Ayraç dergisi adaletin terazisinde
Abone olAyraç'ın Haziran-Temmuz sayısı, bayilerde yerini almaya başladı. İnsan-toplum-hukuk-kurumsal yargı gibi konular işlendi.
Dergilerin muhakkak toplumsal işlevleri tartışılabilir; neticede
okurla ilişkiye girdiği andan itibaren her metin sosyalleşir. Ancak
eninde sonunda her toplum, bireylerle birlikte tarihe hizmet eder.
Tarihi şekillendiren söylemleri belirler, kelimelerin etrafında
kümelenir, ürettiği fikirler kadar var olur.
Cemil Meriç’in “dergi okuldur” sözünün anlamı altında, okulların
sürüklediği bir tarih anlayışı yatar bu nedenle. Bilgi de devletler
gibi doğar, büyür ve zamanı gelince ölür. Söylemlere ömür biçmek
mümkündür. Dergiler, bilgiyi doğuran insanların (Sokrates’in dediği
gibi ebelerin) mekânıdır.
Dosya Konusu: "Edebiyatta Suç"
Ayraç'ın 9. sayısında Dostoyevski’nin Suç ve Ceza’sı, Franz
Kafka’nın Dava’sı ve Albert Camus’nün Düşüş’ü üzerinden,
insan-toplum-hukuk-kurumsal yargı gibi konuları işlendi. Enver
Gülşen’in “Suç ve Ceza” yazısı, Dostoyevski’nin en önemli
eserlerinden “Suç ve Ceza”yı hem sinema bağlamında, hem de suçla
bireyin ve vicdanın bağlantısı içinde inceliyor. Cemil Üzen’in
“Suçun Bilinmezliği ve Aklanmanın İmkânsızlığı” yazısında Kafka’nın
Dava’sı üzerinden suç meselesine felsefî bir yaklaşım irdelenirken,
mahkeme ve yargılama süreçlerinin insanları sürüklediği
‘hiyerarşik’ durumlar romanla birlikte açık ediliyor. Abdullah
Yavuz Altun’un “Modern Varoluş: Masumiyeti İspat Etme Zorunluluğu”,
Albert Camus’nün en felsefî yapıtlarından olan Düşüş’ü baz alarak,
modern dönemde masumiyet ve suç kavramlarının hangi söylemler
içinde yer bulduğunu, bu söylemlerin hukuk içindeki yerlerini
araştırıyor. Kemal Suskun’un “The Godfather” üçlemesini incelediği
yazısı, “Bir Varoluş Mücadelesi Olarak ‘Suç Mekanizması’”, suçun
bir varoluş mücadelesine dönüştüğü modern toplumlarda, yasayla
toplum arasındaki boşluklara sızan suç mekanizmalarını
anlatıyor.
Bejan Matur ve Şekip Avdagiç ile Röportaj
Ayraç'ın Haziran-Temmuz sayısında iki röportaj var. İlk röportaj
şiirlerinde doğup büyüdüğü coğrafyanın binlerce yıllık geçmişini
barındıran o tarihsel derinlik içinde büyük anlamlar yakalayan bir
şairle, Bejan Matur ile yapılırken, ikinci röportaj da Avrupa
Kültür Başkenti Ajansı Yürütme Kurulu Başkanı Şekip Avdagiç ile
yapılmış.
BeAntony Easthope Çevirisi...
Ayraç'ın kıdemli yazarlarından Mukadder Erkan ve Ali Utku’nun
birlikte tercüme ettikleri Antony Easthope’ın “Postmodernizm ve
Eleştirel ve Kültürel Teori” yazısı da bu sayıda yayınlanan
çeviri.
İbrahim Tenekeci 'Söz Hakkı' köşesiyle
Ayraç'ta!
9. sayıyla birlikte bir müjde veriyor Ayraç
okurlarına: İbrahim Tenekeci, “Söz Hakkı” köşesiyle bu sayıdan
itibaren her sayı Ayraç okurlarıyla buluşacak. İbrahim Tenekeci,
“Haydar Ergülen ve Nar” başlıklı ilk yazısında, Haydar Ergülen
şiirindeki “nar” imgesinin taşıdığı anlamları ve şairin hayata
karşı duruşunu, şiirine dair ses, müzik ve ahengin imgelem
dünyasında neleri çağrıştırdığını tahlil etti. Feridun Andaç, yoğun
bakımda bulunan babasının rahatsızlığı sebebiyle 9. sayıya yazısını
yetiştiremedi. Feridun Andaç'ın babasına Allah'tan acil şifalar
diliyoruz.
Dergide başka neler var?
İbrahim Tüzer, Ceyhun Emre Teoman’ın “Dalaksız Nikola” adlı
trajikomik bencilik hikâyesini, Kibar Ayaydın Beşir Avazoğlu’nun
“Tanrıdağı’ndan Hıra Dağı’na” kitabını tahlil etti. Mukadder Erkan
“Kavram, İmge, Metafor” başlıklı yazısı, Ahmet Bozkurt’un “Tragedya
ve Trajik Zaman Çevrimi” yazısı ve Mehmet E. Şimşek’in “Felsefe
üzerine ne söylenebilir, yeni başlayanlar için nasıl bir yöntem
gerekir” gibi sorularla hazırladığı inceleme yazısı bu sayının
dikkat çekici yazılarından. Yunus Emre Tozal, “aydın” üzerine,
Oğuzhan İlhan Nihan Kaya’nın “Disparöni” kitabını yazdı.