Dindar erkek açık kadını öper mi?
Abone olHerkes onlar için bir şey yazdı. Peki onlar ne diyor? Evlilik gibi bir sorunları var mı?
İNTERNETHABER- (ÖZEL)- Ayşe Arman kendi
mahallesinden "karşı mahalleye" gitti ve gördüklerini yazdı.
Eleştirenler de oldu, alkışlayanlar da... Ama kimse "karşı
mahalle"nin kızlarına sormadı. Gerçekler bu muydu?
Başörtülü kız nasıl aşk yaşar? Sokakta gülemez mi? Dindar erkekler neden tesettürsüz kızları istiyor? YAZI DİZİSİNİN 2. BÖLÜMÜ TIKLAYIN! |
İnternethaber de o mahalleye gitti ve tüm gerçekleri öğrendi. Ama ortaya çıkanlar bu kez çok farklıydı. Kimsenin bildiği, anlattığı, zannettiği gibi değildi.
"Başörtülü kızlar neden süslenir? Başörtülü bir kız nasıl aşk yaşar? Sokakta gülebilir mi? Dindar erkek açık kadını neden öper? Mahalle baskısı var mı? Kiminle evleneceğiz kaygısı var mı?"
Tüm bu sorular arkadaşımız H. Kübra
Vakit Gazetesi'ne dekolteyle gidilirse ne olur? YAZI DİZİSİNİN 3. BÖLÜMÜ İÇİN TIKLAYIN! |
Kocaoğlu'nun röportajlarında yanıtını buldu.
İŞTE "KARŞI MAHALLENİN" İÇİNDEN İLK RÖPORTAJ
RÖPORTAJ: H. Kübra KOCAOĞLU
Başkent Kadın Platformu Derneği'nin kapısından içeri
giriyorum. Zeynep hanımla öncesinden tanışıyoruz. Hidayet
Hanım, Nesrin Hanım ve Zerrin’le orada tanışıyoruz. Hava o
kadar sıcak ki kapıdan girer girmez “rahat olabilirsin,
içerde erkek yok diyorlar” ve ben gerçekten hemen
başörtümü, üstümü çıkarıp rahatlıyorum. Çaylar da geldikten sonra
başlıyoruz söyleşimize.
ERKEKLER DİNDARLIKLARINI ÇOK DAHA ÖNCE
BIRAKTILAR
H. Kübra Kocaoğlu : Gerek medyada olsun gerekse
toplumun içinde olsun sürekli başörtülü kadınların üzerinden bir
gündem oluşturma söz konusu. Siz de mutlaka takip ediyorsunuzdur.
Dindar kesimde sanki bir sınıf atlama oldu ve özellikle başörtülü
zengin kadınların giyimleri, arabaları kısacası yaşam tarzları
tartışılır oldu. Siz bu kesimin yaşam tarzındaki bu değişimler
hakkında neler düşünüyorsunuz?
Zeynep Piyade : Başörtüsüyle jiplere binen, marka
giyen kadınlar eleştiriliyor ama bu kesimin erkekleri çok
daha önce dindarlıklarını bıraktılar. Şimdi pekala iş
yemeği diye gidip alkollü masalarda oturuyorlar, kimilerinin
sevgilileri bile var. Onların dindarlıkları yok olmadı da
kadınların dindarlığı jipe binince mi yok oldu? Bu polemikler neden
kadınlar üzerinden yürütülüyor? Erkekler marka seçerken,
Pierre Cardin giyerken bunların hakkı da, kadın yaparken hakkı
değil mi?
Hidayet Şefkatli Tuksal: Erkek egemenliği böyle
bir şey. Onların yaptığı her şey yakışır, kadınlar yapınca hem
sekülerlerin gözüne batıyor hem dindarların.
Zeynep Piyade : Bana göre asıl sorun şu. Bir insan
başını örtecek kadar dindarsa bir kere israftan kaçınması lazım her
şeyden önce.
Soldan sağa: Hidayet Şefkatli Tuksal, Nesrin Semiz, H.
Kübra Kocaoğlu, Zeynep Piyade
DİNDAR ERKEK AÇIK KADINI NİYE ÖPER?
