Başörtüsü Yahudi geleneği
Abone olSelçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden İslam Doç. Dr. Şahin Filiz, tartışılacak açıklamalarda bulundu.
Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Felsefesi Ana Bilim
Dalı Başkanı Doç. Dr. Şahin Filiz, islam dininde başörtüsünün yeri
olmadığını ve Kuran'da da başörtüsünün farz olduğuna dair herhangi
bir ayetin bulunmadığını ileri sürdü. Doç. Dr. Filiz, başörtüsünün
Yahudilikte bir gelenek olduğuna dikkat çekerek, Yahudi geleneğinin
İslamı etkilediğini iddia etti.
Doç. Dr. Filiz, başörtüsünün İslam dininin bir emri olmadığını
savunarak, bu konuda şu görüşleri ileri sürdü:
“Dini temeller bakımından başörtüsü, kesinlikle dinin bir emri, ya
da farz ibadeti değildir. İnançla da ilgili uygulanan bir ibadet
olmadığı halde, sanki dini bir emirmiş ve farzmış gibi
yansıtılıyor. Başörtüsü takılmadığı takdirde de, dini yönden büyük
cezaları varmış gibi hareket ediliyor.
Burada, siyasi ve sosyal anlamda çözüme ilişkin kamusal bir
dinsellik yaratılmıştır. Normalde başörütüsü ile ilgili olduğu
belirtilen ayetlerde Nur Suresi 30,31, 33. Ahzab Suresinin 59"uncu
ayetlerinde, sadece bir tanesinin başötüsü ile ilgili olduğu iddia
ediliyor. O da Arapların, İslam öncesinde başlarına taktıkları
örtünün çeki düzeni ile ilgili bir ayettir. Daha önce Arap
kadınlarının göğüsleri ve pek çok bölgeleri açıktı.
Hatta Kabe"yi bile çıplak tavaf ederlerdi. Çıplak tavaf etmenin bir
fazilet olduğunu düşünürlerdi. Örtünme ayetleri, gerek kadının,
gerekse erkeğin her ikisine birden geçerlidir. Temel, kaba avret
yerlerinin açık olmasından dolayı toplum içinde hoş karşılanmayan
kaba avret yerlerinin (ön ve arkalarını) ve kadınların göğüslerinin
örtülmesine yönelik emirlerdir.
Ama son dönemlerde başörtüsü siyasallaştığı için, kamusal bir
dinsellik yaratıldığından dolayı, insanın temel örtünmesine ilişkin
ayetleri, tamamen başörtüsü simgesinde toplamışlar ve bunun bir
farz ve emir olduğu söylenmiştir. "Başörtüsüne özgürlük ve kadına
özgürlük", tamamen siyasi ve sosyolojik bir hadisedir. Başörtüsünün
farz olduğunu kimse iddia edemez.”
"KURAN"DA BAŞÖRTÜSÜ DEĞİL, HIMAR GEÇİYOR"
Kuran da başörtüsü ifadesinin yer almadığını savunan Doç. Dr.
Filiz, “Kuran-ı Kerim"de sadce "Hımar" kelimesi giçiyor. "Hımar"
kelimesi, normal bir örtüyü ifade etmektedir. Başörtüsünü değil.
Giysi sıkıntısının çekildiği, hatta çıplak ibadet edildiği dönemde,
Kuran"ı Kerim"in söylediği şuydu: "Nasıl Hz. Adem ile Havva"nın
cennet açıldığında ön ve arkaları açılınca, doğal olarak, kendi
yaratılışları icabı örtündülerse, siz de öyle örtünün" demektedir.
Yoksa başınızı, saçınızı örtün, örtmediğiniz takdirde yaptığınız
haramdır anlamına gelmez.” dedi.
"KADININ İNSAN OLDUĞUNU HAZMEDEMEDİK"
Doç. Dr. Filiz, “Başörtüsü söyleminin arkasında yatan unsur;
İslamın, insana ve kadına vermiş olduğu hak ve şeref payesini,
henüz islam toplumu içine sindirebilmiş değildir.
Kadını, insan diye görmeyen kültürden gelen müslümanlar, henüz daha
islamın, kadını insan olarak görmesi emrini hazmetmiş değiller.
Hala daha akademik seviyede bile cariyeler ve hür kadınlar şeklinde
ayrımlar vardır. Hatta, deniyor ki, “Hür kadınlar örtünür de,
cariyeler örtünmez." Peki kim bu cariyeler, denince. Buna cevap
yok. Burada başörtüsünün, belirli sınıfa ait hür kadınların, bir
simgesi olarak gösterilmesi ve başını açanların ise kadın bile
sayılmadığı söylemleriyle karşılaşıyoruz.” dedi.
Hz. Muhammed"in de başörtüsü ile ilgili net bir hadisinin
bulunmadığını belirten Filiz, başörtüsü ile ilgili olan
rivayetlerin birbiri arasında çelişki içerdiğini söyledi.
"YAHUDİ GELENEĞİ İSLAMI ETKİLEDİ"
Başörtüsünün Yahudi geleneği olduğunu da anlatan Doç. Dr. Filiz,
Tevrat ve Talmud"da başörtüsü ile ilgili ayetlerin bulunduğunu
belirterek şunları söyledi:
“Yahudi geleneğini inceledim. Yahudilerde, "Başörtüsüz kadınlar
iffetsizdir, namussuzdur. İffet ve namusun korunmasının ölçüsü baş
örtüsüdür.
Baş çirkindir, örtülmesi gerekir. Başörtüsüz hiçbir kadın dışarı
çıkmamalıdır" denilmektedir. Yahudi geleneği direkt olarak islamı
etkilemiştir. Yoksa islamda başörtüsü kesinlikle söz konusu
değildir. İslamda, oruç tutmadığınızda, tutmadığınız oruçu ya
sonradan tutarak telafi edersiniz, ya da parasını ödersiniz.
Başörtüsü, örtemeyenler ile ilgili kesin bir ceza yoktur. 76 tane
temel farzdan bahsedilmektedir. Bu 76 farzda kesinlikle başörtüsü
geçmemektedir. Kesin bir dini emir diyeceksiniz ve yapmayan
hakkında da bunun bir cezası yok diyeceksiniz. Allah ile kul
arasında diyeceksiniz. Allah ile kul arasında ise, kamusal alana
dinsellik taşınmak isteniyor. Dinsel kanıtlarda dil oyunu
yapılıyor.”
Kaynak: www.hurriyet.com.tr