'Adalet Mülkün Temelidir' sözü kime ait?
Abone olEn popüler dizilerden biri olan ‘Karadayı’da geçen bir mahkeme sahnesi medya ve internette geniş çaplı tartışmalara yol açtı.
“Adalet Mülkün Temelidir” sözü aslında kime ait?
Atatürk’e mi yoksa Hz. Ömer’e mi?
Türk televizyonların en popüler dizilerinden biri olan ‘Karadayı’da geçen bir mahkeme sahnesi hem medyada hem de internette geniş çaplı tartışmalara yol açtı. Mahkeme duvarında yazılı olan “Adalet mülkün temelidir” ifadesinin Atatürk’e ait olduğun zanneden bir gazete, bu sözün altındaki imzanın “silik çıkmasını” başka bir yöne çevirerek, “Atatürk’ün imzası karartıldı” iddiasını manşetine taşıdı. Bunun üzerine dizinin yapımcısı da özür mahiyetinde bir açıklama yapmak zorunda kaldı. Ancak aslında ne bu sözün Atatürk’le bir ilgisi vardı ne de dizinin bunda bir kabahati. Zaman yazarı Mustafa Armağan “işin doğrusunu” ve aslında bu sözün “gerçekten” kime ait olduğunu yazdı…
TARTIŞMANIN ARKA PLANI NASIL GELİŞTİ?
Atv’de pazartesi akşamları yayınlanan ve ayakkabıcı bir
baba-oğulun 70′li yıllardaki kabadayılık günlerini konu alan dizisi
Karadayı’nın son bölümünde, başsavcıyı öldürmekle suçlanan Nazif
Kara’nın mahkeme sahnesinde yer alan bir detay kafaların
karışmasına neden oldu.
Bazı izleyiciler Nazif Kara (Çetin Tekindor) ve diğer tanıkların (Kenan İmirzalıoğlu) dinlendiği duruşma sahnesinde, mahkeme salonundaki duvarda yazılı olan “Adalet Mülkün Temelidir” sözünün altında yer alan Atatürk imzasının karartıldığını ileri sürdü. Hatta öyle ki ”Atatürk’ün imzası karartıldı” iddiası sosyal paylaşım platformu Twitter’da en çok tartışılan konulardan biri oldu.
AY YAPIM AÇIKLAMA YAPMAK ZORUNDA KALDI
Yaşanan tartışmaların üzerine dizinin yapımcı firması Ay Yapım ise açıklamada bulunma mecburiyeti hissetti. Şirketin açıklamasında özetle şu ifadelere yer verildi: “Karadayı dizisinin adliye sahnelerinin çekimi İstanbul’da bir lisenin daha önce dekor haline getirilmiş salonunda gerçekleştirilmektedir. Dizi ekibi burada artı ya da eksi herhangi bir dekor değişikliği yapmamıştır. Haberlerde akla hayale gelmeyecek bir iddia ile Atatürk imzasının kapatıldığı söylenmiştir, bu basın bildirisi ile beraber gönderilen fotoğrafta da görüldüğü üzere imza tabi ki oradadır ve ne çekim sırasında ne de yayın sırasında kapatılmamıştır. Bilinmesini isteriz ki bu konu ile ilgili basın bülteni yayınlamak dahi üzüntü vericidir.”
PEKİ, GÖZDEN KAÇAN “ASIL DETAY” NE?
Fakat çekim dekorundan kaynaklanan sıkıntıya açıklık getiren Ay Yapım, doğal olarak tartışmanın asıl can alıcı yanını oluşturan, “Peki, bu söz aslında kime ait?” sorusuna hiç değinmedi. Bu tartışmada asıl gündeme gelmesi gereken sorunun yanıtını ise ZAMAN yazarı Mustafa Armağan verdi ve “işin doğrusunu” kaleme aldı.
