Dünya Tophane'yi böyle gördü
Abone olAmerikan Associated Press Ajansı da 4 fotoğrafla bir Türkiye analizi yayınladı. İşte batının gözüyle Türkiye’nin anlatıldığı yazı...
Başbakan Erdoğan’ın, ‘Türkiye’yi Avrupalılar’a fotoğraf
albümüyle anlattık’ dediği gün Amerikan Associated Press Ajansı da
4 fotoğrafla bir Türkiye analizi yayınladı.
Tophane’de yaşanan olaylardan yola çıkan Christopher Torchia
imzalı yazıda Türkiye’de 4 farklı çatışma yaşandığı tezi savunuldu.
İşte batının gözüyle Türkiye’nin anlatıldığı
yazı:
Ellerinde sopalar ve biber gazıyla düzenli bir biçimde bir sanat
galerisinden diğerine giren birkaç düzine adam İstanbul’un
ortasında birkaç sergi açılışını basıp davetlilere ve diğer
insanlara saldırdı. Bu tarz baskın ve çatışmalar İstanbul’da çok az
rastlanıyor ve şehrin suç oranı dünya geneline göre çok daha düşük.
Fakat galerilere yapılan bu saldırı
Türkiye’de zengin ve fakir, modern ve geleneksel, laik ve
İslamcı, demokratik ve otoriteryan arasındaki keskin farkı ve
çatışmayı açıkça ortaya koyuyor.
KARANLIK DÜNYA HATIRLATMASI
Kriz ve çekişmelerin ardından Türkiye, bulunduğu coğrafyada
bölgesel gücü elde etmiş durumda ve bu durum New York’ta yapılan BM
Güvenlik Konseyi toplantılarında da kendini açıkça gösterdi. Buna
rağmen 21
Eylül’de yaşanan Tophane saldırısı Türkiye‘nin modern gelişimini
engelleyen, ceza almayan yasadışı örgütleri ve adalet sisteminin
karanlık dünyasını hatırlatıyor. Bu, ulusun liderlerinin geçmişte
bırakmak istediği bir durum.
İKİ YAŞAM TARZI YAN YANA
Bütün bunlara rağmen Asya ve Avrupa kıtalarını birbirinden ayıran
Boğaz’a inen yokuşlu Tophane birbirinden tamamen farklı iki yaşam
tarzına evsahipliği yapıyor. Uzun sakallı ve tespihli adamlar
kaldırımda çay içiyor. Başörtülü hatta türbanlı kadınlar sokaklarda
geziniyor. Ve daha sonra Tophane’deki 10’a yakın galeri ve genç
sanatçılar, koleksiyonerler göze çarpıyor. Yakındaki bir binanın
girişinde az bütçesi olan turistlerin Almanca sohbeti
işitiliyor.
Muhafazakar ve liberal yaşam tarzına sahip bu iki dünyanın
insanları gizliliğin olmadığı dar sokakta yer buluyor. İstanbul’un
en eski yerleşim bölgelerinden Tophane’de son yıllarda sanat
galerileri arttı ve bu durum da son yıllarda Türk sanatına olan
uluslararası ilginin artmasına neden oldu.
KOMPLO TEORİLERİ ARTIYOR
Sanatçılar saldırıların arkasında siyasi radikallerin olduğunu
iddia ediyorlar. Toplum içinde ayrılık yaratmak için saldırıların
planlı olduğunu ve amaçlarının Türkleri radikalleştirmek olduğunu
belirtiyorlar. Komplo teorileri demokrasinin olgunlaştığı
Türkiye’de artıyor ve yaşanan birçok suç “derin devlet” denilen
olguya ithaf ediliyor.