EMİNE HANIM GİBİ DEĞİL, RAHŞAN HANIM GİBİ
Hidayet Şefkatli Tuksal: Emine Hanım’ın ya da göz
önünde bulunan dindar kadınların kendilerini şıklık ve lüks
yarışında bir aktör olarak görmemeleri lazım. Bu konuda ben
Rahşan Ecevit’i model olarak görüyorum. Hiçbir zaman kıyafetiyle
gündeme gelmedi. Her zaman düşünceleriyle gündeme geldi.
Ben dindar kadınlardan da bunu bekliyorum. Haa bu şu demek değil;
hepimiz siyah giyinelim başka da bir renk giyinmeyelim
değil.
DİNDAR ERKEK AÇIK KADINI NİYE ÖPER? |
H. Kübra Kocaoğlu : Çalışma hayatında kadın olarak var olamanın
zorluklarını biliyoruz. Peki başörtülü bir kadın olarak var olamaya
çalışmak zorluk derecesini artırıyor mu sizce? Hidayet Şefkatli Tuksal: Şimdi özellikle bazı iş kollarında, sekreterlik vs. gibi, sonradan görme patronların gözünde bir anlamda “hafiflemiş bir kadın” pozisyonuna düşebiliyorsun.. Onun için sana yoklama çekmeyi hakkı zannediyor. Karısı eldivenlerle gezen bir akademisyenin selamlaşma babında bazı kadınları öptüğünü biliyorum. Ve öptüğü kadınlardan bir tanesi de arkadaşımdı. "Bu adam seni niye gelip öpüyor?" dedim. "Bilmiyorum" dedi. "Ben biliyorum" dedim - "Meşruiyet kazanmak için." "Ne meşruiyeti?" dedi. "Kendi gözünde sınıf atlayabilmek için senin gibi bir kadını öpmesi lazım." Açık bir kadınla diyaloga girmek onların kendi gözlerinde sınıf atlamalarına neden oluyor. H. Kübra Kocaoğlu : O zaman bu aslında bizim mahallenin erkeklerinin türbanlıyla evlenip türbansızla aldatma durumunda olduğunu doğrular nitelikte. Fatih Altay'lı bununla ilgili bir yazı yazmıştı Zeynep Piyade : Aynen öyle |
Zeynep Piyade : Şık olmak için pahalı giyinmek gerekmiyor.
BAŞÖRTÜLÜ KIZLAR KİMİNLE EVLENECEK?
Zeynep Piyade : Bir yerlere gelme hırsı olan,
beklentisi olan erkekler örtülü kızlarla evlenmemeyi tercih etmeye
başladılar. Bir de şöyle bir şey var, bizim de çoğumuzun kızları
artık örtünmemeye başladı.
BAŞÖRTÜSÜ ISRARI AZALDI
Hidayet Şefkatli Tuksal: Yani başörtünün
çözülemeyeceğini anlayınca insanlar, artık kızlarının
örtünmesinden de vazgeçmeye başladılar. Benim tanıdığım bir çok
örtülü aile aslında örtünmesini istemedi kızlarının. Ama
buna rağmen rol modeli gereği kızların bir kısmı kendileri
istediler, örtündüler. 28 Şubat sonrasında gerçekten bir kırılma
oldu. Öncesinde başörtüsü konusunda verilecek mücadelelerle en
azından bu işin rahatlayabileceği gibi ümitler vardı fakat
28 Şubatla birlikte bu ümit kırıldı. Bu ümit kırıldıktan
sonra insanlar bir daha düşündüler, o dönemde mesela üniversiteyi
terk eden kızlar daha çoktu, üniversite sınavına girmeyen kızlar
daha çoktu fakat ondan sonra aileler “kızım oku, peruk tak
oku” dediler. O ısrar azaldı. Bir çok aile için
kızı, namazında niyazında ise düzgün giyiniyorsa ama başını
örtmüyorsa bunu sorun kabul etmedi. Yani bir kırılmaya yol
açtı.
