Atatürk'le ilgili iki kitap
Abone olTaha Akyol, bugünkü yazısında Atatürk'le ilgili iki kitaptan bahsetti. Akyol'un üstünde durduğu kitaplarda Atatürk ve Milli Mücadele sömürgeciliği anlatılıyor...
Taha Akyol, başlıklı yazısında Atatürk'e dair önemli noktalar
değindi..
OLAYLARA zihnimizde önceden oluşmuş değerler açısından bakarız.
Mizacen otoriter veya özgürlükçü olmak bile Atatürk'e veya başka
olgulara bakışımızı değiştirir.
Prof. Taner Timur, tarihe Marksist felsefe açısından bakan saygın
bir Atatürkçü akademisyendir. Eserlerinden biri "Türk Devrimi ve
Sonrası" adlı kitabıdır. (İmge Kitabevi, www.imge.com.tr)
Sömürgecilik ve emperyalizm kavramlarının karıştırıldığına dikkat
çeken Timur'a göre, Atatürk ve Milli Mücadele sömürgeciliğe karşı
çağ açan bir hareketti ama "iktisadi sistem olarak" antiemperyalist
değildi! (Sf. 47, vd)
Atatürk daha 1923'ten başlayarak Batı'ya yakınlaşmak için "imtiyaz
kokan" iktisadi anlaşmalar yapmıştı. (Sf. 104, vd)
Köy Enstitüleri mi? "Köylünün okutulması, üretici hale gelmesi"
toprak ağalarının da çıkarlarına uygundu. Köy Enstitüleri köylüyü
toprağa bağlamak suretiyle sınıf kavgasını da önleyecek bir tedbir
olarak düşünülüyordu..." (Sf. 210, vd)
* * *
Prof. TİMUR, kesinlikle Kemalisttir. Devrimleri kuvvetle savunur.
"Kemalist rejim tüm düşünce özgürlüğünü değil, karşı devrimci
düşüncelerin özgürlüğünü ortadan kaldırmıştır" diye yazar. (Sf.
318)
Atatürk'ün "kült" haline geldiğini kabul eder ama bunun "bağnaz
dinci çevreler ve eski Osmanlı egemen zümresine özlem duyanlar
dışında hiçbir halk kesimi üzerinde baskı aracı olarak
kullanılmadığını" söyler. (Sf. 322)
İnsan sormadan edemez: Solcu Kadro dergisi, Türk Kadınlar Birliği,
Türk Ocakları niye susturuldu?
Asıl mesele, emperyalizm tartışması! Sömürgecilik ve emperyalizm
farkı üzerinde durmayan Attilâ İlhan'a göre ise, Gazi, neredeyse
Sultan Galive'ye öncülük eden bir antiemperyalist teori ve hareket
önderiydi...
Bu yüzde yüz zıt görüşler 'teori' sorunundan çıkıyor.
Prof. Timur, "Atatürk nihayet her şeyden önce, hayatının en önemli
yıllarını cephelerde harcamış bir askerdi, filozof değildi." diyor.
(Sf. 244)
Doğrudur. Hatta Atatürk, devrimlerin teorisini yapmak isteyenlere
bile izin vermemişti, mesela Kadro dergisi bu yüzden
kapatılmıştı.
* * *
LENİN ise, Hilferding'den uyarladığı "Emperyalizm, Kapitalizmin En
Yüksek Aşamasıdır" adlı kitabında bir emperyalizm teorisi yapmıştı.
Prof. Timur bu teorinin hâlâ geçerli olduğunu göstermek için,
Marksist iktisatçı Magdoff'un 1970'lerdeki (Soğuk Harp dönemi) bir
yazısını kaynak gösteriyor!
Prof. Timur, Lenin'in bu teorisini benimseyince, Atatürk'ün
antiemperyalist olmadığı sonucuna varıyor.
Evvela, Lenin'in teorisinin yanlışlığını tarih ispat etmiştir.
Öte yandan, Atatürk'e "büyük felsefi sistemler" izafe etmek nasıl
yanlışsa, onu böyle şablonlar açısından 'şekillendirmek' de
yanlıştır.
Ben Timur'un bu şablonunu da, Attilâ İlhan'ın ve Çetin Yetkin'in
"Atatürk antiemperyalistti, emperyalizme İnönü yanaştı" şablonunu
da yanlış buluyorum.
Dış politikanın "emperyalizm" şablonlarına takılarak değil,
Türkiye'nin milli çıkarlarına göre, değişik dönemlerde değişik
yönelişlerle yürütüldüğüne dair şu eseri tavsiye ediyorum: Prof.
Mehmet Gönlübol ve Cem Sar, "Atatürk ve Türkiye'nin Dış
Politikası", MEB Basımevi, 1973.
YAZI:Taha AKYOL