İŞTE MUSTAFA ARMAĞAN’IN ZAMAN GAZETESİNDE YAYINLANAN
YAZISI: ”ADALET MÜLKÜN TEMELİDİR” SÖZÜ HZ. ÖMER’E AİTTİR
Bir dizide mahkeme salonlarının duvarlarında yazan “Adalet mülkün temelidir” sözünün altında Atatürk’ün imzası görünmeyince kıyametler kopmuş. Kınayanlar mı istersiniz, twitter’da cikleyenler mi, “Eyvah! Ulu Önder’in bir sözü daha silindi” feryadını basanlar mı! Bir gazetemiz de üşenmeyip bunu manşetine taşımış.
Ne diyelim: Bu kadar cahillik ancak 2013 Türkiye’sinde olur.
Cahillik, çünkü bu sözün Atatürk’le hiçbir alakası yok. Kaldı ki Atatürk’ün de sahiplendiği yok. Nitekim kendisinden yaklaşık 1.300 (bin üç yüz) yıl önce söylenmiştir ve birazdan ispatlayacağımız gibi kesin olarak Hz. Ömer’e aittir. Üstelik de yanlış bir çeviri…
Sözün Arapça aslı “El-‘adlü esâsü’l-mülk”tür Türkçede ‘mülk’ kelimesi “Mahkeme kadıya mülk değil” deyiminde olduğu gibi genellikle taşınmaz (gayrimenkul) anlamında kullanılır. Oysa Arapçada devlet, düzen, ülke, egemenlik, iktidar, saltanat anlamlarına da gelir.
Dolayısıyla “Adalet mülkün temelidir” sözüyle kastedilen şey şudur: “Devletin veya düzenin esası adalettir.”
‘Esas’ kelimesi için seçilmiş olan ‘temel’ de yanlış bir karşılıktır. Bir devletin adalet temelinde kurulmuş olması önemli ama adalet sadece devlet binasının temel kısmında bulunmaz ki! Sözün sahibi olan Hz. Ömer’in anlayışına göre adalet bir devletin temelinde olduğu gibi çatısında da, yani her zerresinde vücut bulmalıdır. Temelinde adalet olup da çatısında zulüm yaşanırsa o binada adaletin varlığından söz edilebilir mi?
Şimdi bakalım “Adalet mülkün temelidir” sözü Hz. Ömer tarafından nasıl ve hangi bağlamda söylenmiş?
HZ. ÖMER’İN ADALETİ
Sadece İslam tarihinde değil, dünya tarihinde de Hz. Ömer çapında âdaletiyle temayüz etmiş bir devlet başkanı bulmak kolay değildir. O, insanlık tarihinin adalet tahtının tacidarlarından biridir. Hayatından pek çok örnek verilebilir ama şu çarpıcı sözü yeterlidir adalet anlayışının hangi noktalara ulaştığını göstermek için:
“Devlet malını yetim malı konumuna koydum. İhtiyacı olmayan yetim malına tenezzül etmesin. Muhtaç olansa meşru surette, ihtiyaç ve emeğine uygun olarak yararlansın.”
Hicretin 20. yılında devletin geliri artmış, Hz. Ömer de Mekke’nin ileri gelenlerini maaşa bağlamıştı. Ölçüsü, Peygamber Efendimiz’e (sas) yakınlıktı. Kim O’na yakınsa daha yüksek maaşa bağlanacaktı. Oğlu itiraz etti. “Peygamber’in kölesi Zeyd’in oğlu Üsame 4 bin, bense senin oğlunum, 3 bin dirhem alıyorum. Adalet mi bu?” Hz. Ömer mutlak ölçüsünün Efendimiz olduğunu beyan eden şu şoke edici cevabı verdi:
“Ona daha fazla verdim, Çünkü Allah Resulü onu senden, onun babasını da senin babandan daha çok seviyordu.”
Gördüğünüz gibi insanın duygu ve düşünce sınırlarını zorlayan bu erişilmez adalet anlayışını bütün hayatına yaymış olan Hz. Ömer’in ağzına yakışırdı “Adalet mülkün temelidir” sözü.
“EL-ADLÜ ESASÜ’L-MÜLK”
637 yılındayız. Hz. Ömer’in İran hükümdarı Yezdicerd’in üzerine gönderdiği Sa’d b. Ebi Vakkas komutasındaki kuvvetler Medayin’e, sonra da Nehrevan’a girmişler, Sasanilerin paha biçilmez hazinelerini ganimet olarak Hz. Ömer’e göndermişlerdi. “Kisra’nın baharı” denilen muhteşem bir halı, mücevherli kılıçlar, kemerler, süslü elbiseler üst üste yığılmıştı. Bir de Kisra’nın altın bilezikleri vardı dizi dizi.
