmen, senaryo birden fazla projeye dağılınca kaliteli gruplar bir araya gelemiyor. Doğru ekibi kurmak ve doğru senaryoyu bulmak en önemli şeydir.
TÜRKİYE'DE İKİ STAR VAR: CEM YILMAZ VE TARKAN
- 'Star bulma' yarışmalarını nasıl buluyorsunuz? Sizce hangisi daha başarılı?
Yarışmalar gelip geçicidir, diziler lokomotiftir. Asmalı Konak, Yılan Hikayesi ve İkinci Bahar örneklerine bakalım. Bu star arama yarışmaları gelecek sene bu kadar popüler olmayacak. Bu yarışmalar şekil değiştirecek. Tamam Sevda Masalı çok izleniyor, çünkü halk orada kendisini yaşıyor. Ancak bence bu yarışmalar arasında en kalitelisi Akademi Türkiye ve Türkstar. Popstar da, Med Yapım'ın yaptığı ve Kanal D'de yayınlandığı dönem başarılıydı. Bir de bu yarışmalarda izleyici istismar ediliyor. Özellikle elemeler sırasında. Sevda Masalı'nda Tülin ve Caner olayı mesela. Bu yarışmaların hiçbirinden star çıkmaz. Türkiye'de bence şu an iki star var; Tarkan ve Cem Yılmaz. İkisi de kitleleri peşindan sürüklüyor. Şimdi bu yarışmalardan çıkıp star olacaksın, kolay mı o kadar?
- Bugüne kadar Erol Aksoy ve Aydın Doğan gibi büyük medya patronları ile çalıştınız. Bu isimlerle çalışmak nasıldı, zorlukları nelerdi?
Hepsi de bugünün dünyasına uygun, çağdaş, yozlaşmadan yayın yapabilen patronlar. Erol Aksoy da, Aydın Doğan da hep yayın ilkelerine sahip çıkarak yayın yaptılar. Televizyonlarda her yıl 100 milyon dolarlara yakın masraflar yapılıyor. Bazı projeler tutuyor, bazıları tutmuyor. O zaman sorunlar yaşanıyor haliyle. Ben Show TV'ye ilk defa Türk filmlerinin alınmasını istediğimde Erol Bey bunu kabul etmemişti, zor ikna etmiştim. Bugün Show TV'deki Türk filmleri arşivi 7-8 yıldır bu kanala çok yarar getirdi. Kanal D kurulduğunda, Show TV ve atv zaten bir adım öndeydi.
Hayatımdaki en olgun dönemdir Kanal D dönemim. Orada çok titiz bir çalışma sürdürdük.
BEYAZ YALNIZCA ŞOV YAPMALI
- Birçok TV starı yarattınız. Bunların öyküsünü anlatır mısınız?
TV starı deyince çok beğendiğim iki kişi var; Okan Bayülgen ve Beyaz. Kendi dallarında en iyisini yapıyorlar. Onlara çok yardımım olmuştur. Mesala Okan gündelik program yapmak istiyordu. Onu haftalık program yapma konusunda zor ikna ettim. Beyaz'ı radyoda keşfedip, ekrana teşvik ettik. Ama asıl önemli olan kendi çabaları. Bu arada Beyaz'ın dizilerde rol almasını onaylamıyorum. Bakın ünlü stand up'çı Larry King hiç bir dizide oynamış mı? Tamam bir sinema projesinde yer alırsın, TV dışında da şovlar yaparsın. Ama Beyaz'ın hayranlarıyla, ekranda şov dışında başka bir platformda buluşması ona zarar verir. Bir diğer örnek ise, Defne Samyeli'nin haberciliğe hiç niyeti yoktu. Onu da teşvik ettik. Hande Ataizi, Berna Laçin, Nurseli İdiz, Memet Ali Alabora... Bu isimlerin de elinden tuttum ve hepsi kendi hakkıyla TV yıldızı oldular. (Daha birçok arkadaş var, ama şu anda aklıma gelmiyor.) Alabora'nın yer aldığı son proje, Hayalet dizisinin ekrandaki serüveni kısa sürdü. Ne kadar yıldız olursan ol, uygun bir senaryoda oynamadığın sürece zararlı çıkarsın. Hülya Avşar'ın ilk TV denemelerine de Show TV'de birlikte başladık.
- TV dünyasında nasıl kalıcı olunur?
Çalıştığın kanalla ilişkilerini dengeli kuracaksın ve yer alacağın proje çok önemli, iyi seçeceksin. Bir de özel yaşantı çok önemli. Magazine karşı değilim, hayatın bir parçası. Ama bir sanatçı işinin dışında başka şekillerde anılmaya başlanırsa, magazinle fazla içli dışlı olursa ve bu ona zarar verir. İzleyici öyle bir tepki gösterir ki, şaşırıp kalırsın.
- Sizce şu an Türkiye televizyonlarda en büyük tehlike ne?
Televizyonlar arasındaki rekabette en önemli tehlike, prime time'da alınan reklam sayılarının çokluğu ve reklam sürelerinin uzunluğu. Artık neredeyse reklamlar arası program izliyoruz. Reklam verenler ve RTÜK dahil olmak üzere bu konuyu bir çare bulmak gerekiyor. Ekranda reklam kirliliği var. Bu şekilde reklam da etkisini yitiriyor.
- Başarılı bir televizyoncu olmanın ilkeleri nelerdir?
Piyasada artık yeni ve genç yöneticilere ihtiyaç var. Televizyon kanalları içinde, TV'ye yapım hazırlayanlar arasında da çok yetenekli insanlar var. Şu an isimlerini açıklamak istemiyorum. Ancak bunlardan birçoğu yapıma geçti, oysa ki yönetici olarak devam etmeliydiler...