Evde Kürt okulda Türk oldular!
Abone olTarih Vakfı'nın araştırması, Türkiye'deki eğitimin farklılıkları nasıl 'yok' saydığını gözler önüne serdi.
Tarih Vakfı'nın, "Toplumsal ve Siyasal Çatışmaların
Yaşandığı Toplumlarda Uzlaşma Aracı Olarak Eğitimin Rolü Projesi",
Türkiye'deki eğitim sistemin bazı farklılıkları yok saydığını
ortaya çıkardı.
Bugün gazetesinin haberine göre, Türkiye'nin farklı bölgelerindeki
20 ilinde ilk ve orta öğretim öğretmenleri, öğrenciler, öğrenimini
tamamlamış farklı meslekteki kişiler, dershane öğretmenleri ve
öğretim üyeleriyle görüşüldü. Görüşülen kişiler özellikle Türkler
ve Kürtler arasında seçildi. Görüşmeler İstanbul, Ankara,
Diyarbakır, Trabzon, Sivas, Mardin, Erzurum gibi toplumsal
çatışmaların en fazla yüzeye çıktığı, gündelik hayatı en fazla
etkilediği ve son dönemde Türk ve Kürtleri karşı karşıya getiren
gerilim ve çatışmaların en çok gözlendiği illerde yapıldı.
Eğitim süreçlerinin içinde bulunulan toplumsal bağlamla ilişkili
olarak nasıl deneyimlendiği; okulda sunulan bilgilerle belirli
toplumsal bağlamların etkileşimi sonucunda na sıl bir kim lik, top
lum ve tarih vizyonu geliştirildiği; "benlik" ve "öteki"
algılarının eğitim süreciyle nasıl şekillendiği; eğitimde şiddet
dili, ayrımcılık ve ötekileştirme gibi olgu ve eğilimlerin ortaya
çıkıp çıkmadığı gibi sorulara cevap arandı.
Farklılıklar yok sayılıyor
Raporun sonuç değerlendirmesine göre eğitim sisteminin içeriği
toplumları uzlaştırmıyor. Milliyetçilik vurgusunun yapıldı
eğitimde, farklılıklar yok sayılıyor, Türk kimliği yüceltilirken
Kürt kimliği düşmanlaştınlıyor. Hatta Kürt kimliği Türkiye
toplumunun çeşitli kesimlerince çoğu zaman ya da doğrudan PKK ile
özdeşleştirile-rek hain, bölücü ve terörist olarak
nitelendirilmekte ya da köylü, cahil ve ilkel olmakla birlikte
düşünülüyor.
ÖTEKiLEŞTiRiCi DEĞİL BİRLEŞTİRİCİ OLMALI
Araştırmaya katılan kişilerin çoğu "farklılıkların çatışma nedeni
olabildiği bu ortamda eğitimin ötekileştirici değil, farklılıkların
bir arada var olmasını sağlaması gerektiği" görüşünde. Araştırmayı
değerlendiren uzmanlar, kişiler, toplumsal çatışmaların ve şiddetin
hakim olduğu yerlerde, çatışma dilinin dışında, başka diller ve
yöntemlerle konuşmayı öğrenmeleri için eğitimin önemli bir imkan ve
bir alan olarak değerlendirilmesi görüşünde.
Bunun için eğitimin kendinden farklı olanla çatışmak, onu dışlamak
ve ötekileştirmek yerine eşit zeminde bir diyalog kurabilmelerini
sağlayacak anlayışı aktarabilmesi gerekir. Böylesi bir anlayış ise
eğitimin dili ve içeriğinin "barış için eğitim" perspektifi
çerçevesinde, ayrımcılık ve ötekileştirmenin her türünden
arındırılmasıyla geliştirilebilir.
Tek tip yanlış
Milli Eğitim eski Bakanı Hasan Celal . Güzel, araştırmanın
sonuçlarını değerlendirirken "Ben bu kanaatte değilim.
