5555 afişte Türk sineması
Abone olTÜRVAK yayınları arasında çıkacak 970 sayfalık kitap, Kabalcı Yayınevi tarafından basılacak.
Hürriyet Gazetesi'nin haberine göre, Türker İnanoğlu ve ekibinin
kütüphane, sahaf, müzayede dolaşarak bir bir topladığı Türk
filmleri afişleri, bu ayın sonunda yayınlanacak ‘Türk Sinemasında
5555 Afiş’ adlı kitapta buluşuyor. Yıllar önce sinema dendiğinde
akla önce sinema fenerleri gelirdi. Filmlerin tanıtımı için yapılan
dev boyutta karton karakterler, herkesin dikkatini çeker, bugün ne
oynuyormuş diye mutlaka baktırırdı. Sonraları sinema kapılarındaki
afişler yoldan geçenleri cezbeder oldu. İşte 1920’lerden günümüze
kadar insanları sinema salonlarına çeken o afişler artık
ölümsüzleşiyor. Türker İnanoğlu ve ekibinin kütüphane, sahaf,
müzayede dolaşarak bir bir topladığı Türk filmleri afişleri, bu
ayın sonunda yayınlanacak ‘Türk Sinemasında 5555 Afiş’ adlı kitapta
buluşuyor. TÜRVAK (Türker İnanoğlu Sinema Vakfı) yayınları arasında
çıkacak 970 sayfalık kitap, Kabalcı Yayınevi tarafından basılacak.
n Muhsin Ertuğrul’un yönettiği ‘Kahveci Güzeli’ filminde Münir
Nureddin nasıl da bakıyor? Ya ‘Süpermenler’e ne demeli! Daha sonra
‘Dünyayı Kurtaran Adam’ı çevirmesine neden olan filmin afişinde
Cüneyt Arkın’ın uçuşunu görüyor musunuz? Bazıları hüzünlü, bazıları
beyaz dişli kadınların güleç yüzleriyle süslü film afişleri,
aslında Türk sinema tarihinin bir özeti. Türker İnanoğlu’nun
‘Milyon dolarlar harcadım’ dediği afişlerin biraraya gelmesi için
25 kişilik bir ekip çalıştı. Afişler, Milli Kütüphane ve Beyazıt
Kütüphanesi başta olmak tozlu raflardan, müzayedelerden, ailelerin
anı sandıklarından, İzzet Günay, Hamdi Alkan gibi sanatçıların
koleksiyonlarından, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Genel Müdürlüğü
ve Mimar Sinan Üniversitesi arşivlerinden toplandı. İnanoğlu’nun
sözleriyle afişlerin bazıları eski sinemacıların çeyiz
sandıklarından çıktı, bazıları sahafların kasalarından. Bazı
afişler ise müzayedelerden satın alındı. MİMERAY MATBAASI GÖNÜLLÜ
DESTEKÇİ İnanoğlu, çalışmasında en büyük desteği, uzun yıllar film
afişleri basan tek matbaa olmayı sürdüren Mimeray Matbaası’ndan
aldığını söylüyor. Şimdiye kadar çekilmiş olan olan tüm Türk
filmlerinin yaklaşık yüzde 60’ının afişlerini basan matbaa, bu
çalışma için arşivini gönüllü olarak açmış. Matbaanın kurucusu
Mithat Ağakay, bu işe dev sinema fenerleri yaparak başlar. Çizip,
boyayarak yarattığı fenerlerden bazıları bir kuşağın belleğinin
unutulmazları arasına girer. 1940’lı yıllarda Beyoğlu Lále
Sineması’nın ‘Denizler Aslanı’ fenerindeki eli kılıçlı Errol Flynn,
bir binanın en üst katına kadar uzanan ve gözlerinde kırmızı
ışıklar yanıp sönen King Kong gibi. Sinema afişleri dönemine
gelindiğinde Mithat Ağakay büyük oğlu Münir Ağakay’la birlikte
Cim-Mim matbaasını açar. 1961 yılında, askerden dönen küçük oğlu