KARŞI MAHALLENİN ERKEKLERİNE ACIMASIZ ELEŞTİRİ
"ALLAH İZİN VERMİŞ, LAİK SİSTEMİ TAKMAYIVERİRSİN"
BİZİM MAHALLENİN ERKEKLERİ KADINLA ARKADAŞ OLMAYI
BİLMİYOR
Hidayet Şefkatli Tuksal: Bizim mahallenin
erkekleri hazırlıksızlar. Çok böyle haremlik selamlık ortamlarda
büyüdükleri için, kafalarında kadınlarla arkadaş olmak gibi bir
nosyon yok. Bu kadın ya bacısı olur, ya sevgilisi olur, ya karısı
olur. Arkadaşlık nasıl edilir, arkadaşlık ederken de mesafeyi
korumak nasıl olur, hangi sınırlarda arkadaşlık edilir? bunları
yeterince tecrübe etmemişler bilmiyorlar. Karşıdaki bayanın tavır
rahat olabilir ama o rahat diye sen de mi öyle olmak zorundasın?
Sen sınırlarını koruyabilirsin. Ben böyle sınırlarını koruyabilen
az insanla karşılaştım.
ALLAH İZİN VERMİŞ LAİK SİSTEMİ TAKMAYIVER
Erkeklerin gönül meselelerinde rahat olmaları konusunda dinden
aldıkları şöyle de bir güç var: Şeriata göre 4'e kadar
evlenme hakkı var ya dolayısıyla bazı erkekler, laik rejimin
kendisini bir kadına mecbur ettiğini düşünüyorlar. Bunlar
fedakarlık ediyorlar kendilerince. Bir dönem fedakarlık ediyor,
sonra birisi hoşuna gittiğinde kendisini rahat hissediyor. Çünkü
aslında Allah ona izin vermiş, o zaman laik sistemi de
takmayıverirsin nolacak. Sonuna kadar götüremese de,
herkesin ahlak anlayışına göre değişik dozlarda yaşayacağı
çeşitli maceralar yaşamayı kendine hak gören bir sürü erkek
var. Yani bizim dindar erkeklerin bir kısmı, kendilerini
bir kontenjan dolu üç kontenjan boş hissediyorlar. Bu, üç
kontenjan boş gezerken bu kontenjanlara girip çıkan insanlar
olabiliyor.
BİR ANDA KAPILIVERİYORLAR
Zeynep Piyade : Bir de çoğu hayatında aşkı
tanımadan görücü üsulü evlenmiş tipler. Çalışma hayatında bir anda
farklı bir kadınla sürekli birlikte olunca bir anda
kapılıveriyorlar.
Hidayet Şefkatli Tuksal: Kadın erkek ilişkileri
şimdi modern dönemde yeniden dizayn edilirken, sanki sınırlar
olmamalı gibi bir anlayış var. Mesela ben genç kızlar arasında bu
sınırların dikkate alınmamasından dolayı üzülüyorum. Çünkü süreç
sonunda onların aleyhine işliyor. Eğlenilecek kız, evlenilecek kız
kategorileri ortaya çıkıyor.
AYŞE ARMAN SOYUNUK KALSIN
H. Kübra Kocaoğlu : Ayşe Armanın yaptığı gazetecilik
bağlamında tartışılabilir nitekim tartışıldı da. Ama benim bir
başörtülü olarak rahatsızlık duyduğum noktalar oldu. Konuyu
öyle bir ele alışı var ki “ aa bunlar şunu da yapıyormuş, aa bunlar
bunu da yapıyormuş." Bazen şaşırarak bazen küçümseyerek
meğer bunlarda kadınmış ifadesi vermiş bana göre. Siz bu konuda ne
düşünüyorsunuz?
Hidayet Şevkatli Tuksal: Ayşe Arman soyunuk
kalsın. Nihat Odabaşı'yla yeni projeler düşünsünler. Bu kadar
başörtülü kadın bu kadar acı çekti gündeme oturamadı ama
Ayşe Arman tesettüre girdi herkesin gündemine
oturdu. Türkiye’deki magazinel basın açısından başarılı
bir gazeteci. Fakat burada ince bir nokta var. Tesettür bir
haldir. Üstüne başına bir mağazadan kıyafet alıp giyinmek
değildir. Ayşe Arman tesettüre girmemiştir bana göre.
DİNDAR KESİMİ TANIMAMAK BİR STATÜ ALAMETİ
BAŞÖRTÜLÜLER NEDEN SÜSLENİYOR?