Elbette eğitim sisteminde tek tip adam çıkartmaya çalışmak
yanlıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında bu tip yanlışlığa
düşülmüştür. Milli Eğitim'in gerektirdiği o millete mensubiyet
duygusu ve o millete ait kültürün verilmesi lazım. Dinimiz bunu
özendiriyor. İslam sevgi ve barış dinidir. Ama mensubiyet ve
aidiyet duygusunun verilmesi gerekir" dedi.
Tespitler doğru
AK Parti Diyarbakır Milletvekili ve İnsan LHakları Komisyonu Üyesi
Abdurrahman Kurt, "Eğitim sistemimizde milliyetçi duygular
ön planda. Tespitler doğru. 19. yüzyıldan taşıdığımız eğitim
sisteminin etkilerini görüyoruz. Milliyetçi eğitim sisteminin
tahribatının ölçülmesi gerekiyor. Kimse kendi ideolojik kalıplarını
kendi gerçekliğimizmiş gibi topluma dayatmaya kalkmasın.
Milyonlarca insan eğitim sistemi nedeniyle
ötekileşti-riliyor" diye konuştu.
BİZ YAŞADIK...
Ben nereden geldim?
STK çalışanı (Tunceli)
Tarih dersini çok sevdiğimi söyleyemem. Nedir bu, niye ezberliyorum
ben bunu? Beni ilgilendiren, bana ait hiçbir şey yoktu ki orada!
Buranın (Tunceli) tarihini bilmiyorum, buraya ait hiçbir şey
bilmiyorum. Kendime ait hiçbir şey bilmiyorum. Ben nereden
gelmiştim? Nasıl gelmişim? Niye ben gidiyorum İstanbul'un
kurtuluşunu biliyorum?
Sadece Türkler yokmuş
Ünv. öğrencisi (Adapazan)
Bu ülkede Lazlar'ın, Alevi-ler'in.Çerkezler'in.Manav-lar'ın ve
diğerlerinin var olduğunu müfredattan öğrenmedim. Karşılaştığım
arkadaşlarımdan öğrendim Düzce gibi bir yerde. Yani orada çok
millet olduğu için ben çoğunu oradan tanırım. Ama bize sadece Türk
tarihini, Osmanlı taribini,sadece Türkler'i anlattılar. Ben eskiden
dünyada sadece Türkler varmış gibi düşünüyordum.
Siz dağdan geldiniz
Lise öğrencisi (Mersin)
Bizim okul hep Kürt öğrencilerden oluşuyordu. Orada hiç sorun
yaşamadık. Ama o okul kapatılıp da başka okula gittiğimizde 'Siz
dağdan geldiniz' dediler aşağıladır. 'Siz Apo'nun
piçisiniz' dediler. Nevruz'da da dalga geçerlerdi bizimle.
Bunu hep öğrenciler yapıyordu. Ama öğretmenler iyiydi.
Benden bir şey yok mu?
Öğretmen (39) Antalya
Öğrencinin Kürt olduğunu biliyorum. Kürt öğrenci gözümün içine
bakıyor. "Peki hocam benden de bir şey yok mu?"
diyen o hazin bakışı yakalıyorum. "Tarihte ben
neredeyim" diyemiyor. Maalesef biz de "nerede?"
diyemiyoruz.
'Kürtlerin hepsi ölezek'
Reklamcı (26) İstanbul
Bir tarih dersinde hocanın dediği bir laf vardı. Karadenizli olduğu
için o aksanla; "Doğu'daki bütün barazları açazaksın,
bunların hepsi ölezek" derdi. Yani Kürt olanların hepsi
ölecek. Bingöllü bir arkadaşımla buna itiraz ettiğimiz için ders
boyunca sınıfta sırtımız dönük şekilde ayakta bekletti. Dahası bizi
okuldan atmakla tehdit ettiler.
Evde Kürt, okulda Türk
Bürokrat (39) Ankara
Hepimiz andımızda sıkıntı çektik. Daha 2'nci 3'üncü sınıfta "Biz
kimiz" sorusunu sormaya başladık. Evde Kürt'tük. Kürtçe
konuşuyorduk. Ama okula başladığımızda bize "hayır Türk'sünüz"
deniliyordu. Biz neyiz sonuçta? Evde Kürt'sek okulda
Türk'sek sonuçta hangisiyiz?