Erol Ağakay da Eray Ofset’i kurar. 1968’de aile Mim ve Eray
sözcüklerini birleştirerek ‘Mimeray’ ismini bulur ve matbaa o
tarihten sonra faaliyetini ‘Mimeray Matbaası’ adıyla yürütür: Yılda
yaklaşık 250 filmin üretildiği 60’lar ve 70’lerde illüstrasyon
afişler gözden düşer. Bu yıllarda Mimeray, film yapımcılarının
gözdesi haline gelir. Birkaç sahnenin fotoğrafıyla film bilgilerini
matbaaya bırakan yapımcılar, Mimeray’ın tasarımları sayesinde kısa
sürede bir film afişine sahip olabilmektedirler çünkü. Ailenin
ikinci kuşak afişçisi Erol Ağakay, Türk filmlerinden 1448’inin
grafik tasarımını yapar, 1160’ının da afiş dialarını çeker. Özel
arşivi, 2000 yılındaki ‘19. Uluslararası İstanbul Film Festivali’
kapsamında AKM’nin ev sahipliğinde bir sergiye dönüşür. GUINNESS’E
ADAY DEV BİR ARŞİV İnanoğlu’nun, işte böylesine dev bir arşive
sahip Mimeray’dan aldığı destekle oluşturduğu paha biçilmez hazine,
ay sonunda, 970 sayfalık bir kitap olarak sinema meraklılarının
elinde olacak. ‘Türk Sinemasında 5555 Afiş’ kitabında, adından
anlaşılacağı gibi, 5555 tane 16 ve 35 milimetrelik film ile video
filmlerinin afişi yer alacak. Kitapta yurt içinde ayrı, yurt
dışında ayrı isimle gösterilen çift isimli filmlerin de çift afişi
bulunacak. Onca çabaya ve harcanan emeğe rağmen yine de
ulaşılamayan bazı önemli film afişleri de var. Örneğin Hürriyet
Gazetesi’nin kurucusu Sedat Simavi’nin çektiği yedi filmin
afişleri, TÜRVAK’ın tüm uğraşılarına karşın bir türlü bulunamamış.
Bu yedi film, Darülbedai’nin oyunlarının filme alınmasıyla yaşayan
Türk sinemasının ilk özgün sinema senaryolu filmleri. Ama ne yazık
ki afişler, ne aile arşivlerinde ne de kütüphanelerde bulunabildi.
İnanoğlu, Kabalcı Yayınları’ndan basılacak kitap için ‘Dünyada bu
kadar kapsamlı bir kitap daha yok. Kitap, Guinness Rekoru’na aday
olabilecek bir çalışma. Bir daha da kimsenin böyle bir şeyle
uğraşacağına inanmıyorum’ diyor. İnanoğlu’nun yeni projesi ise 250
yıllık Türk tiyatrosunun afişlerini biraraya getirmek. Varsa yoksa
sinema Türker İnanoğlu (58) Yeşilçam’ın efsane yapımcılarından.
1959’da kurduğu Erler Film çatısı altında yüzlerce yapıma imza
attı. Sadece yapımcılıkla uğraşmadı, birçok filmin de
yönetmenliğini üstlendi. 1979’da Ulusal Video şirketini kurdu ve bu
şirket üzerinden, yurtdışı da dahil olmak üzere 1500’ün üzerinde
video kulübüne film verdi. 1985’ten sonra TRT ile başlayarak
televizyonlara diziler hazırladı. FİYAP ve SESAM’ın kurucu üyesi ve
başkanı olan İnanoğlu’nun ‘Sinema ve Televizyon Üzerine Denemeler’
adlı bir kitabı da yayınlandı. 1997 yılında kurduğu TÜRVAK
bünyesinde sinema müzesi oluşturarak, hayallerini gerçekleştirdi.
İstanbul Kavacık’taki vakıfta yer alan ‘Sinema Televizyon Müzesi’
ve ‘Görüntülü ve Yazılı Sinema Kütüphanesi’ özellikle
araştırmacılara büyük kolaylık sağladı.