KARININ ÖRTÜLÜ OLMASI SENİ DİNDAR YAPMAZ
DİNDAR KESİMİ TANIMAMAK BİR STATÜ ALAMETİ
Bu şunu gösteriyor. Türkiye’de bazı kesimlerin dindar
kesimi hiç tanımaması, bir statü alametidir. Bu ülkedeki
kadınların yüzde 60’ı başını örterken senin bu yüzde 60 hakkında
hiçbir fikrinin olmaması herhalde başka bir ülkede olsa, bu insanı
“asosyal” konumuna düşürecek bir durumdur. Fakat Türkiye’de
kendini beyaz zanneden bir kesim için bu bir gurur
vesilesidir. Yani hiçbir işi olmamış bu zamana kadar o
kesimle. Bu cahillik onlar için bir statü göstergesidir ve bu
cahillik üzerinden prim yaparlar.
BAŞÖRTÜLÜLER NEDEN SÜSLENİYOR?
H. Kübra Kocaoğlu : Bu eşarbın kuaförlerde çeşit
çeşit bağlanmasını nasıl yorumlamak lazım sizce? Başımı açmıyorum,
açamıyorum o zaman ben de eşarbımı süslerim duygusuyla yapılmış bir
ego tatmini diyebilir miyiz buna?
Zeynep Piyade : Yok bence kadınsı bir süslenme
ihtiyacı sadece.
Hidayet Şefkatli Tuksal: Bir aralar başörtülü
kadınların kaşını alması bile çok tartışılırdı fetvalar filan…Yani
oralardan geçtik biz. Ben bunu yadırgamıyorum artık
herkesin beden odaklı bir kadın algısı var. Yani başörtülü
kadınlar nasıl bunun dışında kalsınlar. Kalamıyorlar ve
kendilerince bir çözüm buluyorlar. Bu çözümleri de hoş görmek
lazım.
RAĞBET GÜZEL İLE ZENGİNE
Zeynep Piyade : Kadınlar sadece kendilerini değil,
sanatsal yatkınlıkları yüzünden her şeyi süslemeye meyilli bir
varlık zaten. Bu durumda ne kadar baskılamaya çalışsa da bir
şekilde süslenmeyi beceriyor her şeye rağmen.
Hidayet Şefkatli Tuksal: Dindar kadınlar, eskiden
süslenmiyordu takva adına. Ama artık baktı ki rağbet güzel
ile zengine onlar da süslenmeye başladı.
Zeynep Piyade : İnsanı kızdıran sürekli
birilerinin bu konular üzerinden prim yapması. Olayın sadece şekli
değişiyor ama başörtüsünü kendine malzeme yapıp bunun üzerinden
prim yapmayı başarıyor insanlar.
BİZİM MAHALLENİN ERKEKLERİ HER KONUDA SINIFTA
KALDI
Nesrin Semiz : Aslında Ahmet Hakan’ın yazısını ben
bu bağlamda değerlendirdim. Ahmet Hakan başörtüsüyle ilgili son
yazılarında kadın üzerinden prim yapmak yerine, yine kadınlar
üzerinden, içinden çıkıp geldiği kesimin erkeklerini sonuna kadar
topa tutuyor. Onların bir anlamda iki yüzlülüklerini yüzlerine
vuruyor bana göre. Bizim mahallenin bazı erkekleri
başörtüsü konusunda, inanç konusunda, ahlak konusunda her
şeyleriyle sınıfta kaldılar.
"KARININ ÖRTÜLÜ OLMASI SENİ DİNDAR YAPMAZ"
Zeynep Piyade : Burada, gözden kaçmaması gereken
şöyle bir nokta da var. Erkekler birbirlerini eleştirmiyorlar. Bir
şekilde eli para görmüş, bir yerlere gelmiş, “muhafazakar
erkekler”in bir kısmının gayri meşru ilişkilere girdiğini
görüyoruz, duyuyoruz. Kendini dindar olarak görüp bunu
yapmayan erkeklerin bir kısmı da bu durumu görmezden geliyor;
eleştirmiyor, hatta daha kötüsü, bazen sırtını sıvazlıyor. Ama, sen
kendine “dindarım" diyorsan dindarlığın gerektirdiği gibi davran.
Öyle davranmıyorsan da "dindarım" deme. Karının örtülü
olması seni dindar yapmaz; ama malesef öyle
görünüyor.
YARIN: ZERRİN'İN HİKAYESİ
BAŞÖRTÜLÜ KIZ NASIL AŞK YAŞAR
İKİ MAHALLEDEN DE BASKI VAR
ASKERİYEYE TÜRBANLA GİRMENİN YOLU