Çamlıca projesini mimarlar da tutmadı!
Abone olMimar Sinan Ünv. Öğrt. Üyesi Prof. Suphi Saatçi canlı yayında Çamlıca Cami projesini kritik etti: Arkadaşlar çabalamışlar ama eski camileri plan olarak taklit etmişler.
İNTERNETHABER.COM (ÖZEL
İÇERİK)
Çamlıca'ya inşaa edilecek camii projesinin netleşmesiyle birlikte
yeni bir tartışma başladı. Projenin Sultanahmet
Cami'yi andırması ve Mimar Sinan'ın
tasarımlarına benzemesi üzerine gündeme giren
polemik Habertürk ekranların
taşındı.
Didem Arslan Yılmaz'ın modere etiği programa Mimar
Sinan Ünv. Öğrt. Üyesi Prof. Suphi
Saatçi katıldı. İki kadın mimarın imzasını taşıyan 7
minareli camii projesini yorumlayan Saatçi, projenin taklit
olduğunu, çağdaş bir mimari tasarım içermediğini söyledi. Projenin
Mimar Sinan'ın da gerisine düştüğünü vurgulayan Saatçi, Çamlıca'nın
konum olarak şehrin silüetine rengini verecek bir proje için
uygun olmadığını söyledi.
ÇAMLICA'DA CAMİ İLE ŞEHRİN SİLÜETİNİ ETKİLEMEK MÜMKÜN
DEĞİL
"Böyle bir caminin silüet olarak kente rengini vermesi için şehrin
merkezine yakın bir yerde yapmanız gerekir. Çamlıca tepesine
Selimiye kubbesinin iki mislinde bir yapı da yapsanız orada küçük
duracaktır, silüet olarak algılanması zor olacaktır. Bu yanıyla çok
büyük bir camii ile Çamlıca'da bir İstanbul silüeti oluşturulması
bana çok zor geliyor, inşalllah ben yanılmış olurum."
BAŞVURAN PROJELER İÇİNDE HEYECAN VERİCİ BİR İŞ
YOKTU
COPY-PASTE CAMİNİN MİMARI KONUŞTU Çamlıca Tepesi'ne yapılacak cami, Sultahanmet Camii'nin neredeyse birebir kopyası. Çıplak gözle dahi iki eser arasındaki benzerlik farkediliyor. Projenin mimarı Bahar Mızrak ise taklit eleştirisine şu karşılığı verdi: ÇAMLICA TEPESİNE COPY PASTE CAMİİ SULTANAHMET'İN TAKLİTİ Çamlıca Tepesi'ne yapılacak cami için açılan yarışmada birinciliğe değer görülen bir eser çıkmadı. Jüri de ikinci olan ve iki kadın mimarın çizdiği 6 minareli caminin Çamlıca'ya yapılması kararlaştırıldı. Ancak seçilen eser Sultanahmet Camii'ne olan aşırı benzerliği nedeniyle hayli eleştiri alacak gibi. Zira seçilen cami projesi hem 6 minaresi hem kubbeleri hem de ön avlusu ile tıpkı Sultanahmet'e benziyor. (DEVAMINI OKU) |
"Projeye klasik tipte başvuran eserler yanında modern yaklaşımlar
da vardı. Bazıları da eski Osmanlı mimarisini referans almıştı.
Jüridekilerin yaklaşımına saygılıyız. Ama çok çarpıcı bir projenin
seçilmesi gerekirdi. Fakat başvuran projeler içinde yüreğimizi
kaldıracak, insanı heyecanlandıracak biraz da çağdaş olarak
tasarlanmış bir proje gelmedi. Haliyle birinciliğe layık bir proje
çımadı. İkinci ve üçüncü olan projelerden bir seçim yapılacak.
Onların gerekçeleri halkın klasik bir camii istediği yönünde. Ama
bence biraz daha çağdaş yorumla tasarlanmış bir caminin olması
uygun olur."
BU ARKADAŞLAR ESKİ CAMİLER TAKLİT ETMİŞLER
"Şimdi bu arkadaşlar çabalamışlar gayret göstermişler ve eski
camileri plan olarak taklit etmişler. Biz Sinan yapılarını en
mükemmel yapılar olarak kabül ettiğimiz için özellkle Selimiye'de
tep kubbe ile mekanı örtme aşamasına gelmiş ve dünya mimarlık
tarihine evrensel bir mesaj vermiştir.
BU PROJE MİMAR SİNAN'IN GERİSİNDE KALMIŞTIR
"Burada mekan bölünmesi var. Şehzade camisi, Süleymaniye camisi...
Planın içinde geniş ayaklar var, fil ayakları ve bu mekanın
bölünmesine yol açıyor. Ama Sinan zirve yaptığı Selimiye'de mekanı
tek bir kubbe ile örtmüştür. Yani bu Sinan'ın gerisine gitmek gibi
bir duruma bizi düşürmüştür. 7 minare değil 14 minare de olabilir
ama bunların bir gerekçesi olmalı. Ben projeleri bu gerekçeler
üzerinden yorumluyorum."
TARİHİMİZE RAĞMEN MODERN CAMİİ TASARIMLARIMIZ
YOK
"Çok güzel modern projeler de vardı. Mimari tasarımda sonsuzluğa
kadar gidiş var. Sinan da kendisini tekrar etmemiş her
adımında yeni bir şey yapmış. Modern mimariye karşı halkımız tepki
gösteriyor diyerek camileri geleneksel yapıda inşaa etme yönünde
kubbeli minareli planları tercih eden bir anlayış var. Buna
katılmam mümkün olamaz. Çok modern cami tasarımlarını İslam
ülkelerinde gördüm ve çoğunun tasarımcısı Avrupalı mimarlar.
Maalesef camii mimarisinden böyle bir geçmişimiz olmasına rağmen
çağdaş bir cami tasarımımız yok. Arkadaşları eleştirmiyorum. Eski
yapılara, planlara bakarak tasarlamışlar, oradan kopya etmişler, bu
da olabilir. Ama biraz çağdaş tasarımlar da yapılabilirdi."