Bu oyuna aman dikkat
Abone olSon dönemde Türkiye'de giderek yaygınlaşan bir oyun çocukların geleceğini sinsice karartıyor.
Malezyalı bir bilgisayar tasarımcısı tarafından hazırlanan ve
son dönemlerde Türkiye'de giderek yaygınlaşan ''Knight Online''
adlı oyun, çocukları bilgisayar bağımlısı yapmakla kalmıyor, oyunda
kullanılan silahları satın almak için yüklü miktarda para da
harcatıyor.
AA muhabirinin yaptığı araştırmaya göre, ''Knight Online'',
çocuklara para kazanma ve sürekli başarı elde etme hırsı
kazandırıyor. Online oynanan bu oyunda oyuncular arasında oluşan
pazar, bilgisayar karakterlerinin oyunun çok yaygın olduğu yabancı
ülkelerde 10 bin dolara kadar yükselen fiyatlarla satılmasına yol
açıyor.
İnternetten ücretsiz indirilebilen, dünyanın çeşitli noktalarındaki
kişilerle aynı platformda oynanabilen Knight Online'de El Morad
(İnsanlar) ve Karus (Orclar) ırklarının kıyasıya savaşı söz
konusu.
Seçilen karakterle şehirlerin civarında bulunan çeşitli yaratıkları
öldürerek sanal para, eşya ve puan kazanmayı amaçlayan oyunda,
kazanılan puanlarla seviye yükseltilerek daha güçlü özellikler elde
edilebiliyor. Seviye arttıkça bölüm atlamak için daha çok puan
kazanmak zorunda olan oyuncular, sanal paralarla kendilerine silah
ve giysi gibi malzemeler de alabiliyor.
Buraya kadar 3 boyutlu oyunlarla altyapısı ve tarzı benzeyen oyunun
belirli bir sonu olmaması ve ücretsiz olarak her yaş grubundaki
bilgisayar kullanıcıları tarafından oynanabilmesi ''bilgisayar
bağımlılığına'' adeta davetiye çıkartıyor.
Birden fazla kişiyle online olarak oynanabilen oyunlarda, sanal
evrende bir karakter oluşturup, çeşitli yetenekler ve güçlerle en
üst seviyeye ulaşmak hedefleniyor.
KARAKTER VE MALZEMELERİN FİYATI
Oyunda yaratılan karakterlerden silahlara kadar bir çok unsur,
sanal platformda paylaşıldığı gibi gerçek para karşılığında da
alıcı buluyor. Bu nedenle para kazanma hırsı veren oyun nedeniyle
çok sayıda kullanıcı saatlerini bilgisayar karşısında geçirerek, en
üst seviyede, güçlü bir karaktere sahip olmayı hedefliyor.
Knight Online'de 60. seviyedeki bir oyuncu karakterini, silahsız ve
kıyafetsiz olarak 150-170 YTL arasında, 65. seviyede 300 YTL'ye
kadar satabiliyor. Ayrıca, oyunda kullanılan silahların fiyatı
50-300 YTL arasında değişiyor.
Silahlar, malzemeler ve karakterler ne kadar sanal olsa da, gerçek
paralar kullanılıyor. Bir kullanıcı geliştirdiği karakter için
aldığı para karşılığında şifresini ve kodlarını alıcıya
veriyor.
Alışveriş çoğunlukla yüz yüze olmasına karşın daha önceden
birbirlerini tanıyan kullanıcılar, internet üzerinden de ödeme
yapıyor. Ancak, kredi kartı veya internet bankacılığı kullanımı
için yaşı uygun olmayanlar, alışveriş için internet kafeleri tercih
ediyor.
Dünya üzerinde 3 milyondan fazla online üyesi bulunan oyunda,
kullanıcılar üst düzey karakterlere sahip diğer oyuncuların
şifrelerini ve kodlarını kırmaya çalışıyor. Bir Türk hackerin bu
yöntemle elde ettiği karakterleri satarak on binlerce dolar
kazandığı iddia ediliyor.
UZMAN GÖRÜŞÜ
Özel Başkent Üniversitesi Adana Hastanesi doktorlarından Psikiyatr
Dr. İbrahim Bilgen, günümüzde yaygınlaşan internet ve bilgisayar
kullanımıyla çok sayıda çocukta dürtü denetim bozukluğunun
gözlendiğini belirtti.
Bilgen, çocukların adeta bilgisayar oyunlarının
içine hapsolduğunu, sanal dünyanın içinden çıkamaz halde
saatlerce ekran karşısında durduğunu söyledi. Birçok bilgisayar
oyunu gibi ''Knight Online''nin de çocuklarda
bağımlılık yaratabileceğini ifade eden Bilgen, şunları
kaydetti:
''Çocuklar, bu oyunlar karşısında asosyal bir yapıya sahip oluyor.
Annesinin odasına bıraktığı yemeğin bile farkına varmadan yaklaşık
48 saat oyun oynamış bir çocuğun ailesi ilk kez yardım için
geldiğinde önce şaşırdım. Ancak, son dönemlerde bu tip şikayetler
giderek artmaya başladı. Çocuklar odadan çıkmaya, hatta su, tuvalet
gibi ihtiyaçlarını bile karşılamaya gerek duymuyor. Yarattığı sanal
dünya içinde kendine yer edinmeye çalışıyor. Özellikle çocuklar,
yüz yüze iletişim yerine sanal dünyayı tercih ediyor. Bilgisayar
kullanıcıları, tüm gün ve gece bilgisayar başından kalkmadan
oyundaki karakterini yöneten, hayattan kopuk kişiler haline
geliyor.''
Bilgen, çekingen ve sosyal ortamdan uzak duran bu çocukların,
sosyal anksiyete rahatsızlığına sahip olduğunu, internet ve online
oyunları bağımlılık halinde kullandığını anlattı.
İbrahim Bilgen, ailelerin belli bir ölçüde bu tip oyunlara
kısıtlama getirmesi gerektiğini, çocukların sosyal aktivitelere
motive edilmesinin bilgisayardan uzaklaşmanın en önemli yolu
olduğunu söyledi.