"10 dakika ara" kalksın mı?
Abone olSinema dünyası, antrakt (film gösterimi esnasında verilen ara) uygulamasında ikiye bölündü. İşte tartışmalar...
Sinemada ‘10 dakika ara’ tartışılıyor Sinema dünyası, antrakt
(film gösterimi esnasında verilen ara) uygulamasında ikiye bölündü.
‘Antrakt filmin keyfini öldürüyor’ diyenlere karşı, ‘Matrix gibi
2,5 saatlik bir film aralıksız nasıl izlenir?’ diyenler de var.
Uygulamayı, sinema işletmecilerine, film eleştirmenlerine ve
izleyicilere sorduk. Sinemalarda, film aralarında verilen antraktın
gerekliliği konusunda sinema dünyasından farklı sesler yükseliyor.
Antraktın eskiden teknik zorunluluklar nedeniyle tercih edildiğini,
şimdi gereksiz olduğunu savunanların yanında, yiyecek ve tuvalet
gibi ihtiyaçlar için bu uygulamanın sürdürülmesi gerektiğini
savunanlar da var. Bir kesim, antraktı filmin katledilmesi gibi
görürken, bir kesim de “Matrix gibi 2,5 saatlik bir film aralıksız
nasıl seyredilir?” diyor. Antrakt uygulamasına karşı çıkanların
başında, sinema eleştirmeni Alin Taşçıyan geliyor. Taşçıyan,
“Korkunç bir şey.” dediği antraktın kesinlikle kaldırılmasını
istiyor. Filmin bütünlüğünü bozduğu ve filmi katlettiği
gerekçesiyle antrakta karşı olan Taşçıyan, “Antraktsız gösterim
daha önce denenmiş, yine denenir mi bilmiyorum. Ama kendi adıma
antrakta taraftar değilim.” diye konuşuyor. Antrakt, başlangıçta
tiyatroda oyuncuların dinlenmesi ve dekor değişimi amacıyla
gerçekleştirilen bir uygulamaydı. Daha sonra tiyatro salonlarında
gösterilen filmlerde de uygulanmaya başlandı. Türk sinemasında ise
film makaralarının bir sinema salonundan diğerine ulaştırılması söz
konusu olduğunda antrakt uygulaması makinistlere kolaylık
sağlarken, seyirciler de ihtiyaçlarını gideriyordu. Sinema
sahipleri: ‘10 dakika ara’ seyircinin talebi Geçtiğimiz günlerde,
antraktın demode olduğu tezinin ortaya atılması ise, sinema
dünyasından farklı seslerin yükselmesine yol açtı. Genel olarak
sinema sahipleri, uygulamanın seyirci talebi olarak uygulandığını
söylerken, sinema eleştirmenleri ise antraktın aleyhinde görüş
belirtiyor. Sinema seyircileri arasında da farklı görüşler söz
konusu. Filmlerin uzun sürdüğünü, bir ara verilmesinin zorunlu
olduğunu düşünenlerin yanında, ara verildiğinde filmin bütünlüğünün
bozulduğundan, dikkatin dağıldığından şikayetçi olanlar da var.
Emek Sineması sahibi İsmet Kurtulmuş, antraktsız film gösteriminin
daha önce Kadıköy Capitol sinemalarının üç salonunda uygulandığını,
ama müşteriler istemediği için bir ay sonra iptal edildiğini
söyledi. Kurtulmuş, Emek Sineması’nda da antraktsız gösterime
niyetlendiklerini, ancak seyirciden gelen talep doğrultusunda
antraktı sürdürdüklerini belirtti. Kurtulmuş, “Festivallerde
antrakt olmuyor. İstenildiği takdirde küçük salonlarda da
olmayabilir; ama büyük merkezlerde ve salonlarda bu mümkün değil.”
şeklinde konuştu. AFM Sinemaları Genel Müdürü Mehmet Alıoklar da,
tüketici alışkanlığından dolayı uygulandığını söylediği antraktın,
belli seanslarda verilmeyebileceğini savunuyor. Matrix 2,5 saat,
Türkiye film izleme rekoru 55 saat Amaçlarının insanlara huzurlu
bir ortamda film izletmek olduğunu söyleyen Etiler Movieplex Sinema
Müdürü Talha Derbent, bu sebeple tuvalet, sigara veya içecek
ihtiyacının giderilmesi amacıyla antrakt uyguladıklarını dile
getirdi. Derbent, seyircinin kısa süreli filmlerde veya salonda az
seyirci olması halinde antraktsız devam etmek istediklerini,
kendilerinin de bu talebe göre gösterimi sürdürdüklerini belirtti.
Antraktı, “seyirciden gelen bir talep” olarak değerlendiren
Derbent, “Matrix gibi 2,5 saatlik bir filmi ara olmadan
seyrettiremeyiz.” dedi. Buna karşılık Türkiye’nin en uzun süreli
film izleme ekibinden olan ve 55 saat 23 dakika film seyreden
Gürşat Özdamar, “sinemaya gerçekten sinema seyretmek için”
gidenlerin antrakt istemeyeceğini savunuyor. Vizyon filmlerine
giden pek çok seyircinin, salona geç girdiğini ve jenerikleri
okumadan salondan çıktığını söyleyen Özdamar, gerçek film
seyircisinin ise en başındaki yazıdan en son noktaya kadar filmi
bir bütün olarak gördüğünü ve antraktla bu bütünlüğün bozulmaması
gerektiğini belirtti. “Film zaten bir bütündür. Yönetmeni de filmi
çekerken tam ortasında ara verilecek diye çekmez. Filmin bir
kompozisyonu vardır. Antrakt bunu bozuyor.” diyen Özdamar, film
ortasında verilen aranın, sadece bir pazarlama stratejisi olduğunu
öne sürdü. Özdamar’ın da aralarında bulunduğu en uzun süreli film
seyretme rekor denemesi ekibi, iki filmden sonra beş dakikalık
yiyecek–içecek molası ve üç filmin ardından on beş dakikalık
tuvalet molası veriyordu. Kaynak: Elif Tunca / Zaman