Halife Ömer, Süraka b. Malik’in kollarına taktırdı bilezikleri. Kisra’nın elbiselerini giydirdi. Sonra “çıkart” dedi ona. Şöyle dedi: “Allah’ım, benden daha fazla sevdiğin Resulüne ve Ebubekir’e vermediğin süslü eşyaları bana verdin. Bunları vermenden sana sığınırım.” Zengin olmanın bir düşüklük gibi görüldüğü bu aydınlık tablonun ardından Hz. Ömer’e bu defa Kisra’nın kılıcını getirdiler. Şöyle dediği duyuldu:
“Şüphesiz Kisra kendisine verilen dünyalıkla ahiretinden oldu. Dünya ile meşgul oldu. Kendisi veya damadı için mal topladı ama şahsı için ahirette yararlı olacak bir şey yapmadı.”
İşte “Adalet mülkün temelidir” sözünü bu bağlamda söylemişti Halife Ömer. Bunu İbn Kesir “El-Bidâye ve’n-Nihâye” adlı eserinde (cilt 7, s. 68) şu şekilde dile getirir:
“Adalet mülkün temelidir (esasıdır) ve baki kalmasının ve devam etmesinin sırrıdır… Beyhâkî ve İmam Şafi şunu dediler: Ömer b. Hattab, Kisra’nın bileziklerini Süraka b. Malik’e verdikten sonra şöyle dedi: “Kisra b. Hürmüz’ün bileziklerini kollarından çıkarıp Beni Müdlic kabilesinden Arab olan Süraka b. Malik’in kollarına takan Allah’a hamd olsun.”
Daha sonra Hz. Ömer, Müslümanlara bir hutbe verdi. Onlara Kisra’nın mülkünün (devletinin) zulüm ve eziyetlerle yok olduğunu, halbuki mülkün (devletin) temelinin ve ayakta kalıp devam etmesinin sırrının adalet olduğunu beyan edip açıkladı. Daha sonra bütün ganimetleri paylaştırdı. Ve bu ahlakla Müslümanlar İran şehirlerini (ülkesini) fethettiler. Kisra’nın mallarına mirasçı oldular. Güneş İslam illerinde batmaz oldu.”
Bundan 640 yıl önce, Atatürk’ün ölümünden de 565 yıl önce vefat eden bir tarihçinin kitabında aynen böyle yazıyor. Yani “Adalet mülkün esasıdır” sözü, Hz. Ömer’indir ve bir devletin zulümle ayakta kalamayacağı, ‘ilelebet payidar olması’nın sırrının adalet esası üzerine kurulması olduğu fikrinin patenti ona aittir.
Başkalarınca söylenmiş sözleri Atatürk’e mal etme gayretkeşliğinin başka örneklerini de biliyoruz.
Mesela Romalı şair Juvenalis’in neredeyse 2 bin yıllık “Orandium est ut sit mons sana in corpore sano” (Sağlam bir bedende sağlıklı bir kafa vermesi için Tanrı’ya dua etmelisin) sözü Atatürk’e mal edilerek “Sağlam kafa sağlıklı vücutta bulunur” şekline sokulmuştur.
Keza “Köylü milletin efendisidir” sözü de Kanuni’ye aittir ve aslı “Reaya milletin efendisidir” şeklindedir. Reaya, sadece köylü demek değildir. Üreten ve vergi veren anlamındadır ve Kanuni bir devletin devletten geçinenler sayesinde değil, üretici kitle sayesinde ayakta durduğunu anlatmak istemiştir.
Sözün özü: Mahkemeleri bırakın, diğer yerlerdeki sözler de asıl sahiplerine iade edilmelidir diyoruz. Zaten adalet bir şeyi ait olduğu yere koymak demek değil midir? O zaman tarihte de adalet istiyoruz. Hem de Hz. Ömer adaleti…